کارکارودونتوسور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کارکارودونتوسور
محدودهٔ زمانی: کرتاسه پیشینکرتاسه
جمجمه کارکارودونتوسور
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: سوسماریان
بالاراسته: دایناسورها
راسته: خزنده‌ورکیان
زیرراسته: ددپایان
تیره: تیزدندان‌خزندگان
زیرخانواده: کارکارودونتوسور
استرومر، ۱۹۳۱
سرده: Carcharodontosaurus
استرومر، ۱۹۳۱
گونه
  • ک. ساهاریکوس (Depéret & Savornin, 1927)
  • ک. ایگویدنسیس Brusatte & سرنو، ۲۰۰۷

کارکارودونتوسور (نام علمی: Carcharodontosaurus) (به معنی سوسمار دندان کوسه‌ای)، یک دایناسور ددپای گوشت‌خوار مربوط به دوره کرتاسه می‌باشد. این دایناسور در ۱۱۰ تا ۹۱ میلیون سال پیش می‌زیسته‌است و حدود ۱۲ تا ۱۲٫۵ متر طول و حدود ۸.۲ تن وزن داشته‌است. سنگوارهٔ کارکارودونتوسور در آفریقای شمالی کشف شده‌است و در سال ۱۹۳۱ به وسیله ارنست استرومر نام‌گذاری شد. گونه خاص این جنس کارکارودونتوسور ساهاریکوس نام دارد.

ویژگی‌ها[ویرایش]

مقایسه جثهٔ بزرگترین ددپایان تاریخ با یکدیگر؛ کارکارودونتوسور با رنگ نارنجی مشخص شده‌است. مساحت هر خانه، یک مترمربع است. به‌ترتیب از چپ به راست اسپینوسور (جگری)، جیگانوتوسور (سبز)، تیرانوسوروس (آبی)، ماپوسور (صورتی)، کارکارودونتوسور (نارنجی)

کارکارودونتوسور یکی از غول‌پیکرترین دایناسورهای شکارچی بوده‌است. شواهد حاکی از آن است که این حیوان حتی می‌توانسته از جثه ای بزرگ‌تر از تیرانوسور، جیگانوتوسور و اسپینوسور برخوردار بوده باشد. همچون سایر کارنوسورها کارکارودونتوسور نیز از آرواره‌های چندان قدرتمندی برخوردار نبوده و آروراه‌های این حیوانات مانند آرواره تیرانوساریدها قدرت خوردکردن و خوردن استخوان‌های جانوران را نداشته‌است. در مقابل کارکارودونتوسوریدها از دندان بسیار تیز و دندانه دار مانند دندان‌های کوسهها برخوردار بودند که در هر بار گاز گرفتن می‌توانسته آسیب شدیدی به بدن طعمه وارد کرده و باعث خون ریزی شدید بدن آن شود. بنابراین این درندگان به خصوص دربارهٔ طعمه‌های بزرگ به جای آن که مستقیم آن را از پای درآورند قربانی را زخمی می‌کردند تا خودش در اثر خون ریزی از پای درآید.[۱]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «کارکارودونتوزاروس». وبگاه ngdir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ مه ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۵ تیر ۱۳۸۹.