پاسکا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پاسکا
گونهنان شیرین
خاستگاهاوکراین، جنوب روسیه
مواد اصلیشیر، کره، تخم‌مرغ، شکر

پاسکا (به اوکراینی: Паска) که ترجمه تحت‌اللفظی آن ایستر است یک کیک مخصوص عید پاک مسیحیان است که در کشورهای اروپای شرقی شامل اوکراین، جنوب روسیه، رومانی، اسلواکی و بخشی از بلغارستان و همین‌طور در کشورهایی که مهاجرانی از اروپای شرقی داشتند نیز پخته می‌شود.[۱][۲] این کیک توسط آشوری‌ها[۳] و همچنین ارمنی‌های ایران پخته می‌شود که بیشتر از فرم روسی و ارمنی الهام گرفته شده‌است.

محتویات سنتی[ویرایش]

اجزای تشکیل دهندهٔ این کیک به‌طور سنتی شیر، کره، تخم مرغ، آرد و شکر است. اما تنها در دستور رومانیایی است که در آن از خامه شیرین پنیر دلمه شده (پنیر لور) ،خامه ترش در کنار تخم مرغ، شکر، کشمش و رام استفاده می‌شود. از ترکیب تخم مرغ و آب به عنوان لعاب جهت براق شدن رویه آن استفاده می‌شود.

نماد مسیحیت[ویرایش]

مسیحیان در شرق پایبندی خاصی نسبت به خوردن این کیک در ایام عید پاک دارند. ویژگی‌های این کیک با نمادهای مسیحی ارتباط دارد. رنگهای زرد و سفید در این کیک به ترتیب به رستاخیز مسیح و روح‌القدس اشاره می‌کند؛ و همین‌طور شکل برآمده آن یادآور تپه گلگتا است که مسیح بر آن به صلیب کشیده‌شد.

استفاده در کنار دیگر خوراکی‌ها[ویرایش]

این کیک معمولاً به پنیر هوروتکا[۴][الف] و حتی کالباس و سوسیس نیز خورده می‌شود.

یادداشت[ویرایش]

  1. cirak ,sirok ,Hrudka یا sirecz در اروپای شرقی پنیری کاستاردمانند است که با جوشاندن آرام مخلوطی از شیر، تخم مرغ و شکر درست می‌شود. کشک سفت تولید شده از آن را با پارچه پنیر صاف می‌کنند و به شکل توپ درآورده، در مراسم عید پاک میل می‌کنند.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. http://www.ianyanmag.com/paska-discovering-diversity-in-easter-bread/
  2. http://www.browneyedbaker.com/paska-bread-ukrainian-or-polish-easter-bread/
  3. Denise Hassanzade Ajiri. "Portrait of an Assyrian Family in Iran" (به انگلیسی). Assyrian International News Agency. Archived from the original on 5 December 2019. Retrieved 13 April 2020.
  4. "EASTER CHEESE - HRUDKA". tfrecipes.com (به انگلیسی).
  5. "Slovak Easter Traditions: Hrudka Cheese". Slovak american society of Washington DC (به انگلیسی).