سلیمان میرزا (پسر شاه تهماسب یکم): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: برگردانده‌شده ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
ویرایش‌های دارای حسن نیت 109.125.153.154 (بحث) برگردانی شد: بدون منبع (توینکل)
برچسب: خنثی‌سازی
خط ۳۴: خط ۳۴:
'''سلیمان میرزا''' (۱۵۵۴ _ ۱۵۷۶ میلادی) یک شاهزاده [[صفویان|صفوی]] بود او پسر پنجم [[شاه طهماسب یکم]] و یک زن [[چرکس]] تبار به نام [[سلطان آغا خانم|سلطان‌آغا بیگم]] بود.
'''سلیمان میرزا''' (۱۵۵۴ _ ۱۵۷۶ میلادی) یک شاهزاده [[صفویان|صفوی]] بود او پسر پنجم [[شاه طهماسب یکم]] و یک زن [[چرکس]] تبار به نام [[سلطان آغا خانم|سلطان‌آغا بیگم]] بود.


سلیمان میرزا در سال ۱۵۵۴ میلادی در [[قزوین]] زاده شد. وی برادر تنی [[پریخان خانم]] بود و در دعوای جانشینی شاه طهماسب طرفدار [[شاه اسماعیل دوم]] بود. او در یک سالگی از سال ۱۵۵۵ تا ۱۵۵۷ میلادی به عنوان فرماندار [[شیراز]] بود و در سن ۱۱سالگی از سال ۱۵۶۷ تا ۱۵۷۳ میلادی فرماندار [[مشهد]] بود. سلیمان میرزا به همراه خواهرش [[پریخان خانم]] در زمان بیماری [[شاه طهماسب یکم]] در اداره حکومت شخصیتی فوق‌العاده محوری بودند و نفوذ بسیاری داشتند و [[پریخان خانم]] ابتدا می‌خواست که سلیمان را به سلطنت برساند تا بتواند با نفوذ خود در برادرش همچنان اداره حکومت را عهده‌دار باشد، اما بعد نظرش تغییر کرد و‌ تصمیم گرفت اول از اسماعیل میرزا به عنوان شاه بعدی طرفداری کند و بعد سلیمان را وارث کند و بدین ترتیب اقتدار و نفوذ خود را در حکومت حفظ کند، اما با به سلطنت رسیدن [[شاه اسماعیل دوم]] سریعاً سلیمان میرزا کشته شد و [[پریخان خانم]] که از زمان مرگ پدر تا رسیدن اسماعیل به سلطنت عملا تنها حاکم دولت بود خلع شده و نیز تبعید شد. سلیمان میرزا در سال ۱۵۷۶ و در سن ۲۲ سالگی به دستور [[شاه اسماعیل دوم]] به قتل رسید و مادرش او را در حرم [[شاهزاده حسین (قزوین)|شاهزاده حسین]] در قزوین دفن کرد. اما پریخان خانم برای تلافی این بی حرمتی و ناسپاسی از برادرش شاه اسماعیل کینه گرفته و با همزبان شدن با زنان حرم و نفوذ در سران قزلباش کمتر از دو سال بعد شاه اسماعیل را کشت.
سلیمان میرزا در سال ۱۵۵۴ میلادی در [[قزوین]] زاده شد. وی برادر تنی [[پریخان خانم]] بود و در دعوای جانشینی شاه طهماسب طرفدار [[شاه اسماعیل دوم]] بود. او در یک سالگی از سال ۱۵۵۵ تا ۱۵۵۷ میلادی به عنوان فرماندار [[شیراز]] بود و در سن ۱۱سالگی از سال ۱۵۶۷ تا ۱۵۷۳ میلادی فرماندار [[مشهد]] بود. سلیمان میرزا به همراه خواهرش [[پریخان خانم]] در زمان بیماری [[شاه طهماسب یکم]] در اداره حکومت نفوذ بسیاری داشتند و [[پریخان خانم]] می‌خواست که سلیمان را به سلطنت برساند تا بتواند با نفوذ خود در برادرش اداره حکومت را بر عهده بگیرد اما با به سلطنت رسیدن [[شاه اسماعیل دوم]] سلیمان میرزا کشته شد و [[پریخان خانم]] نیز تبعید شد. سلیمان میرزا در سال ۱۵۷۶ و در سن ۲۲ سالگی به دستور [[شاه اسماعیل دوم]] به قتل رسید و مادرش او را در حرم [[شاهزاده حسین (قزوین)|شاهزاده حسین]] در قزوین دفن کرد.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۲۷ آوریل ۲۰۲۱، ساعت ۱۳:۴۷

سلیمان میرزا
شاهزاده صفوی
زاده۱۵۵۴ میلادی
قزوین
درگذشته۱۵۷۶ میلادی (۲۲ سال)
آرامگاه
شاهزاده حسین در قزوین
پدرشاه طهماسب یکم
مادرسلطان آغا خانم

سلیمان میرزا (۱۵۵۴ _ ۱۵۷۶ میلادی) یک شاهزاده صفوی بود او پسر پنجم شاه طهماسب یکم و یک زن چرکس تبار به نام سلطان‌آغا بیگم بود.

سلیمان میرزا در سال ۱۵۵۴ میلادی در قزوین زاده شد. وی برادر تنی پریخان خانم بود و در دعوای جانشینی شاه طهماسب طرفدار شاه اسماعیل دوم بود. او در یک سالگی از سال ۱۵۵۵ تا ۱۵۵۷ میلادی به عنوان فرماندار شیراز بود و در سن ۱۱سالگی از سال ۱۵۶۷ تا ۱۵۷۳ میلادی فرماندار مشهد بود. سلیمان میرزا به همراه خواهرش پریخان خانم در زمان بیماری شاه طهماسب یکم در اداره حکومت نفوذ بسیاری داشتند و پریخان خانم می‌خواست که سلیمان را به سلطنت برساند تا بتواند با نفوذ خود در برادرش اداره حکومت را بر عهده بگیرد اما با به سلطنت رسیدن شاه اسماعیل دوم سلیمان میرزا کشته شد و پریخان خانم نیز تبعید شد. سلیمان میرزا در سال ۱۵۷۶ و در سن ۲۲ سالگی به دستور شاه اسماعیل دوم به قتل رسید و مادرش او را در حرم شاهزاده حسین در قزوین دفن کرد.

منابع

مشارکت کنندگان ویکی‌پدیا ، Suleiman Mirza ، ویکی‌پدیا انگلیسی دانش نامه ازاد ، (بارگیری ۲۲ اسفند ۱۳۹۵

  • Floor, Willem M. (2008). Titles and Emoluments in Safavid Iran: A Third Manual of Safavid Administration, by Mirza Naqi Nasiri. Washington, DC: Mage Publishers
  • Parsadust, Manuchehr (2009). "PARIḴĀN ḴĀNOM