جان کیتس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جان کیتس
جان کیتس اثر ویلیام هیلتون
جان کیتس اثر ویلیام هیلتون
زاده۳۱ اکتبر ۱۷۹۵
لندن، انگلستان
درگذشته۲۳ فوریهٔ ۱۸۲۱ (۲۵ سال)
رم، ایتالیا
به علت سل
آرامگاهگورستان پروتستان شهر رم
پیشهشاعر
ملیتانگلیسی
دانشگاهکینگز لندن
سبک نوشتاریرمانتیسم

جان کیتس (به انگلیسی: John Keats) (زاده ۳۱ اکتبر ۱۷۹۵ – درگذشته ۲۳ فوریه ۱۸۲۱) یکی از شاعران بزرگ و برجسته مکتب رمانتیسم بود.

کیتس در کنار لرد بایرون و پرسی بیش شلی، یکی از چهره‌های شاخص در نسل دوم این مکتب است، به رغم این که آثارش را تنها در مدت چهار سال پیش از مرگش در سن ۲۵ و در اثر سل به چاپ رساند.[۱]

در طول زندگی کوتاهش، اگرچه واکنش خوبی توسط منتقدان به کارهایش صورت نگرفت، اما شهرت او پس از مرگش وسعت گرفت تا آنجا که او تا اواخر قرن نوزدهم، به یکی از محبوبترین شاعران انگلیسی مبدل شد. تاثیرگذاری کیتس بر دایره ی وسیعی از شاعران و نویسندگان چشمگیر است. خورخه لوئیس بورخس، تصریح می کند که اولین مواجهه ی او با آثار کیتس، مهمترین تجربه ی ادبی در زندگی او بوده است.[۲]

تأثیر او بعد از مرگ بر شاعرانی نظیر آلفرد تنیسون و ویلفرد اوون چشمگیر بود. شعر کیتس مبتنی بر تصویرپردازی‌های نفسانی بود، به صورت بارز در مجموعه اُودها (معادل تلفیقی از قصیده و غزل در شعر فارسی)، که در میان محبوب‌ترین اشعار ادبیات انگلیسی قرار دارند. کارهای کیتس از سوی شاعران انگلیسی بسیار تجلیل شده‌است.

فیلم سینمایی ستاره فروزان (انگلیسی: Bright Star) به کارگردانی جین کمپیون منتشر شده در سال ۲۰۰۹، شرح حال زندگی جان کیتس می‌باشد.

آثار[ویرایش]

مقبره کیتس در رم

وی وصیت کرد که بر روی آرامگاهش این جمله را بنویسند:

اینجا گور کسی است که از آغاز نامش را بر آب نوشته بودند. (Here lies One whose Name was writ in Water)

منابع[ویرایش]

  1. O'Neill and Mahoney، O'Neill؛ Mahoney (۱۹۸۸). John Keats in Context. صص. ۴۱۸.
  2. Jorge Luis Borges، Jorge Luis (۲۰۰۰). This Craft of Verse. Harvard University Press. صص. ۹۸–۱۰۱.