پتروس آدامیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پتروس آدامیان
Պետրոս Ադամեան
پتروس آدامیان در نقش هملت
نام بومیՊետրոս Ադամեան
زادهٔ۲۱ دسامبر ۱۸۴۹
کنستانتینوپل
درگذشت۳ ژوئن ۱۸۹۱ (۴۱ سال)
کنستانتینوپل
پیشههنرپیشه، شاعر و نقاش

پتروس هرونیموسی آدامیان (ارمنی: Պետրոս Հերոնիմոսի Ադամեան؛ ۲۱ دسامبر ۱۸۴۹ – ۳ ژوئن ۱۸۹۱) یک هنرپیشه، شاعر و نقاش ارمنی در امپراتوری عثمانی بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

آدامیان در کودکی زمانی که یک و نیم سال داشت مادرش را از دست داد. وی فعالیت هنری خود را از هفده سالگی در نمایشنامه ویلیام فاتح آغاز کرد. پس از اولین دوره کاری خود که به تدریج در گروه‌های تئاتر قسطنطنیه به رسمیت شناخته شد، در سال ۱۸۷۹ به استخدام هیئت تئاتر ارمنی تفلیس درآمد و دوره طلایی کار او پس از آن در قفقاز آغاز شد.

آدامیان با روزنامه‌نگار ارمنی گریگور آرتسرونی

آدامیان نمایشنامه‌های تاریخی و ملودرام‌های فرانسوی را رها کرد تا وارد دنیای شکسپیر شود. از سال ۱۸۷۹ در باکو، شوشی، الکساندروپل و تفلیس اجرا داشت. در دهه ۱۸۸۰، آدامیان یک تور هنری در کشورهای خارجی که به زبان‌های ارمنی و فرانسوی بودند را اجرا کرد.[۱] از بهترین ایفای نقش‌های وی در آن دوره می‌توان به شاه لیر، آربنین (ماسکار لرمانتوف)، خلستاکوف (بازنگری گوگول)، میکائیل (یک قربانی دیگر سندوکیان) و غیره اشاره کرد.[۱] آدامیان همچنین ترجمه‌هایی از نوشته شکسپیر، ویکتور هوگو، سمیون نادسون و نیکولای نکراسوف انجام و جمع‌آوری کرده‌است.

آدامیان در دو سال آخر عمر خود از سرطان گلو رنج می‌برد. او در بیمارستان سنت نیکلاس روسیه در قسطنطنیه درگذشت. تئاتر درام ارمنی تفلیس به نام آدامیان نامگذاری شده‌است.

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Petros Adamian». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲ اوت ۲۰۱۴.
  • «Petros Adamian». دریافت‌شده در ۲ اوت ۲۰۱۴.[پیوند مرده]
  • Պետրոս Ադամյան at Avproduction.am بایگانی‌شده در ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۱ توسط Wayback Machine
  • Armenian Soviet Encyclopedia. Vol. 1. Yerevan. p. 64.
  • Այվազյան, Հ. Մ. (2005). Ով ով է. հայեր (կենսագրական հանրագիտարան: Երկու հատորով). Vol. առաջին. Երևան: Հայկական հանրագիտարան հրատ.
  • Խուդավերդյան, Կոստանդին (1990). Հայկական համառոտ հանրագիտարան (به ارمنی). Vol. 1. Երևան: Հայկական Հանրագիտարան հրատարակչություն ՊՈԱԿ.
  • ԱԴԱՄՅԱՆ Պետրոս at Armin.am

بایگانی‌شده در ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۲[عدم تطابق تاریخ] توسط Wayback Machine Ադամյան Պետրոս at Encyclopedia.am

پیوند به بیرون[ویرایش]