سیجان (کرج)

مختصات: ۳۵°۵۵′۱۱″شمالی ۵۱°۰۸′۵۶″شرقی / ۳۵٫۹۱۹۸°شمالی ۵۱٫۱۴۸۹۶°شرقی / 35.9198; 51.14896[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سیجان (کرج)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانالبرز
شهرستانکرج
بخشبخش آسارا
دهستانآدران
نام‌های قدیمیسی جوان
مردم
جمعیت۷۶۷ نفر (سرشماری ۹۵)
اطلاعات روستایی
کد آماری۲۶۱۵۹۴
ره‌آوردمیوه

سیجان روستایی از توابع بخش آسارا شهرستان کرج در استان البرز ایران است.این روستا دارای طبیعتی بسیار زیبا است که مقصد بسیاری از مسافران در روز های جمعه و آخر هفته است.این روستا دارای باغ های متعددی است که در آن میوه هایی نظیر گیلاس،آلبالو،گردو و...زراعت میشود. در این روستا ،در روز عاشورا و تاسوعا مراسم های اصیلی برگزار میشود. زبان رایج در سیجان مانند روستاهای مجاور تاتی است كه كلمات اصيل در گويش اين منطقه ريشه در زبان کردی دارد.[۲]

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان آدران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۶۱ نفر (۲۰۴خانوار) بوده‌است.نکته قابل تامل در این باب این است که این روستا به دلیل نزدیکی به شهر جمعیت ثابت زیادی نداشته و اکثرا‌ به دلیل تعطیلات به این روستا می آیند.

اتفاقات[ویرایش]

خودروهای خسارت دیده
الوارها گل‌ها و … که توسط سیل به روستا آورده شده

((سیل)) در بارندگی و سیلی که در تاریخ ۲۸ تیرماه ۱۳۹۴ روی داد. حدود ۲۰ نفر از اهالی روستا و حدود ۱۰۲ دستگاه خودرو دچار آسیب شدند. در این سیل تعدادی از اهالی روستا فوت کردند اسامی آن‌ها عبارتند از:

حسین درخانی، مریم تقی‌خانی، یاس علیمردانی، فرشته تقی‌خانی، ماه‌گل گلی، فرشاد گل محمدی، نیلوفر گل محمدی

منابع[ویرایش]

  1. کمیته تخصصی نام‌نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران[پیوند مرده]، سازمان نقشه‌برداری کشور
  2. دیهیم گیتی، کتاب «بررسی خرده‌گویش‌های منطقه قصران»، فصل اول (پیکره زبانی)، ۱۳۸۴، چاپ اول، نشر فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.