سینا جهان‌آبادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سینا جهان‌آبادی
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۱۳۵۴ تهران
ژانرموسیقی ایرانی، موسیقی کلاسیک
ساز(ها)کمانچه، ویلن، ویولا
سازهای اصلی
کمانچه

سینا جهان‌آبادی (زادهٔ ۹ اردیبهشت ۱۳۵۴ در تهران) موسیقی‌دان، آهنگساز و نوازندهٔ کمانچه، ویولن و ویولا اهل ایران است.

زندگی و فعالیت هنری[ویرایش]

سینا جهان‌آبادی در ۹ اردیبهشت ۱۳۵۴ در تهران متولد شد. او فراگیری موسیقی را با ساز ویولن در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی و نزد داوود گنجه‌ای آغاز کرد. در ادامه وارد هنرستان موسیقی تهران شد و ساز کمانچه را برگزید. استادان او در ساز کمانچه کامران داروغه، اردشیر کامکار و علی‌اکبر شکارچی بوده‌اند. جهان‌آبادی مقطع کارشناسی موسیقی را در دانشگاه سوره و کارشناسی ارشد نوازندگی کمانچه را در دانشگاه هنر طی کرده است. او همچنین در زمینهٔ ویلن کلاسیک از ارسلان کامکار و ابراهیم لطفی بهره برده است. او ویلن ایرانی را نیز از استادانی همچون مجتبی میرزاده آموخته است. وی دروس آهنگ‌سازی را نزد هنرمندانی همچون: محسن الهامیان، وارطان ساهاکیان، علیرضا مشایخی و حسین دهلوی گذرانده است.[۱]

فعالیت‌های هنری[ویرایش]

از جمله فعالیت‌های هنری سینا جهان‌آبادی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:[۲]

حضور در چندین دوره از جشنواره موسیقی فجر، داوری جشنواره موسیقی جوان در بخش تکنوازی کمانچه، اجرا به همراه گروه شهناز به سرپرستی مجید درخشانی و خوانندگی محمدرضا شجریان - تالار بزرگ کشور - ۱۳۸۷ [۳]، عضویت در گروه مستان به سرپرستی پرواز همای - ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ [۴]، اجرا در فستیوال موسیقی آمستردام - ۲۰۱۴، اجرا و سرپرستی ارکستر در تور استرالیا کنسرت هوای گریه به خوانندگی همایون شجریان - ۲۰۱۶ [۵]، اجرا و سرپرستی ارکستر در تور شهرهای مختلف ایران، کنسرت هوای گریه به خوانندگی همایون شجریان - ۱۳۹۵، نامزد بخش بهترین نوازنده سازهای ایرانی در جشن موسیقی ما - ۱۳۹۳ [۶]، اجرا در کنسرت شهرام ناظری و حسین علیزاده در اروپا - ۱۳۹۰ [۷]، کنسرت به همراه «گروه مولوی» به خوانندگی «شهرام ناظری» در شب نخست از فستیوال موسیقی ققنوس، در افتتاحیه سالن تهران رویال هال٬ هتل اسپیناس پالاس - ۱۳۹۷[۸]، حضور در آلبوم‌های موسیقی و موسیقی فیلم‌های مختلف به عنوان نوازندهٔ کمانچه، ویولن، ویولا، آهنگسازی، تنظیم و ناظر ضبط موسیقی.

پانویس[ویرایش]

  1. «موج آلاین». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ مه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۷.
  2. هنر آنلاین
  3. همشهری
  4. «به روایت علی پژوهشگر نوازنده بربت: گزارش تصویری از تور اروپایی گروه مستان». موسیقی ما. ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹.
  5. موسیقی ما
  6. جشن موسیقی ما
  7. موسیقی ایرانیان
  8. «خاطره‌بازی دوست‌داران شهرام ناظری و «آتش در نیستان»». خبرگزاری فارس. ۱۱ شهریور ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ اكتبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۳ سپتامبر ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)

منابع[ویرایش]