سیدنور

مختصات: ۳۲°۰۸′۲۵″شمالی ۴۸°۳۰′۰۹″شرقی / ۳۲٫۱۴۰۳۷°شمالی ۴۸٫۵۰۲۴۷°شرقی / 32.14037; 48.50247[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سیدنور
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخوزستان
شهرستاندزفول
بخشبخش چغامیش
دهستانخیبر
مردم
جمعیت۱۶۳۸ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۶۲۹۱۴

سیدنور، روستایی از توابع بخش چغامیش شهرستان دزفول در استان خوزستان ایران است.

روستای سیدنور از توابع دهستان خیبر، بخش چغامیش شهرستان دزفول و استان خوزستان می‌باشد که در فاصله ۱۳ کیلومتری مرکز بخش و در طول جغرافیای"۴۸درجه و ´۳۰ درجه و ´۳۰ دقیقه عرض جغرافیایی و "۳۲ درجه ´۸ دقیقه نسب به نصف النهار و در ارتفاع متوسط ۵۳ متری از سطح آبهای آزاد (دریا) قرارگرفته است ازسمت غرب بوسیلهٔ رودخانهٔ عجیرب و نقاط دیگر بواسطهٔ اراضی زراعی محدود گردیده‌است.

وجه تسمیه روستای سیدنور[ویرایش]

مرحوم " سید نور " از سادات آل تفاخ(بیت سیداحمدآل تفاخ) و از نوادگان امام موسی کاظم (ع)(طبق شجره نامه مکتوب موجود) می‌باشند که وی فردی صاحب کرامات و فضایل، متدین، پرهیزکار و مخلص بوده‌اند که تمام عمر خود را صرف اعتلای دین و در خدمت خلق خدا طی کرده‌اند و چه بسا که با داشتن آن روح عظیم و کرامات هنوز هم بس از گذشت سالیان زیاد از وفات ایشان هنوز هم مردم جهت رفع مشکلات و طلب حوائج ایشان را شفیع خود نزد خداوند متعال قرار می‌دهند و خداوند نیز حوائج و دعاهایشان را به برکت این سید جلیل القدر مستجاب نموده‌است.

قابلیت اراضی:

قابلیت اراضی در واقع تعیین ارزش اراضی از نظر کشاورزی و آبیاری می‌باشند به‌طور کلی تیپ اراضی واقع در محدودهٔ روستای سیدنور از نوع جلگه ای رسوبی سنگریزه دار می‌باشند و از نظر اراضی کیفی دارای کیفیت بسیار بالا برای فعالیتهای کشاورزی می‌باشد و همچنین وجود منابع آبی سطح الاراضی دائمی دو رودخانهٔ عجیرب و دز قابلیتهای این اراضی را برای هرگونه فعالیت کشاورزی شایسته کرده‌است. اراضی این شهرک در حدود ۴۵۰ هکتار دارای قابلیت کشاورزی هستند که در استان به اراضی چهار کشته معروف هستند و جزء بهترین و مرغوبترین اراضی خوزستان می‌باشند.

منابع آب کشاورزی[ویرایش]

آب مورد نیاز بخش کشاورزی روستای سیدنور از طریق انباشته شدن آب چشمه‌ها و آب زهکشی شدهٔ زمین‌های کشاورزی بالای سد عجیرب «واژه اِجیرب یا عجیرب عربی شده کلمه گیرآب به معنی آبگیر است. که هنوز ساکنان قدیمی منطقه به آن گیراب می‌گویند.» و تحت نظر شرکت کشاورزی جنوب تأمین می‌شود که مالک سد و تأسیسات سد انحرافی عجیرب می‌باشند که آب زمین‌های کشاورزی منطقه در حدود ۶۵۰۰ هکتار را تأمین می‌کند که قدیمی‌ترین شبکه خصوصی آبیاری کشور ایران می‌باشد که هنوز در حال خدمات رسانی به کشاورزان می‌باشد.

زراعت (کشاورزی)[ویرایش]

با توجه به موقعیت روستای سید نور و قرار گرفتن دو ناحیه مساعد برای کشاورزی و وجود آب کافی و فراوان و زمین مناسب بیشتر فعالیتهای مردم روستا به بخش کشاورزی اختصاص یافته‌است به طوری که ۹۵ درصد از اشتغال در روستا به بخش کشاورزی اختصاص یافته‌است. زمینهای کشاورزی روستا ۴۵۰ هکتار می‌باشد که به کشت محصولاتی همچون گندم، ذرت، جو، برنج، صیفی جات و حبوبات پرداخته می‌شود. محصولات زراعی که به‌طور آبی کشت می‌شوند ۱۰۰ درصد سهم کشاورزی را دربرگرفته است

منابع آب کشاورزی[ویرایش]

آب مورد نیاز بخش کشاورزی شهرک سیدنور از طریق انباشته شدن آب چشمه‌ها و آب زهکشی شدهٔ زمین‌های کشاورزی بالای سد عجیرب یا گیراب (رودخانه گیراب یا گیروب) و تحت نظر شرکت کشاورزی جنوب تأمین می‌شود.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان خیبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۳۴۲ نفر (۲۷۹خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.