درگاه:کوروش بزرگ/وابستگان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویرایش وابستگان ۱

درگاه:کوروش بزرگ/وابستگان/۱ هَخامَنِش نام کسی است که دودمان هخامنشی خود را به نام او می‌خواندند. واژه هخامنش معنای دارنده اندیشه راست را می‌رساند. هخامنش می‌باید نیای بزرگ هخامنشیان و سرپرست طایفه پاسارگاد بوده باشد.

اخلاف او سرانجام به تاسیس شاهنشاهی نیرومندی در آسیا موفق گردیدند که از ۵۵۹ ق.م تا سال ۳۳۰ ق.م دوام آورد. وی نیای کوروش بزرگ و داریوش بزرگ است. هخامنش توسط پادشاه دیااکو پادشاه اول مادها (اولین پادشاه ایران ) به فرمانداری پارسه منصوب می‌شود و در حمله‌ای که تعدادی از جنگجویان پارسی علیه تعدادی از سربازان سناخریب پادشاه آشور ترتیب داده بودند سرکردگی آنان را بر عهده داشت. حکومت هخامنش در آنشان درست در زمانی بود که طایفه دیگری از آریایها (مادها) در غرب ایران در حال تشکیل قدرت مقتدری بودند. پس از هخامنش حکومت آنشان به فرزندش چیش‌پیش رسید.

ویرایش وابستگان ۲

درگاه:کوروش بزرگ/وابستگان/۲

ماندانا نام دختر ایشتوویگو پادشاه ماد، همسر کمبوجیه یکم و مادر کوروش بزرگ بود و اولین مؤسس مدرسه در ایران است که در زمان بارداری به زندان رفت و کوروش را از او گرفتند و به چوپانی دادند تا او را بکشد.

ویرایش وابستگان ۳

درگاه:کوروش بزرگ/وابستگان/۳

آتوسا دختر کوروش بزرگ، ملکه پادشاه هخامنشی داریوش یکم، و مادر خشایارشا بود. به گواهی مورخین یونانی، او بانفوذترین همسر داریوش بزرگ بود. به گفته مورخین یونانی، آتوسا خصلت‌های نظیر قدرت‌طلبی، درایت و اقتدار داشت. گرچه پسر آتوسا (خشایارشا) پسر ارشد داریوش یکم نبود، ولی به دلیل زیرکی و نسب پدری او (کوروش بزرگ)، توانست که پسرش را جانشین همسرش کند. روایت هرودوت در مورد او، گرچه ممکن است افسانه‌ای باشد، ولی بازتابی از روایت‌های پارسی‌ها در مورد قدرت او است. گرچه در منابع تاریخی، سخنی از مذهب آتوسا نیامده، لیکن نام او، نمودی از نام زرتشتی هتوئسه است که نشان می‌دهد، بایستی او پیرو آئین زرتشت می‌بوده‌است.

ویرایش وابستگان ۴

درگاه:کوروش بزرگ/وابستگان/۴

کمبوجیه یکم فرزند و جانشین کوروش یکم، شاه انشان و پدر کوروش بزرگ بنیانگذار شاهنشاهی هخامنشی بود. کمبوجیه از سال (۵۸۰ تا ۵۵۹ پیش از میلاد) شاه انشان بوده‌است. او پسر جوانتر کوروش یکم و برادر اروکو و پدر کوروش بزرگ بوده‌است. هیچ منبعی در مورد زمان حیاتش باقی نمانده‌است. مهمترین منبع اطلاعات در موردش حکاکی متعددی است که از کوروش بزرگ به جا مانده‌است: «پسر کمبوجیه، شاه بزرگ، شاه انشان، نوه کوروش، شاه بزرگ، شاه انشان» در حکاکی یافت شده در اور نوشته‌است: «پسر کمبوجیه، شاه بزرگ سرزمین انشان».

ویرایش وابستگان ۵

درگاه:کوروش بزرگ/وابستگان/۵

داریوش یکم (به پارسی باستان: 𐎭𐎠𐎼𐎹𐎺𐎢𐏁)، ناموَر داریوش بزرگ، پسر ویشتاسپ، همسر آتوسا و داماد کوروش بزرگ، سومین پادشاه هخامنشی بود. وی در سال ۵۲۲ پیش از میلاد، با کمک چندی از بزرگان هفت خانوادهٔ اشرافی پارسی با کشتن گئومات مغ بر تخت نشست. پس از آن به فرونشاندن شورش‌های درون‌مرزی پرداخت. فرمانروایی شاهنشاهی را استحکام بخشید و سرزمین‌هایی چند به شاهنشاهی افزود. آغاز ساخت پارسه (تخت جمشید) در زمان پادشاهی او بود.

از دیگر کارهای او حفر راه‌آبی بود که دریای سرخ را به رود نیل و از آن سو به دریای مدیترانه پیوند می‌داد. آرامگاه او در دل کوه رحمت در جایی به نام نقش رستم در مرودشت فارس (نزدیک شیراز) است. پس از جهانگیری کوروش و کمبوجیه سراسر آسیا (آسیای صغیر) مگر عربستان جزو قلمرو او محسوب می‌گردید.

داریوش در بازسازی معابد یهودیان که توسط بخت النصر ویران شده بود، به یهودیان یاری کرد. نام داریوش بزرگ در کتاب مقدس عهد عتیق، در ۲۵ آیه، ذکر شده‌است. در کتاب مقدس دربارهٔ ثبات و تزلزل ناپذیری قوانین ماد و پارس در کتاب دانیال و استر سخن رفته‌است.

