فرودگاه مسجد سلیمان

مختصات: ۳۲°۰۰′۰۸٫۵۴″ شمالی ۰۴۹°۱۶′۱۳٫۳۱″ شرقی / ۳۲٫۰۰۲۳۷۲۲°شمالی ۴۹٫۲۷۰۳۶۳۹°شرقی / 32.0023722; 49.2703639
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از فرودگاه شهید آسیایی)
Masjed Soleiman Airport

فرودگاه مسجد سلیمان
  • یاتا: QMJ
  • ایکائو: OIAI
    QMJ در ایران واقع شده
    QMJ
    QMJ
    موقعیت فرودگاه مسجد سلیمان در ایران
خلاصه
مکانمسجد سلیمان، ایران
ارتفاع از سطح دریا۵۴۴۰ فوت / ۱۶۵۸ متر
مختصات۳۲°۰۰′۰۸٫۵۴″ شمالی ۰۴۹°۱۶′۱۳٫۳۱″ شرقی / ۳۲٫۰۰۲۳۷۲۲°شمالی ۴۹٫۲۷۰۳۶۳۹°شرقی / 32.0023722; 49.2703639
باندهای فرود
جهت درازا سطح
فوت متر
۴۶۵۶ ۱۴۱۹ آسفالت
Source: World Aero Data [۱]

فرودگاه شهید آسیایی مسجد سلیمان یکی ازقدیمی‌ترین فرودگاهی است که در ایران و خاورمیانه تأسیس شد.[۱] زمانی که اولین هواپیما در مسجد سلیمان نشست در واقع فرودگاهی در کار نبود بلکه زمینی مسطح برای نشستن هواپیما در نظر گرفته شده بود و پس از چندی با توجه به رفت و آمد زیاد انگلیسی ها به مسجد سلیمان تصمیم به ساخت فرودگاه در همان مکان مسطح گرفته شد. این فرودگاه در منطقه ای به نام یکمهه حدفاصل بین روستاهای امیرآباد و سبزآباد و پای تپه ای سنگی به نام کوه زورون (زائران) ساخته شده و تمامی سنگ‌های استفاده شده در ساخت باند پرواز این فرودگاه از این کوه استخراج شده (لازم به توصیح می‌باشد که باندهای پرواز این فرودگاه به‌صورت سنگفرش بوده که فضای خالی بین سنگها با ملات سیمان پر شده بود) و در زمان جنگ جهانی اول جهت رساندن سوخت و سایر اقلام نظامی به روسیه و همچنین در تعیین سرنوشت جنگ نقش بسیار مهمی داشته‌است. این فرودگاه از دو باند متقاطع شمالی _ جنوبی و شرقی _ غربی ساخته شده که با توجه به وزش بادهای فصلی امکان استفاده از این فرودگاه را در تمام فصلهای سال برای هواپیماهای ملخی و کوچک امکان‌پذیر می‌نموده.

تأسیس[ویرایش]

فرودگاه مسجد سلیمان به دنبال فعالیت‌های کشف میادین نفتی در این شهر افتتاح شد. شرکت‌های هواپیمایی بسیاری در گذشته در این فرودگاه مشغول بکار بودند. از جمله شرکتهایی که در فرودگاه مسجد سلیمان بیشترین فعالیت و خدمات را ارائه می‌کردند می‌توان به شرکت کی ال ام هلند و بریتیش ایرویز انگلستان اشاره کرد. بعد از ملی شدن صنعت نفت و تشکیل وزارت نفت در ایران و به دنبال آن خرید چندین فروند هواپیما برای وزارت نفت، این هواپیماها نیز در کنار سایر شرکت‌های خدمات دهنده مسیرهای متعددی را در دست گرفتند.

تولد ۱۰۰ سالگی فرودگاه مسجد سلیمان[ویرایش]

در ۷ آبان ماه سال ۱۳۸۷ به مناسبت تولد ۱۰۰ سالگی نخستین فرودگاه خاورمیانه مبلغی بالغ بر ۵ میلیارد تومان برای مرمت و بازگشایی این فرودگاه از سوی وزارت نفت اختصاص داده شد.

نام مسجد سلیمان در هواپیمایی کارون[ویرایش]

شرکت هواپیمایی کارون که یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی در کشور است، یکی از ۴ فروند فوکر ۱۰۰ خود را مسجد سلیمان نامگذاری کرده‌است. این هواپیما با ریجستری EP-MIS در بین هواپیماهای کشور شناخته می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ اوت ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]