نیروگاه کیش

مختصات: ۲۶°۳۳′۴۲″شمالی ۵۳°۵۹′۴۳″شرقی / ۲۶٫۵۶۱۶۳°شمالی ۵۳٫۹۹۵۳۲°شرقی / 26.56163; 53.99532
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از نیروگاه جزیره کیش)
شرکت آب و برق کیش
Map
کشورایران
مختصات۲۶°۳۳′۴۲″شمالی ۵۳°۵۹′۴۳″شرقی / ۲۶٫۵۶۱۶۳°شمالی ۵۳٫۹۹۵۳۲°شرقی / 26.56163; 53.99532
پیوندهای بیرونی
ویکی‌انبار

شرکت آب و برق کیش در زمینه تأمین آب شرب بهداشتی و برق مصرفی در جزیره کیش فعالیت می‌نماید. این شرکت در سال ۱۳۶۹، ضمن بهره‌برداری مطلوب از تأسیسات قدیمی آب شیرین کن و نیروگاه دیزل، واحدهای جدید آب شیرین کن و توربین‌های گازی را نصب و راه اندازی نموده و با گسترش همه ساله شبکه‌های تولید و توزیع آب و برق به ویژه در سال ۸۹، نسبت به تأمین آب شرب بهداشتی و برق مصرفی کیشوندان و گردشگران مبادرت ورزیده است. این نیروگاه (واقع در شمال جزیره کیش)، یکی از نیروگاه‌های ایران و همچنین یکی از دو نیروگاه موجود در جزیره کیش، از نوع گازی که شامل ۸ واحد گازی است.

واحد هشتم نیروگاه کیش در ۲۳ دی ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید و واحد نهم در فروردین ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسید.[۱][۲][۳][۴][۵]

تأسیسات و امکانات[ویرایش]

شرکت آب و برق کیش به منظور تولید، انتقال و توزیع آب و برق مورد نیاز مشترکین و مصرف‌کنندگان از تأسیسات و امکانات زیر بهره‌برداری می‌کند:

- بخش برق: شامل تأسیسات تولید، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی تا نقطه تحویل مشترکین برق. - بخش آب: شامل تأسیسات تولید و فرآوری آب شرب، تأسیسات ذخیره‌سازی، پمپاژ و خطوط انتقال و توزیع آب تا نقطه تحویل به مشترکین آب. - تأسیسات عمومی: شامل ساختمان‌های ستادی، مهندسی، منابع سوخت، ایستگاه گاز، آزمایشگاه‌ها، سوله‌های انبار، تولید و کارگاه‌ها، سیستم‌های دوربین مدار بسته، شبکه‌های کامپیوتری، فیبر نوری، تأسیسات Wire less، سیستم‌های اندازه‌گیری و انتقال اطلاعات و سیستم مانیتورینگ و …

تأمین سوخت نیروگاه[ویرایش]

سوخت این نیروگاه فقط گاز طبیعی است که از طریق انتقال گاز از جزیره سیری تأمین می‌شود.

روزانه حدود۳۰ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت از طریق خط لوله ۱۲ اینچی از منطقه سیری به واحد نم‌زدایی کیش ارسال و با استفاده از دو دستگاه توربوکمپرسور پس از تقویت فشار به نیروگاه ارسال می‌شود. با راه‌اندازی میدان گازی کیش در آینده، سوخت گاز این نیروگاه از محل این میدان تأمین شود.[۶]

قطعی برق و خاموشی در جزیره کیش[ویرایش]

نیروگاه گاز کیش، یکی از دو نیروگاه موجود در جزیره کیش است، نیروگاه دوم در سال 1395و توسط گروه ماهتاب احداث گردید. این جزیره به شبکه سراسری برق متصل نیست و در هنگام بروز مشکلات فنی در نیروگاه و مصرف برق در تابستان‌ها، دچار خاموشی‌هایی می‌شود.

علاوه بر واحدهای گازی در جزیره کیش در حال حاضر یک نیروگاه دیزل نیز با ظرفیت ۱۰ مگاوات وجود دارد که در موارد اضطراری از آن استفاده می‌کنند.[۲][۳]

پیوند به بیرون[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مشخصات و ظرفیت تولید نیروگاه کیش
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ مشخصات نیروگاه کیش، نیروگاه دیزل ۱۰ مگاواتی
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «وجود تنها یک نیروگاه در جزیره کیش و متصل نبودن به شبکه سراسری برق، قطعی برق و خاموشی را در هنگام بروز مشکلات فنی در نیروگاه». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ فوریه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۹ فوریه ۲۰۱۴.
  4. با بهره‌برداری از واحد نهم گازی نیروگاه برق کیش در چند ماه آینده، 35 مگاوات دیگر به ظرفیت تولید اضافه خواهد شد و ظرفیت عملی این نیروگاه به 205 مگاوات ارتقا خواهد یافت.
  5. «واحد نهم نیروگاه گازی کیش به زودی وارد مدار می‌شود+ ظرفیت اسمی و عملی نیروگاه کیش». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۵ آوریل ۲۰۱۴.
  6. نحوه تأمین سوخت نیروگاه گازی کیش