احمد وثوق

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سپهبد احمد وثوق
وزیر دفاع ایران
دوره مسئولیت
۱۳۳۴ – ۱۳۳۹
پادشاهمحمدرضا پهلوی
نخست‌وزیرحسین علاء و منوچهر اقبال
فرمانده ژاندارمری کل کشور
دوره مسئولیت
۱۳۳۱ – ۱۳۳۲
اطلاعات شخصی
زاده۱۲۷۸
آشتیان، ایران
درگذشته۱۳۵۴
تهران، ایران
ملیت ایرانی

احمد وثوق (۱۲۷۸ آشتیان – ۱۳۵۴ تهران)، از امیران ارتش، وزیر جنگ و رئیس ستاد مشترک ارتش بود.

تولد و تحصیلات[ویرایش]

فرزند مرتضی آشتیانی معروف به وثوق لشکر بود. تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در ایران انجام داد و سپس دوره افسری را در مدرسه نظامی سن-سیر به پایان برد. بعدها دوره دانشگاه عالی جنگ را نیز در ایران گذارند.

خدمات نظامی[ویرایش]

وثوق پس از برگشت به ایران در ارتش خدمت خود را با درجه ستوان دومی آغاز کرد و در سال ۱۳۲۱ به درجه سرهنگی، ۱۳۲۶ درجه سرتیپی و ۱۳۳۰ درجه سرلشکری دریافت کرد. از مشاغل نظامی او می‌توان به فرماندهی لشکر شرق (خراسان)، ریاست رکن سوم ستاد ارتش، معاونت دانشگاه جنگ و معاونت وزارت جنگ اشاره کرد.

سرلشکر وثوق در دوره نخست‌وزیری محمد مصدق و دولت سه روزه احمد قوام ابتدا به معاونت وزارت جنگ و سپس به فرماندهی ژاندارمری کل کشور رسید. برخی او را مسئول کشتار ۳۰ تیر ۱۳۳۱ می‌دانند.[۱][۲] در کابینه دوم مصدق به معاونت وزارت دفاع ملی و سپس ریاست دانشگاه جنگ منصوب شد.

پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ احمد وثوق در کابینه فضل‌الله زاهدی هم سمت معاونت وزارت جنگ را برعهده داشت و سرانجام در کابینه‌های حسین علاء و منوچهر اقبال عهده‌دار وزارت جنگ شد.

در زمان محاکمه ارتشبد عبدالله هدایت وثوق نیز به دادگاه احضار و مدتی زندانی شد.[۳] سرانجام در سال ۱۳۵۴ در تهران فوت کرد و در ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.[۴] از او کتاب خاطراتی به نام خاطراتی از پنجاه سال تاریخ معاصر منتشر شده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. سه رویداد و سه دولتمرد - هوشنگ نهاوندی
  2. «بازخوانی کودتای آمریکائی انگلیسی 28 مرداد 1332». دریافت‌شده در ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۷.
  3. «احمد وثوق». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۷.
  4. چهره‌هایی در خاک: خفتگان تربت ظهیرالدوله - چهره‌هایی در خاک: خفتگان تربت ظهیرالدوله -: ۹۶۴-۵۸۶۹-۱۷-X