طاد (فلاورجان)

مختصات: ۳۲°۲۷′۰۶″شمالی ۵۱°۳۱′۱۴″شرقی / ۳۲٫۴۵۱۶۱۳۱°شمالی ۵۱٫۵۲۰۵۱۹۵°شرقی / 32.4516131; 51.5205195
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نسخه‌ای که می‌بینید نسخه‌ای قدیمی از صفحه است که توسط 5.123.200.120 (بحث) در تاریخ ‏۶ اوت ۲۰۱۹، ساعت ۲۰:۲۸ ویرایش شده است. این نسخه ممکن است تفاوت‌های عمده‌ای با نسخهٔ فعلی داشته باشد.

روستای طاد
روستای طاد
کشور ایران
استاناصفهان
شهرستانفلاورجان
بخشپیربکران
مردم
جمعیت۳٬۶۷۱ نفر
اطلاعات شهری
ره‌آوردبرنج، غلات، سیب زمینی، پیاز، هویج ،کلم، زردآلو، هلو، به و...
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۳۱
کد آماری۱۷۸۰۲۶
روستای طاد بر ایران واقع شده‌است
روستای طاد
روی نقشه ایران
۳۲°۲۷′۰۶″شمالی ۵۱°۳۱′۱۴″شرقی / ۳۲٫۴۵۱۶۱۳۱°شمالی ۵۱٫۵۲۰۵۱۹۵°شرقی / 32.4516131; 51.5205195

روستای طاد یکی از روستاهای شهرستان فلاورجان در استان اصفهان است.برنامه هایی برای تبدیل شدن به شهر نیز صورت گرفته است‌.

تاریخچه

طاد از جمله نقاط تاریخی –مسكونی وبسیار قدیمی ایران باستاند.شواهدی مانند غارهای تاریخی كوه قلعه بزی یا خانه جعفری طاد قدمت 60هزارساله انسان در این مكان را تایید می كند. طاد حدود 2تا3 هزار سال قدمت دارد بناهای تاریخی كوشك یا آتشكده قدیمی روی كوه واسناد ومداركی كه بر جای مانده تاكیدی بر این ادعا است . شرایط طبیعی مساعد ودسترسی آسان به آب وامكان كشاورزی وخاك آبرفتی حاصلخیز امكان اسكان دائمی وعدم كوچ نشینی كشاورزی  وخاك آبرفتی حاصلخیز امكان اسكان دائمی وعدم كوچ نشینی  در این مكان را فراهم آورده است.

حمام تاریخی طاد

این حمام تاریخی که در روستای طاد قرار دارد‌ متعلق به دوره قاجاریه میباشد و یکی از آثار تاریخی ثبت شده در کشور است.[۱]


تابعیت

استان اصفهان – شهرستان فلاورجان - روستای طاد دارای موقعیت استقرار به صورت دشتی می باشد .در دامنه جنوبی کوه،طاد واقع شده که ازطرف جنوب به کانال آب انحرافی از سد نکوآباد و کوه قلعه بزی و شهرک صنعتی اشترجان منتهی می شود و از سمت غرب به روستای نرگان و اشترجان (شهر ایمانشهر) وسعت دارد و از سمت شرق به روستای گلگون و رودخانه زاینده رود منتهی می شود که فاصله این روستا تا رودخانه حدود 2 کیلومترمی باشد

 

وضعیت طبیعی

 

شهرستان فلاورجان به صورت جلگه ای در حاشیه زاینده رود واقع شده و دارای بیشه زارهای وسیعی است . برروی دشت رسوبی زاینده رود واقع شده است و از حاصلخیز ترین جلگه های فلات مرکزی ایران محسوب می شود .موقع خاص و ممتاز این منطقه یعنی قرار گیری آن در مرکز فلات ایران با چهره خاص طبیعی اش که متشکل از ارتفاعات برفگیر از یک سو و جلگه های حاصلخیز از سوی دیگر می باشد و اثر ی که موقعیت ویژه جغرافیایی آن بر اقلیمش می نهد از جهت تنوع آب و هوا از زمانهای گذشته تاکنون یکی از مراکز بزرگ انسانی و شکوفایی اقتصادی و فرهنگ ایران بوده است. بخش پیربکران در بین ارتفاعات غربی و جنوب غربی اصفهان جزء پایکوهای داخلی زاگرس محسوب می شود قراردارد و در شمال شرقی و شرق آن ارتفاعات شاه کوه با 2418 و طول 18 کیلومتر و ارتفاعات بجگرد و آب نیل قرار گرفته است از دیگر ارتفاعات شمالی آن کوه آغچه بدی می باشد در جنوب شرقی این بخش ارتفاعات لرسگ وکوه شتر و کوه باریکه و کوه تک تک به ارتفاع 1900 تا 2000 متری قرار گرفته است در سمت جنوب این بخش کوه خولنجان با ارتفاع 2161 متر و کوه طالخونچه و زرد با ارتفاع حدود 2545 متر قرار دارد - شهرطاد دارای ارتفاع 1635 متر از سطح دریا می باشد - کوه طاد با ارتفاع 1807 متر در شمال طاد و ونهر واقع شده و کوه قلعه بزی با ارتفاع 2200 متر از سطح دریا در جنوب طاد واقع شده است .

اقلیم و آب و هوا

 

نوع اقلیم روستا نیمه خشک می باشد. - این منطقه دارای تابستانهای گرم و خشک و زمستانهای سرد و خشک است . متوسط بارش سالیانه آن طی 30 سال گذشته 148 میلیمتر بوده است - متوسط رطوبت نسبی هوا نیز 46 درصد اندازه گیری شده است . -بادهای غالب ازغرب به شرق می باشد . -شیب عمومی شهر شمالی جنوبی (با شیب 6 تا 8 درصد ) و شیب شرق به غرب ( باشیب 1درصد) که مرکز شهر در ارتفاع می باشد. منابع آب : منابع آب این شهرازآبهای زیر زمینی و رودخانه زاینده رود وکانالهای منتهی به آن تامین می شود در سالیان پیش از قنات وچشمه هم جهت تامین آب استفاده می شده است . آب آشامیدنی : از سه حلقه چاه نیمه عمیق که دارای سه پمپ انتقال آب و دو منبع 280 متر مکعبی و 500 متر مکعبی جهت ذخیره آب شرب می باشد . آب کشاورزی : آب مورد نیاز اراضی و باغات روستا توسط 108 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق تأمین می گردد و همچنین حق آبه طومار شیخ بهایی (ره) و مازاد از کانال اصلی سمت چپ نکوآباد تأمین می شود .

‌ امکانات

در حال حاضر طاد داری آموزشگاه زبان انگلیسی، یک پمپ بنزین، یک قهوه سرا،دارای چند خیاطی،دارای چند طباخی،دارای یک دفتر حلال احمر،دارای چند پارک اعم از پارک کوهستان ،پارک بسیج، پارک شهدا میباشد و دارای چند مسجد اعم از مسجد جامع شهر طاد

مسجد حضرت ابوالفضل شهر طاد و مسجد صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف طاد است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.