روابط اسرائیل و آفریقای جنوبی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روابط اسرائیل و آفریقای جنوبی
نقشهٔ مکان‌نمای Israel و South Africa

اسرائیل

آفریقای جنوبی

روابط اسرائیل و آفریقای جنوبی به روابط دوجانبه بین جمهوری آفریقای جنوبی و دولت اسرائیل اشاره دارد.

روابط اولیه اسرائیل با آفریقای جنوبی در آپارتاید[ویرایش]

آفریقای جنوبی در میان ۳۳ کشوری بود که به طرح تقسیم ۱۹۴۷ سازمان ملل رأی مثبت دادند،[۱][۲] و ایجاد یک کشور یهودی در فلسطین را توصیه کرد، و یکی از چهار کشورهای مشترک‌المنافع بود که این کار را انجام داد. در ۲۴ مه ۱۹۴۸،[۳] نه روز پس از اعلام استقلال اسرائیل، دولت آفریقای جنوبی از ژان اسماتس، یک حامی طولانی مدت از صهیونیسم، اسرائیل را به صورت غیررسمی به رسمیت شناخت، و تنها دو روز پیش خود حزب متحد بود خارج از دفتر رأی داد و حزب ملی طرفدار آپارتاید جایگزین او شد. آفریقای جنوبی هفتمین کشوری بود که دولت جدید یهود را به رسمیت شناخت. در ۱۴ مه ۱۹۴۹، آفریقای جنوبی به دولت اسرائیل به رسمیت شناختن رسمی رسید. علاقه اسرائیل به آفریقای جنوبی تا حدودی از حضور حدود ۱۱۰٬۰۰۰ یهودی در آفریقای جنوبی ناشی شد، این رقم شامل بیش از ۱۵٬۰۰۰ شهروند اسرائیلی بود.

روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و آفریقای جنوبی در سال ۱۹۴۹ آغاز شد، زمانی که اسرائیل سرکنسولگری عمومی خود را در پرتوریا پایه‌گذاری کرد که در نوامبر ۱۹۵۰ به عنوان یک هیئت نمایندگی ارتقاء یافت.[۴] با این حال، آفریقای جنوبی هیچ نمایندگی دیپلماتیک مستقیمی در اسرائیل (با نمایندگی انگلیس) نداشت تا اینکه آفریقای جنوبی در سال ۱۹۶۱ از اتحادیه مشترک‌المنافع خارج شد، و پس از آن یک سرکنسول کل را به تل آویو فرستاد. نخست‌وزیر آفریقای جنوبی دانیل فرانسوا مالان اولین بار در سال ۱۹۵۳ از اسرائیل دیدار کرد.

شکایت به دیوان دادگستری بین‌المللی[ویرایش]

در دسامبر ۲۰۲۳ آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری شکایتی علیه اسرائیل طرح کرد. در این شکوائیه اقدامات اسرائیل در غزه، اقداماتی برای نسل کشی عنوان شده است.[۵][۶]

منابع[ویرایش]

  1. "UN General Assembly Resolution 181 (Partition Plan)". Israel Ministry of Foreign Affairs. 29 November 1949. Retrieved 10 December 2013.
  2. Rotem Giladi, https://academic.oup.com/ehr/article-pdf/132/559/1440/23721461/cex372.pdf 'Negotiating Identity: Israel, Apartheid, and the United Nations, 1949–1952,' English Historical Review Vol. CXXXII No. 559 December 2017 doi:10.1093/ehr/cex372 pp.1440-1472.
  3. "Recognition of Israel" (PDF). American Jewish Year Book. 1950. p. 394. Archived from the original (PDF) on 15 December 2013. Retrieved 9 June 2021.
  4. "South Africa". American Jewish Year Book. 1952. p. 390.
  5. «آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری اسرائیل را به «اقداماتی برای نسل کشی» کرد». BBC.
  6. «آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دادگاه لاهه شکایت کرد». ISNA.