مورود

مختصات: ۳۶°۰۰′۱۵″شمالی ۵۱°۱۰′۲۵″شرقی / ۳۶٫۰۰۴۱۳۸۸۸۸۸۸۸۹°شمالی ۵۱٫۱۷۳۵۳۸۸۸۸۸۸۸۹°شرقی / 36.0041388888889; 51.1735388888889[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مورود
تصویری از مورود
تصویری از مورود
تصویری از مورود
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانالبرز
شهرستانکرج
بخشبخش آسارا
دهستانآسارا
نام محلیمورو
نام‌های قدیمیماهرود
مورود بر ایران واقع شده‌است
مورود
۳۶°۰۰′۱۵″شمالی ۵۱°۱۰′۲۵″شرقی / ۳۶٫۰۰۴۱۳۹°شمالی ۵۱٫۱۷۳۵۳۹°شرقی / 36.004139; 51.173539
مردم
جمعیت۲۵۸ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۲۱۰۰ متر
اطلاعات روستایی
کد آماری۲۶۱۸۶۴
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۲۶۳۵۲۳
پرونده:آبشار چاه سر تنور مورود.jpg
آبشار چاه سر تنور مورود
نمایی دیگر از مورود
نمای تیان

مورود، روستایی از توابع بخش آسارا شهرستان کرج در استان البرز ایران است.


روستای مورود در ۳۵ کیلو متری جاده کرج - چالوس قرار دارد. این روستا با یک جاده آسفالت که حدود ۵ کیلومتر طول دارد به جاده چالوس می پیوندد. برای رفتن به این روستا می‌توان از تاکسیهای خطی که در میدان کرج قرار دارد استفاده کرد. ارتفاع روستای مورود حدود ۲۱۰۰ متر می‌باشد . روستای مورود دارای چندین طایفه است که قدیمی ترین و بزرگترینشان طایفه فتحلیان می باشد.از دیگر طایفه های این روستا میتوان از طایفه عالیانی ، کریم الهی ، قاسمی ، حسینی ، عسگری ، نظیف ، مشکینی نام برد.روستای مورود یکی از بزرگترین روستاهای منطقه می باشد . یکی از پر بازدیدکننده‌ترین و زیباترین مکانها آبشار زیبا و بلندی به نام «چاه سر تندور» می باشد که به زبان محلی به معنی چاه بر روی تنور است؛ راه ورود به این آبشار پس از ورودی به روستا و نگهبانی در سمت چپ به مدت ۱۵ دقیقه کوهپیمایی خیلی خیلی سخت که فقط ورزشکاران حرفه ای کوهنوردی می توانند عبور کنند می باشد. همچنین در نزدیکی روستا در سمت راست در کنار جاده یک چشمه وجود دارد . در سمت جنوب شرقی روستا قله منار (گله وی) با ارتفاع تقریبی ۳۵۲۰ واقع شده‌ است. این قله حد فاصل بین این روستا و روستای واریان و سیجان است. در گذشته نه چنان دور، راه ارتباطی این روستا با تهران از سمت شرق روستا در مجاورت کوه‌های لانیز (هلی‌ورک) سیجان و سنگان بود.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در بخشداری آسارا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۹۰۰ نفر (۱۱۱۱خانوار) بوده‌است.

زبان[ویرایش]

زبان مادری مردم روستای مورود کرجی است.[۲]

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.