پی‌چلو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پیچلو
[[پرونده:
Pichloo
|center|200px|تصویری از پیچلو]]
تصویری از پیچلو
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستاننوشهر
بخشکجور
دهستانتوابع کجور
مردم
جمعیت۱۷۵ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۲۳۷۵۴

روستای پیچلو از روستاهای توابع استان مازندران، بخش کجور و شهرستان نوشهر است این روستا در ۳۰ کیلومتری جاده چالوس، پل دوآب، بخش کجور، در مجاورت شهر تاریخی کجور قرار دارد. از مزایای این روستا می‌توان به آب و هوای بسیار عالی و تمیز آن اشاره کرد، فصل بهار و تابستان بسیار خنک و دلچسب و پاییز و زمستان پر باران و برف می‌باشد.

جمعیت[ویرایش]

جمعیت ساکن روستا در حال حاضر حدوداً ۵۰ نفر و جمعیت غیر ساکن روستا در ایام تعطیلات و خصوصاً ایام محرم به بیش از ۵۰۰ نفر افزایش پیدا می‌کند. مردم بومی پی‌چلو از قومیت طبری هستند.[۱] مردم بومی پی‌چلو به زبان طبری و گویش کجوری سخن می‌گویند.[۲] این روستا در حدود ۷۰خانوار دارد. بومیان این روستا از قوم طبری هستند و به زبان طبری سخن می‌گویند. مهاجرین این روستا کردها و لک‌های تبعید شده از مناطق کردنشین و لک نشین ایران مانند کرمانشاه و کردستان هستند و به گویش خواجوندی صحبت می‌کنند. حنیفه خان یافت آبادی که از همفکران و یاران میرزارضای کرمانی بود پس از ترور ناصرالدین شاه توسط میرزا رضای کرمانی، به منطقه کجور گریخت و در روستای پیچلو سکنی گزید. لک‌های این روستا از نوادگان حنیفه خان یافت آبادی می‌باشند.

سوغات پیچلو[ویرایش]

فعالیت اصلی مردمان ساکن روستا دامداری و کشاورزی است. محصولات لبنی محلی نظیر ماست، کره و دوغ محلی و همچنین نان محلی این روستا زبانزد همه است. همچنین بهترین لحاف‌های مازندران توسط مشهدی دلاور که ساکن این روستا است دوخته می‌شود و در تهران نیز طرفداران بسیاری دارد.[۳]

افتخارات[ویرایش]

این روستا ۳ شهید در جنگ ۸ساله با عراق به میهن تقدیم کرده‌است و چندین آزاده و جانباز نیز دارد. ساکنین این روستا توانسته‌اند فرزندان تحصیلکرده ای را به جامعه ایران تقدیم کنند. نظیر پزشک، مهندس، وکیل دادگستری، استاد دانشگاه، صنعتگر و… اکثر پیچلویی‌های ساکن تهران در صنعت سماور سازی مشغول می‌باشند و آنها از پیشگامان این صنعت بوده‌اند.

منابع[ویرایش]

  1. نصری اشرفی، جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار. دانشنامهٔ تبرستان و مازندران جلد سوم. نشرنی = ۲۶۱.
  2. نصری اشرافی، جهانگیر (١٣٧٧). واژه‌نامه بزرگ تبری. به کوشش حسین صمدی و سید کاظم مداح و کریم الله قائمی و علی اصغر یوسفی نیا و محمود داوودی درزی و محمد حسن شکوری و عسکری آقاجانیان میری و ابوالحسن واعظی و ناصر یداللهی و جمشید قائمی و فرهاد صابر و ناعمه پازوکی. تهران: اندیشه پرداز و خانه سبز. ص. صفحه ۳۱ جلد اول. شابک ۰-۵-۹۱۱۳۱-۹۶۴ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).
  3. https://www.farsnews.ir/news/13990819000991/با-لحاف-دوز-3-ساله-و-فراری-از-بازنشستگی-خدای-کوک-های-زعفرانیه-و-خلازیر