نیروگاه خلیج فارس

مختصات: ۲۷°۲۵′۱۱″شمالی ۵۶°۳۰′۱۴″شرقی / ۲۷٫۴۱۹۷°شمالی ۵۶٫۵۰۳۹۸°شرقی / 27.4197; 56.50398
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نیروگاه خلیج فارس
Map
کشورایران
مختصات۲۷°۲۵′۱۱″شمالی ۵۶°۳۰′۱۴″شرقی / ۲۷٫۴۱۹۷°شمالی ۵۶٫۵۰۳۹۸°شرقی / 27.4197; 56.50398
وضعیتدرحال بهره‌برداری
تاریخ راه‌اندازی۱۳۸۳
توان تولیدی
ظرفیت نامی۹۹۰ مگاوات
پیوندهای بیرونی
ویکی‌انبار

نیروگاه گازی خلیج فارس (استان هرمزگان، در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شرقی بندرعباس و ۱۱ کیلومتری میدان گازی سرخون، بهره‌برداری ۱۳۸۳)، یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع گازی با ظرفیت تولید ۹۹۰ مگاوات است که شامل ۶ واحد گازی ۱۶۵ مگاواتی مدل GT13E2 ساخت شرکت آلستوم در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار است.

سوخت اصلی این نیروگاه گاز طبیعی و سوخت پشتیبان نفت گاز (گازوئیل) است که گاز مورد نیاز آن از طریق یک خط لوله ۱۶ اینچی از پالایشگاه گاز سرخون و قشم تأمین می‌شود و گازوییل آن از طریق تانکرهای حامل سوخت در ۲ مخزن با ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب ذخیره می‌شود.

میزان مصرف گاز برای هر واحد حدود ۴۵ هزار مترمکعب در ساعت است.

به گفتهٔ هاشم امیری، مدیرعامل این نیروگاه در مهر ۱۳۸۹؛ در کل دنیا فقط ۱۵۲ نیروگاه با ویژگی‌های نیروگاه خلیج فارس وجود دارد و این نیروگاه پیشرفته‌ترین نیروگاه دولتی کشور است.[۱][۲][۳][۴]

پیوند به بیرون[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مشخصات و نوع توربین گازی نیروگاه خلیج فارس
  2. مشخصات فنی نیروگاه خلیج فارس
  3. مهندس "هاشم امیری": در کل دنیا فقط 152 نیروگاه با ویژگی‌های نیروگاه خلیج فارس وجود دارد. نیروگاه خلیج فارس پیشرفته ترین نیروگاه دولتی کشور است
  4. «نیروگاه گازی خلیج فارس با شش واحد توریبن گازی با توان اسمی 165 مگاوات». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ فوریه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۳ آوریل ۲۰۱۴.