ویرایش وابستگان ۶

درگاه:کوروش بزرگ/وابستگان/۶

خَشایارشای یکم (به پارسی باستان: 𐎧𐏁𐎹𐎠𐎼𐏁𐎠)، یا خَشایارشای بزرگ ملقب به شاه شاهان پسر داریوش بزرگ و آتوسا دختر کوروش بزرگ، چهارمین پادشاه هخامنشی بین سال‌های (۴۸۵ تا ۴۶۵ پیش از میلاد) بود. داریوش پسران بسیاری داشت که بزرگترین آنها آرتابرزن بود که از دختر گئوبروو، همسر نخست داریوش بود، ولی داریوش، خشایارشا را که بزرگترین فرزند آتوسا دختر کوروش بود به جانشینی برگزید. نام خشایارشا از دو جزء "خشای" به معنی (شاه) و "آرشا" به معنی (مرد) تشکیل شده و به معنی «شاه مردان» است، معنای این نام می‌تواند «کسی که در میان شاهان پهلوان است»

خشایارشا پس از ۲۰ سال پادشاهی، در اکتبر ۴۶۵ پیش از میلاد توسط رئیس گارد سلطنتی اردوان و یک خواجه به نام میترا یا اسپنت میترا که با یکدیگر همدست شده بودند، در خوابگاه خویش کشته شد. سپس اردوان پسر بزرگ خشایارشا داریوش را کشت. چون پسر دوم پادشاه، ویشتاسپ که والی باکتریه بود، نیز از پایتخت دور بود و اردوان چند ماه سمت نیابت سلطنت را داشت. او بطور موقت، اردشیر، پسر سوم خشایارشا را بر تخت نشاند و خودش از طریق پسران خویش قصد داشت به هنگام فرصت وی را نیز از میان بردارد، اما اردشیر از این توطئه آگاهی یافت و در دفع او پیشدستی کرد. در طی یک زد و خورد داخلی که در چهار دیوار حرمخانه در گرفت، اردشیر اردوان و پسرانش را کشت و خود را شاهنشاه خواند. (اردشیر یکم)

ویرایش وابستگان ۷
ویرایش وابستگان ۸
ویرایش وابستگان ۹
ویرایش وابستگان ۱۰
ویرایش وابستگان ۱۱
ویرایش وابستگان ۱۲
ویرایش وابستگان ۱۳
ویرایش وابستگان ۱۴
ویرایش وابستگان ۱۵
ویرایش وابستگان ۱۶
ویرایش وابستگان ۱۷
ویرایش وابستگان ۱۸
ویرایش وابستگان ۱۹
ویرایش وابستگان ۲۰
ویرایش وابستگان ۲۱
ویرایش وابستگان ۲۲
ویرایش وابستگان ۲۳
ویرایش وابستگان ۲۴
ویرایش وابستگان ۲۵
ویرایش وابستگان ۲۶
ویرایش وابستگان ۲۷
ویرایش وابستگان ۲۸
ویرایش وابستگان ۲۹
ویرایش وابستگان ۳۰
ویرایش وابستگان ۳۱
ویرایش وابستگان ۳۲
ویرایش وابستگان ۳۳
ویرایش وابستگان ۳۴
ویرایش وابستگان ۳۵
ویرایش وابستگان ۳۶
ویرایش وابستگان ۳۷
ویرایش وابستگان ۳۸
ویرایش وابستگان ۳۹
ویرایش وابستگان ۴۰
ویرایش وابستگان ۴۱
ویرایش وابستگان ۴۲
ویرایش وابستگان ۴۳
ویرایش وابستگان ۴۴
ویرایش وابستگان ۴۵
ویرایش وابستگان ۴۶
ویرایش وابستگان ۴۷
ویرایش وابستگان ۴۸
ویرایش وابستگان ۴۹
ویرایش وابستگان ۵۰
ویرایش وابستگان ۵۱
ویرایش وابستگان ۵۲
ویرایش وابستگان ۵۳
ویرایش وابستگان ۵۴
ویرایش وابستگان ۵۵
ویرایش وابستگان ۵۶
ویرایش وابستگان ۵۷
ویرایش وابستگان ۵۸
ویرایش وابستگان ۵۹
ویرایش وابستگان ۶۰
ویرایش وابستگان ۶۱
ویرایش وابستگان ۶۲
ویرایش وابستگان ۶۳
ویرایش وابستگان ۶۴
ویرایش وابستگان ۶۵
ویرایش وابستگان ۶۶
ویرایش وابستگان ۶۷
ویرایش وابستگان ۶۸
ویرایش وابستگان ۶۹
ویرایش وابستگان ۷۰
ویرایش وابستگان ۷۱
ویرایش وابستگان ۷۲
ویرایش وابستگان ۷۳
ویرایش وابستگان ۷۴
ویرایش وابستگان ۷۵
ویرایش وابستگان ۷۶
ویرایش وابستگان ۷۷
ویرایش وابستگان ۷۸
ویرایش وابستگان ۷۹
ویرایش وابستگان ۸۰
ویرایش وابستگان ۸۱
ویرایش وابستگان ۸۲
ویرایش وابستگان ۸۳
ویرایش وابستگان ۸۴
ویرایش وابستگان ۸۵
ویرایش وابستگان ۸۶
ویرایش وابستگان ۸۷
ویرایش وابستگان ۸۸
ویرایش وابستگان ۸۹
ویرایش وابستگان ۹۰
ویرایش وابستگان ۹۱
ویرایش وابستگان ۹۲
ویرایش وابستگان ۹۳
ویرایش وابستگان ۹۴
ویرایش وابستگان ۹۵
ویرایش وابستگان ۹۶
ویرایش وابستگان ۹۷
ویرایش وابستگان ۹۸
ویرایش وابستگان ۹۹