اسکندرکول

مختصات: ۳۹°۰۴′۲۱″ شمالی ۶۸°۲۱′۵۹″ شرقی / ۳۹٫۰۷۲۵۰°شمالی ۶۸٫۳۶۶۳۹°شرقی / 39.07250; 68.36639
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اسکندرکول
موقعیترشته‌کوه حصار، کوهستان فان
مختصات۳۹°۰۴′۲۱″ شمالی ۶۸°۲۱′۵۹″ شرقی / ۳۹٫۰۷۲۵۰°شمالی ۶۸٫۳۶۶۳۹°شرقی / 39.07250; 68.36639
گونهدریاچه یخچالی
درون‌شارش‌های کلانسرتاغ، هزارمیخ، سریمه
برون‌شارش‌های کلاناسکندردریا
کشورهای حوضهتاجیکستان
مساحتِ رو۳٫۴ کیلومترمربع
بیشترین ژرفا۷۲ متر
ارتفاع سطح۲٬۱۹۵ متر
اسکندرکول در زمستان

اسکندرکول یا کول[۱] اسکندر نام دریاچه‌ای است در شمال باختری کشور تاجیکستان. این دریاچه در منطقهٔ موسوم به کوهستان فان، که منطقه‌ای گردشگری است واقع شده‌است. این کوهستان در رشته‌کوه حصار قرار گرفته و بخشی از استان سغد تاجیکستان است.

فاصلهٔ دریاچه اسکندرکول از شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان تقریباً ۱۳۰ کیلومتر است. این دریاچه با دو و نیم کیلومتر درازا و یک کیلومتر پهنا و حدود ۷۲ متر ژرفا دیدنی‌ترین دریاچه‌های این کوهستان به‌شمار می‌آید.

تنوع درخت و بوته‌های پیرامون اسکندرکول از مهم‌ترین انگیزه‌های سفر گردشگران به این منطقه است. خرگوش، روباه، گرگ، خرس سیاه، بز کوهی، پلنگ و پرندگانی چون بوقلمون کوهی، کبک، لاشخور و بلدرچین از جانوران این منطقه هستند.

پیدایش[ویرایش]

دانشمندان بر این باورند که اسکندرکول چندین هزار سال پیش بر اثر زمین‌لغزه در ارتفاع ۲٬۲۵۵ متری پدید آمده است. به باور آن‌ها فروریختن کوه و بند آمدن رودخانه سرتاغ باعث پدید آمدن این دریاچه شده است.

رودهای سریمه و سرتاغ و هزارمیخ از شمال و غرب و جنوب به دریاچه سرازیر می‌شوند و تنها از شرق دریاچه، رود موسوم به «اسکندردریا» به بیرون می‌ریزد. آبشار بزرگی هم در طول این رود قرار دارد. در کرانه‌های بریده‌بریده و در فراز کناره‌های دریاچه خط‌های سیاهی به چشم می‌خورد که باید خط آبگیر دریاچه در روزگار کهن باشد. بلندترین و کهن‌ترین این خط‌ها ۱۱۷ متر از سطح کنونی آب دریاچه ارتفاع دارد.

اسکندرکول تنها دریاچهٔ کوهستان فان نیست. در این حوزه حدود سی دریاچه در دوره‌های مختلف پدید آمده‌اند.

منابع[ویرایش]

  • استالین‌آباد (راهنما)، استالین‌آباد: نشریات دولتی تاجیکستان، ۱۹۵۸. صص۶۹-۷۰
  • بر پایهٔ جدید آن‌لاین، دریاچهٔ افسانه‌ها، بازدید: اوت ۲۰۰۹.
  1. تاجیکان به دریاچه یا استخر بزرگ «کول» می‌گویند که واژه‌ای است ترکی.