روابط اسرائیل و اوگاندا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روابط اسرائیل و اوگاندا
نقشهٔ مکان‌نمای Israel و Uganda

اسرائیل

اوگاندا

روابط اسرائیل و اوگاندا به روابط دوجانبه اسرائیل و اوگاندا اشاره دارد. هیچ‌یک از دو کشور سفیر مقیم ندارند. اوگاندا یک سفیر غیر مقیم در قاهره دارد.

تاریخ[ویرایش]

در سال ۱۹۰۳، برنامه اوگاندای بریتانیایی، اوگاندا را به عنوان یک میهن برای مردم یهود پیشنهاد داد.[۱][۲]

رابطه پسااستعماری[ویرایش]

نخست‌وزیر لوی اشکول در اوگاندا توسط ایدی امین مورد استقبال قرار گرفت، ۱۹۶۶

در زمان میلتون اوبوته، اوگاندا به اسرائیل کمک کرد تا از شورشیان جنوب سودان در طول جنگ طولانی آنها با شمال حمایت کند. در مقطعی از زمان اوبوته خواستار صلح با دولت خارطوم و قطع حمایت از شورشیان بود. هنگامی که عیدی امین اوبوته را در سال ۱۹۷۱ سرنگون کرد، دوباره حمایت از شورشیان را آغاز کرد و به رابطه نظامی با اسرائیل ادامه داد.

امین در سال ۱۹۷۱ از اسرائیل بازدید کرد و توسط وزیر دفاع اسرائیل موشه دایانمورد توهین قرار گرفت.[۳] اسرائیلی‌ها مسئول تأمین و آموزش بیشتر ارتش اوگاندا و انجام چندین پروژه ساختمانی در این کشور بودند. اما در فوریه ۱۹۷۲، امین تصمیم گرفت از لیبی دیدار کند (در حالی که با هواپیمای اسرائیلی سفر می‌کرد) و با قذافی دیدار کند.[۴] پس از بازدید، امین از نظر صوتی بسیار ضد اسرائیل شد.

در مارس ۱۹۷۲، امین دستور داد همه اسرائیلی‌ها از اوگاندا تبعید شوند. یک گزارش می‌گوید که امین به دلیل امتناع اسرائیل از تهیه هواپیماهای اوگاندا برای جنگ با تانزانیا همسایه خشمگین شد.[۵] امین منتقد صریح اسرائیل شد.[۶] در پایان ماه، همه اسرائیلی‌ها رفته بودند، از جمله برخی که تمام تجهیزات ساختمانی ارزشمند خود را از مرز به کنیا رانده بودند.[۷]

هواپیماربایی انتبه[ویرایش]

عملیات انتبه یک مأموریت نجات گروگان ضد تروریسم بود که توسط نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) در شب ۳ ژوئیه و صبح زود ۴ ژوئیه ۱۹۷۶ در فرودگاه انتب اوگاندا انجام شد.[۸] در پی هواپیماربایی هواپیمای پرواز ۱۳۹ ایرفرانس و تهدید هواپیماربایان به کشتن گروگانها در صورت عدم تحقق خواسته‌های آزادی زندانیان، نقشه ای برای انتقال هوایی گروگانها به محل امن ریخته شد.[۹] این نقشه‌ها احتمال مقاومت مسلحانه نیروهای نظامی اوگاندا را در نظر گرفتند.[۱۰] نوشته اصلی موسوم به عملیات رعد توسط ارتش اسرائیل، عملیات عطف به نام عملیات یوناتان که به یاد فرمانده پیشین سایرت متکل، فرمانده سرهنگ دوم یوناتان نتانیاهو نام گذاری شد و توسط یک تک تیرانداز اوگاندا کشته شد.[۱۱] سه گروگان، هفت هواپیماربای و ۴۵ سرباز اوگاندا کشته شدند. علاوه بر مرگ نتانیاهو، پنج کماندوی اسرائیلی دیگر نیز زخمی شدند.[۱۲] گروگان چهارم توسط افسران ارتش اوگاندا در یکی از بیمارستان‌های اطراف کشته شد.[۱۳]

سده بیست و یکم[ویرایش]

در سال ۲۰۱۶، یک شرکت اسرائیلی برای تهیه یک طرح جامع ملی برای توسعه اوگاندا انتخاب شد و بر اساس سیستم طرح کلی ملی اسرائیل، یعنی طرح ملی طرح کلی ۳۵ برنامه‌ریزی شد.

همکاری کشاورزی[ویرایش]

در یک پروژه مشترک اسرائیلی و اوگاندایی، یک استاد از دانشکده کشاورزی دانشگاه عبری اورشلیم نرسنجی دریاچه ویکتوریا را با یک همکار اوگاندایی از دانشگاه مکرری انجام داد. آنها دریافتند که سوف رود نیل، که شصت سال پیش توسط انگلیس معرفی شد، جمعیت ماهی‌های بومی را از بین برده و منجر به سوء تغذیه در سکونتگاه‌های کنار دریاچه شده‌است.[۱۴] وی به ایجاد حوضچه‌های ماهی مصنوعی برای پرورش ماهی کپور که از رژیم محلی ناپدید شده بود کمک کرد.

منابع[ویرایش]

  1. "The Uganda Proposal". Jewish Virtual Library. Retrieved 2009-07-08.
  2. Rothkowitz, Harris Z. (September 6, 1903). "Uganda and Zion". New York Times. Retrieved 2009-07-09.
  3. Kyemba, 72.
  4. Kyemba, 55.
  5. Tall, Mamadou (Spring–Summer 1982). "Notes on the Civil and Political Strife in Uganda". A Journal of Opinion. Issue: A Journal of Opinion, Vol. 12, No. 1/2. 12 (1/2): 41–44. doi:10.2307/1166537. JSTOR 1166537.
  6. Jamison, M. Idi Amin and Uganda: An Annotated Bibliography, Greenwood Press, 1992, pp.155–6
  7. Kyemba, 56.
  8. Smith, Terence (July 4, 1976). "Hostages freed as Israelis raid Uganda airport. Commandos in 3 Planes Rescue 105-Casualties Unknown Israelis Raid Uganda Airport And Free Hijackers' Hostages". New York Times. Retrieved 2009-07-04.
  9. "Mossad took photos, Entebbe Operation was on its way". Ynetnews. 2006. Retrieved 2009-07-06.
  10. Feldinger, Lauren Gelfond. "Back to Entebbe". Jerusalem Post. Archived from the original on 2012-01-12. Retrieved 2009-07-04.
  11. "Operation Entebbe". The Knesset at Sixty. Retrieved 2009-07-04.
  12. "Hostage Rescue at the Raid on Entebbe". OperationEntebbe.Com. Retrieved 2009-07-04.
  13. "Body of Amin Victim Is Flown Back to Israel." New York Times. 4 June 1979, Monday, p. A3.
  14. Yuval, "Israeli professor helps solve food crisis spawned by Nile perch", Haaretz, 5 February 2010.