سائوبر موتوراسپورت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سائوبر)
سائوبر موتوراسپورت آگ
نام پیشینپی‌پی سائوبر آگ
نوعسهامی خاص
صنعتورزش‌های موتوری
بنا نهاده۱۹۷۰
بنیانگذارانپیتر سائوبر
دفتر مرکزیهین‌ویل، زوریخ، سوئیس
مالکلانگ‌بو فایننس اس.ای.

سائوبر موتوراسپورت آگ (انگلیسی: Sauber Motorsport AG) یک شرکت مهندسی ورزش‌های موتوری مستقر در سوئیس است. این شرکت در سال ۱۹۷۰ (با نام پی‌پی سائوبر آگ (انگلیسی: PP Sauber AG)) توسط پیتر سائوبر تأسیس شد. در سال ۲۰۱۹، در پی یک قرارداد حمایت مالی، شرکت سائوبر پس از ادارهٔ تیم با نام خود از فصل ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۸، نام تیم مسابقهٔ خود در فرمول یک را به آلفا رومئو ریسینگ تغییر داد.

تیم سائوبر که تا سال ۲۰۰۵ در هیچ مسابقه‌ای پیروز نشده‌بود، در آن سال به شرکت ب‌ام‌و واگذار شد و از فصل ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ تحت نام ب‌ام‌و سائوبر در این مسابقات شرکت کرد و یک پیروزی نیز کسب کرد. در پایان فصل ۲۰۰۹، ب‌ام‌و از مسابقات فرمول یک کنار کشید و این تیم پس از چند ماه دوباره به پیتر سائوبر فروخته‌شد و موفق شد مجوز ورود به مسابقات فصل ۲۰۱۰ را اخذ کند. به دلیل مشکلات ناشی از پیمان کنکورد، این تیم در فصل ۲۰۱۰ نیز با نام «ب‌ام‌و سائوبر» در مسابقات حضور یافت.[۱][۲] پیتر سائوبر در مارس ۲۰۱۰ اعلام کرد که برنامه‌هایی برای تغییر نام تیم در طول فصل وجود دارد؛ اما فیا اعلام کرد که این تیم باید برای تغییر نام خود تا پایان فصل منتظر بماند.[۳] در ابتدای فصل ۲۰۱۱ این تیم عنوان ب‌ام‌و را از نام خود حذف کرد.

پیتر سائوبر تا اواسط فصل ۲۰۱۶ ۶۶٫۶٪ از سهام این تیم را در اختیار داشت و باقی سهام تیم نیز در اختیار مدیر عامل وقت تیم، مونیشا کالتربورن قرار داشت. کالتربورن از زمان کنار کشیدن شرکت ب‌ام‌و یکی از افراد مهم در رهبری تیم محسوب می‌شد.[۴] تیم سائوبر در طول فصل ۲۰۱۶ به شرکت سرمایه‌گذاری سوئیسی لانگ‌بو فایننس اس.ای. فروخته‌شد و پاسکال پیچی به‌عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیر تیم جایگزین پیتر سائوبر شد.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. Elizalde, Pablo; Noble, Jonathan (31 January 2010). "BMW Sauber to retain name for now". autosport.com. Haymarket Publications. Retrieved 28 August 2020.{{cite news}}: نگهداری یادکرد:استفاده از پارامتر نویسندگان (link)
  2. "FIA Formula One World Championship – Entry List". fia.com. Fédération Internationale de l'Automobile. 3 March 2010. Archived from the original on 16 March 2010. Retrieved 28 August 2020.
  3. Noble, Jonathan (16 March 2010). "Sauber poised to request name change". autosport.com. Haymarket Publications. Retrieved 28 August 2020.
  4. Elizalde, Pablo (16 May 2012). "Peter Sauber transfers third of Group Sauber stake to CEO Monisha Kaltenborn". autosport.com. Haymarket Publications. Retrieved 28 August 2020.
  5. Noble, Jonathan (20 July 2016). "Sauber F1 team announces change of ownership". Motorsport.com. Motorsport Network. Archived from the original on 24 June 2018. Retrieved 28 August 2020.

پیوند به بیرون[ویرایش]