علی بیگدلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
علی بیگدلی
زادهٔ۱۳۲۲ خورشیدی
قم
محل زندگیتهران
ملیتایرانی
فرزندانسینا، عطا

علی بیگدلی (۱۳۲۲، قماستاد دانشگاه، کارشناس مسائل بین‌المللی، تاریخدان و پژوهشگر عصر معاصر است. تخصص او در زمینه تاریخ اروپا است و بیشترین آموزش او در زمینه علوم سیاسی در حوزه تاریخ اندیشه سیاسی و تاریخ روابط بین‌الملل بوده و در این زمینه‌ها نیز کتاب‌هایی را تألیف کرده‌است.

تا کنون بیش از ده جلد کتاب و بیش از پنجاه مقاله از او در نشریات معتبر به چاپ رسیده، و نیز بیش از صد مصاحبهٔ رادیویی و تلویزیونی از وی پخش شده‌است.[۱][۲]

زندگی[ویرایش]

دکتر علی بیگدلی در سال ۱۳۲۲ در شهر قم به دنیا آمد. او دارای دکترای تاریخ (با موضوع سلجوقیان و جنگ‌های صلیبی) از دانشگاه تولوز در جنوب فرانسه است. وی عضو هیئت علمی و استاد گروه تاریخ (متخصص تاریخ اروپا) دانشگاه شهید بهشتی است. دکتر بیگدلی در سال ۱۳۸۵ پس از چهل و چهار سال و شش ماه خدمت در عرصه علم بازنشسته شد.

خاطرات کودکی[ویرایش]

علی بیگدلی علاوه بر تحصیل به ورزش دو و میدانی علاقه زیادی داشت، به‌طوری که در این رشته به فعالیت پرداخت و به مقام قهرمانی استان تهران دست یافت. او در موسیقی نیز در زمینه‌های آواز، تنبک و تار به‌طور مختصر تحت آموزش بوده‌است.

تحصیلات رسمی و حرفه‌ای[ویرایش]

علی بیگدلی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر محل زادگاهش، قم، انجام داد، و دیپلمش را اخذ کرد. پس از آن (تجربه کارمندی در سفیدرود) در سال ۱۳۴۶ در رشتهٔ حقوق دانشگاه ملی با رتبهٔ سیزده پذیرفته شد، ولی به دلیل اشتغال در آموزش و پرورش، نمی‌توانست روزها به تحصیل بپردازد. بالاخره در سال ۱۳۴۷ به صورت شبانه‌روزی در مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجی در رشتهٔ ادبیات فرانسه به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۵۰ پس از اخذ کارشناسی رشتهٔ مذکور، عازم فرانسه شد و جامعه‌شناسی را ادامه داد، ولی به علت علاقه به رشتهٔ تاریخ، در دانشگاه تولوز در جنوب فرانسه به تحصیل رشتهٔ تاریخ پرداخت، و دورهٔ دکتری را نیز روی سلجوقیان و جنگ‌های صلیبی کار کرد.

فعالیت‌های ضمن تحصیل[ویرایش]

علی بیگدلی در کنار تحصیل به مدت دوازده سال به شغل روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های اطلاعات، آیندگان و مجله سیاه و سفید اشتغال داشت. بهترین خاطره از دوران خبرنگاری آشنایی با مقامات اجرایی کشور بود. پس از انقلاب اسلامی بیش از صد برنامه مصاحبه رادیویی، تلویزیونی و بیش از صد و بیست مصاحبه مطبوعاتی در لیست کارنامه کاری خود دارد.

استادان و مربیان[ویرایش]

استاد فروزانفر، دکتر ذبیح‌الله صفا، دکتر موسی بروخیم و غیره از استادان علی بیگدلی بوده‌اند، و او از آنها به عنوان اساتید برجسته و تأثیرگذار در زندگی خود یاد می‌کند.

همسر و فرزندان[ویرایش]

علی بیگدلی در سال ۱۳۵۱ با همسر خود، که هم‌اکنون بازنشستهٔ آموزش و پرورش است، ازدواج کرد. ماحصل این ازدواج، دو فرزند پسر به نام‌های سینا و عطا دارد.

مشاغل و سمت‌های مورد تصدی[ویرایش]

علی بیگدلی پس از اخذ دیپلم خود در سال ۱۳۴۴ در اداره آب و برق سفیدرود مشغول به کار شد. وی پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد، در وزارت راه و ترابری به فعالیت پرداخت، و در سن سی‌ودو سالگی مدیر کل آموزش گردید. سپس عضو هیئت مدیرهٔ یکی از شرکت‌های تابعهٔ این وزارتخانه شد. از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۱ معاونت اداری مالی سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان هواشناسی را بر عهده گرفت. وی همچنین برای مدت کوتاهی مسئولیت معاونت وزارت راه و ترابری را در سازمان هواپیمایی کشوری را بر عهده داشت.

فعالیت‌های آموزشی[ویرایش]

علی بیگدلی از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۱ در بیش از ده دانشگاه و مدرسه عالی به تدریس پرداخته‌است. تخصص او در زمینهٔ تاریخ اروپا است، و بیشترین آموزش او نیز در زمینهٔ علوم سیاسی در حوزهٔ تاریخ اندیشه سیاسی و تاریخ روابط بین‌الملل بوده‌است. وی تا مقطع دکتری این رشته به تدریس پرداخته‌، و کتب درسی این حوزه را نیز تألیف کرده‌است.

تألیفات:

ترجمه‌ها:

مقالات و مصاحبه‌ها: ۱۳۸۵ - مشروطه ایرانی، انقلاب نیست[۳]

۱۳۸۷ - تحرکات جدید اروپا در برابر ایران هسته‌ای[۴]

منابع[ویرایش]

  1. «معرفی مشاهیر در سایت راسخون». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۰.
  2. «علی بیگدلی: کرونا رای ترامپ را کاهش داده‌است؛ گفتارنامه». پایگاه خبری تحلیلی گفتارنامه. ۲۰۲۰-۰۴-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۴-۲۴.
  3. «مشروح مشروطه ایرانی، انقلاب نیست». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مه ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۰.
  4. تحرکات جدیدی اروپا در برابر ایران هسته‌ای

پیوند به بیرون[ویرایش]