ورم رنگیزه‌ای شبکیه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ورم رنگیزه‌ای شبکیه
تخصصچشم‌پزشکی_ژن شناسی پزشکی
طبقه‌بندی و منابع بیرونی
آی‌سی‌دی-۱۰H35.5
آی‌سی‌دی-۹-سی‌ام362.74
اُمیم۲۶۸۰۰۰
دادگان بیماری‌ها11429
مدلاین پلاس001029
پیشنت پلاسورم رنگیزه‌ای شبکیه
سمپD012174
مرور ژن

ورم رنگیزه‌ای شبکیه (شبکیه‌آماس رنگیزه‌ای[۱]) یا رتینیت پیگمنتوزا (Retinitis pigmentosa، RP) یک بیماری ارثی است، که باعث اختلال شدید بینایی می‌شود.

ورم رنگیزه‌ای شبکیه نام عمومی گروهی از بیماری‌های عمدتاً وراثتی است که با از میان رفتن تدریجی پاسخ شبکیه، کاهیدگی شبکیه و نازک شدن رگ‌های آن و تجمع رنگیزه‏‌ها و محدود شدن میدان بینایی همراه است

در مراحل اولیه فرد در شب دچار مشکل می‌شود و با پیشرفت بیماری دید فرد در روز هم کاهش می‌یابد. علت کاهش دید زوال تدریجی گیرنده‌های نوری شبکیه است.

همه‌گیرشناسی[ویرایش]

طبق تحقیقات مقدار فراگیری بیماری ۱ به۴۰۰۰ است و در دنیا حدود یک و نیم میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.

درمان[ویرایش]

در حال حاضر روی درمان‌های آینده نگر، همچون سلول‌های بنیادی، استفاده از مکمل‌ها، استفاده از دارو کار می‌شود.

یکی از جدیدترین روش‌ها که در سال‌های اخیر متداول شده‌است استفاده از شبکیه مصنوعی است. این پروتزهای بینایی که توسط چندین شرکت در سراسر دنیا عرضه می‌شوند، به عنوان پل ارتباطی بین چشم و مغز عمل می‌کنند.. روش دیگری که پژوهشگران در حال تلاش برای استفاده از آن هستند کریسپر است. آنها از روش کریسپر برای ترمیم جهش ژنتیکی مسئول بیماری رتینیت پیگمنتوزا استفاده کردند. کریسپر که یک روش پیشرفتهٔ ویرایش ژن است، پتانسیل بالقوه‌ای نه تنها برای بیماری‌های ارثی چشم بلکه برای درمان بیماری‌های تخریب شبکیه غیر ارثی از خود نشان داده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. واژه‌های مصوّب فرهنگستان تا پایان دفتر دوازدهم فرهنگ واژه‌های مصوّب