فراری اف۱۲

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فراری اف۱۲
دید کلی
شرکتفراری
تولید۲۰۱۲—۲۰۱۷
مونتاژمارانلو، ایتالیا
طراحمرکز طراحی فراری تحت هدایت فلاویو مانزونی، با همکاری پینینفارینا
بدنه و شاسی
کلاسخودروی جی‌تی (اس)
شکل بدنه۲ در برلینتا
طرح‌بندیموتور جلو-محور عقب
خودروهای وابستهفراری اف‌اف
پیشرانه
موتور۶٫۳ لیتری اف۱۴۰ اف‌سی وی۱۲
جعبه‌دنده۷ دندهٔ دوکلاچه (دوکلاچهٔ اف۱)
ابعاد
فاصله بین محورها۲٬۷۲۰ میلیمتر (۱۰۷ اینچ)
درازا۴٬۶۱۸ میلیمتر (۱۸۱٫۸ اینچ)
پهنا۱٬۹۴۲ میلیمتر (۷۶٫۵ اینچ)
بلندی۱٬۲۷۳ میلیمتر (۵۰٫۱ اینچ)
وزن خالص۱٬۵۲۵ کیلوگرم (۳٬۳۶۲ پوند) (وزن خشک) ۱٬۶۳۰ کیلوگرم (۳٬۵۹۴ پوند) (وزن خالص)
گاه‌شمار
پیشینفراری ۵۹۹
پسینفراری ۸۱۲ سوپرفست

فراری اف۱۲ برلینتا (به ایتالیایی: Ferrari F12berlinetta) یک خودروی موتور جلو-محور عقب ساخت شرکت ایتالیایی فراری است. این خودرو در نمایشگاه ژنو سال ۲۰۱۲ رونمایی شد و جانشین مدل ۵۹۹ می‌باشد.

مشخصات[ویرایش]

فراری اف۱۲ برلینتا

پیشرانه[ویرایش]

اف۱۲برلینتا دارای یک پیشرانهٔ ۱۲ سیلندر خورجینی ۶۲۶۲ سی‌سی، با توان ۷۴۰ اسب بخار در ۸۲۵۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۶۹۰ نیوتن متر در ۶٬۰۰۰ دور بر دقیقه، است. این پیشرانه در زمان خود قدرتمندترین پیشرانه ساخت فراری بود.

انتقال قدرت[ویرایش]

این خودرو یک گیربکس دو کلاچهٔ ۷ سرعته بهره می‌برد که در آن قابلیت تعویض دنده به وسیله پدال‌های شیفتر پشت فرمان نیز وجود دارد.

عملکرد[ویرایش]

شتاب صفر تا یکصد کیلومتر در ساعت این خودرو در حدود ۳٫۱ ثانیه و بالاترین سرعت آن ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت است. میزان مصرف سوخت ترکیبی آن ۱۵٫۷ لیتر در یکصد کیلومتر و میزان تولید دی‌اکسید کربن آن ۳۵۰ گرم در کیلومتر اعلام شده‌است.

طراحی[ویرایش]

نمای عقب فراری اف۱۲برلینتا در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲
نمای کناری فراری اف۱۲برلینتا که در آن مسیر پل هوا (Aero Bridge) قابل مشاهده است

این خودرو همانند بسیاری از مدل‌های اخیر فراری توسط پینینفارینا طراحی شده‌اند. طراحی بیرونی آن با تکیه بر تجربیات شرکت، در مسابقات فرمول ۱، برای کارآمدی آیرودینامیکی طراحی شده و با وجود ضریب پسای برابر با ۰٫۲۹۹ نیروی رو به پایینی معادل ۲۰۰ کیلوگرم در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت تولید می‌کند که ۷۶٪ افزایش را نسبت به مدل قبل از خود، نشان می‌دهد. بخشی از این نیروی رو به پایین از ساختاری موسوم به پل هوا (Aero Bridge) به‌دست می‌آید که جریان هوا را از کناره‌های درب موتور از طریق شکافی به اطراف خودرو هدایت می‌کند. همچنین ورودی‌های هوای ترمز، در جلو، با صفحات متحرکی پوشانده شده‌است که برای بهبود آیرودینامیک تنها در زمانی که دمای ترمزها بالا باشد بازمی‌گردند.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]