اویل

مختصات: ۳۶°۲۵′۲۱″ شمالی ۵۱°۳۹′۱۰″ شرقی / ۳۶٫۴۲۲۵۰°شمالی ۵۱٫۶۵۲۷۸°شرقی / 36.42250; 51.65278[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اویل
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستاننوشهر
بخشکجور
دهستانزانوس‌رستاق
مردم
جمعیت۱۴۸ نفر
کد آماری۰۲۲۸۹۳

اویل، روستایی است از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران ایران.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۸ نفر (۵۸خانوار) در قالب ۷۳ مرد و ۷۵ بوده‌است.[۲] این روستا قدمتی چندصد ساله دارد. حمام قدیمی این روستا قدمتی ۶۵۰ ساله دارد همین گونه امام زاده‌ای که در نزدیکی این روستا قرار دارد(سرجار) که به گفته مورخین و کار شناسان قدمتی حدود 2500 سال داشته و بقایای مقبره سردار و حاکم کوروش کبیر که وظیفه حراست از گنج‌های قنیمتی ان پادشاه قدرتمند و همچنین حکمرانی بر منطقه را عهده‌دار بود. همچنین میتوان این روستا را از معدود روستاهای شمالی کشور بر شمرد که از طبیعت دوگانه جنگلی کوهستانی دانست چشمه‌های اب معدنی که در خاک بخش جنگلی این روستا قرار دارد از بهترین ابهای جهان از نظر پاکی سلامت و طبی هستند [۳] مردم اویل از قومیت طبری هستند.[۴] مردم اویل به زبان طبری و گویش کجوری سخن می‌گویند.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران :». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. مرکز آمار. «نتایج سرشماری نفوس و مسکن ۹۵ استان مازندران».
  3. درگاه ملی آمار ایران
  4. نصری اشرفی، جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار. دانشنامهٔ تبرستان و مازندران جلد سوم. نشرنی = ۲۶۱.
  5. نصری اشرافی، جهانگیر (١٣٧٧). واژه‌نامه بزرگ تبری. به کوشش حسین صمدی و سید کاظم مداح و کریم الله قائمی و علی اصغر یوسفی نیا و محمود داوودی درزی و محمد حسن شکوری و عسکری آقاجانیان میری و ابوالحسن واعظی و ناصر یداللهی و جمشید قائمی و فرهاد صابر و ناعمه پازوکی. تهران: اندیشه پرداز و خانه سبز. ص. صفحه ۳۱ جلد اول. شابک ۰-۵-۹۱۱۳۱-۹۶۴ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).