پرش به محتوا

پیش‌نویس:معاهده برن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
معاهده برن
تاریخ امضا۹ اکتبر ۱۸۷۴ (۱۸۷۴-10-۰۹)
مکان امضاBern, Canton of Bern, Switzerland
گروه‌ها
[[wikisource:Treaty of Bern}|Treaty of Bern}]] در ویکی‌نبشته

معاهده برن (به طور رسمی پیمان مربوط به تشکیل اتحادیه پستی عمومی ) که در 9 اکتبر 1874 امضا شد، اتحادیه پستی عمومی(به انگلیسی General Postal Union) را تأسیس کرد که امروزه به عنوان اتحادیه جهانی پست(به اختصار UPU) شناخته می شود. این پیمان‌نامه به نام شهر سوئیس برن ، جایی که آن را امضا کرد، نتیجه کنفرانس بین المللی بود که توسط دولت سوئیس در 15 سپتامبر 1874 برگزار شد  در آن نمایندگان 22 کشورحضور داشتند. طرح‌هایی برای کنفرانس توسط هاینریش فون استفان ، رئیس پست آلمانی رایشپوست طراحی شده بود که از سوییس بی‌طرف خواستار سازماندهی یک کنگره پستی بین‌المللی پس از پایان جنگ فرانسه و آلمان در سال‌های 1870-1871 شد.

امتیاز این معاهده این بود که خدمات و مقررات پستی متفاوت را یکپارچه کند تا بارپست های بین المللی آزادانه مبادله شود. امضاکنندگان پیمان به این شرح است: امپراتوری آلمان ، اتریش-مجارستان ، بلژیک ، دانمارک ، مصر ، اسپانیا ، ایالات متحده ، فرانسه ، بریتانیا ، یونان ، ایتالیا ، لوکزامبورگ ، هلند ، پرتغال ، رومانی ، امپراتوری روسیه ، صربستان ، پادشاهی متحده سوئد و نروژ, سوئیس و امپراتوری عثمانی .

این سازمان که در ابتدا اتحادیه عمومی پست نامیده می شد، به دلیل عضویت زیاد در سال 1878 به اتحادیه جهانی پست تغییر نام داد. روز جهانی پست اکنون در 9 اکتبر به یاد تاریخ امضای معاهده است.

معاهده برن پس از انعقاد آن چندین بار اصلاح شد. در 10 ژوئیه 1964، UPU این معاهده را در قانون اساسی جدید اتحادیه جهانی پست ادغام کرد، که اکنون معاهده ای است که توسط دولت ها در هنگام پیوستن به UPU تصویب می شود.

پس از نشست سال ۲۰۲۱ کنگره معین شد که قرارداد های این کنگره من بعد به جای اعتبار ۴ ساله دیگر محدودیت زمانی نداشته باشد

جستارهای وابسته[ویرایش]