رویترز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از خبرگزاری رویترز)
پرش به ناوبری پرش به جستجو
رویترز
بنیانگذارانتامسون، رویترز
محدودهٔ فعالیتخبرگزاری
مدیر عاملمایکل اونیل
مالکهولدینگ تامسون رویترز

رویترز (به انگلیسی: Reuters) یک خبرگزاری بین‌المللی بریتانیایی و زیرمجموعهٔ شرکت تامسون رویترز است. دفتر مرکزی رویترز در لندن قرار دارد و اخبار سراسر دنیا را پوشش می‌دهد. این شرکت در سال ۱۸۵۱ زمانی که پاول یولیوس رویتر[۱] شروع به ارسال خبرهای بازار سهام بین لندن و پاریس کرد بنیان نهاده شد.

رویترز در ۱۷ آوریل ۲۰۰۸ با شرکت کانادایی تامسون کورپوریشن ادغام شد و شرکت تامسون رویترز (Thomson Reuters) بنیان نهاده شد.[۲] رویترز به ۲۰ زبان در ۹۴ کشور فعالیت می‌کند و بیش از ۲۵۰۰ خبرنگار دارد. این خبرگزاری تا پیش از ترکیب تامسون رویترز ۲ دفتر منطقه‌ای در نیویورک و سنگاپور داشت. ارزش این شرکت در سال ۲۰۱۰، ۱۳٫۱ میلیارد دلار برآورد گردیده‌است. بنیاد رویترز از ۳ بخش حقوقی، خدمات کمک رسانی و خدمات رسانه‌ای تشکیل گردیده‌است؛ که در بخش رسانه‌ای به آمورش خبرنگاری عمومی می‌پردازد.[۳]

مالکیت و اداره[ویرایش]

درحال حاضر به عنوان یک شرکت زیر مجموعه‌ای از شرکت هولدینگ تامسون رویترز است. تامسون رویترز یک شرکت سهامی عام است. مدیر عامل شرکت تامسون رویترز، تام گلوسر است که مدیر عامل سابق رویترز بوده و هیئت مدیره تامسون رویترز متشکل از ۱۴ نفر است. مدیران اجرایی آن با مدیر عامل، ۵ نفر هستند. یک شرکت با عنوان شرکت سهامی بنیانگذاران نیز وجود دارد که وظیفهٔ آن جلوگیری از در اختیار گرفتن بیش از ۱۵ درصد سهام توسط یک فرد یا گروه می‌باشد و برای اینکار دارای رای طلایی است.[نیازمند منبع] اعضای این شرکت نباید از ۱۴ نفر کمتر و از ۱۸ نفر بیشتر باشد و حداقل ۲بار در سال جلسه خواهند داشت.

تعطیلی دفتر رویترز در ایران[ویرایش]

اواسط فروردین سال ۱۳۹۱، دولت ایران مجوز مطبوعاتی دفتر رویترز را در تهران به حال تعلیق درآورد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که رویترز گزارشی تصویری با عنوان «هزاران زن نینجا به عنوان آدمکش در ایران آموزش می‌بینند» از رزمی‌کاران زن ایرانی منتشر کرد که البته پس از اعتراض‌های ایران و بانوان رزمی‌کار مورد اشاره خبرگزاری رویترز عنوان گزارش خود را به «سه هزار زن نینجا در ایران آموزش می‌بینند.» تغییر داد که نتیجه بخش نبود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران طی تماسی با دفتر رویترز از ۱۱ نفر از کارکنان دفتر رویترز در تهران خواست کارت‌های مطبوعاتی خودشان را تحویل دهند.[۴]

فعالیت مجدد دفتر خبرگزاری «رویترز» در تهران[ویرایش]

معاون وزیر ارشاد اعلام کرد که مجوز خبرگزاری رویترز در تهران از حالت تعلیق خارج و این خبرگزاری می‌تواند فعالیت خود را مجدداً آغاز کند. مجوز این خبرگزاری پس از انتشار گزارشی دربارهٔ زنان رزمی‌کار ایران به حالت تعلیق درآمد.[۵]

گزارش‌های تکذیب شده[ویرایش]

  • به گزارش خبرگزاری بی‌بی‌سی فارسی، رویترز در گزارشی با استناد به دیپلمات‌های ایرانی و غربی بدون اشاره به هویت آنان مدعی شده بود که ایران آمادگی دارد در خصوص برنامه موشکی خود وارد مذاکره شود، اما این خبر از سوی مقامات ایرانی تکذیب شد و گزارش رویترز از اساس نادرست توصیف شد.[۶]
  • به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، بانک گازپروم روسیه گزارش رویترز راجع به انتقال وجوه سرمایه گزاری مشترک خارجی در شرکت ملی نفت ونزوئلا به حساب جدیدی در بانک مذکور را تکذیب کرد. در این رابطه بانک گازپروم بیانیه‌ای صادر نمود که در آن افتتاح حساب جدید توسط شرکت ملی نفت ونزوئلا نزد خود را تکذیب کرد. رویترز در گزارش خود با اشاره به این که آمریکا نفت دولتی ونزوئلا را تحریم کرده‌است مدعی شده بود که ونزوئلا از شرکت‌های خارجی خواسته که پرداخت‌های خود را از طریق حساب بانک روسیه انجام دهند.[۷]
  • به گزارش روزنامه عصر ایران به نقل از واشنگتن پست، رویترز به نقل از مقامات ایرانی مدعی شده بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از طریق دولت عمان پیامی به ایران فرستاده، که در این پیام با اشاره به حمله قریب الوقوع به این کشور گفته که خواهان جنگ نیست بلکه به دنبال مذاکره است. یک مقام ارشد دولت آمریکا در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست اذعان کرد که این گزارش رویترز کذب است و مدعی شد این خبر یک دروغ تبلیغاتی دولت ایران بوده است.[۸] به گزارش یورونیوز فارسی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد ایران گزارش مذکور از رویترز را ساعاتی پس از انتشار تکذیب کرده بود.[۹]

دیدگاه‌ها[ویرایش]

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت ایران در ۳ تیر ۱۳۹۷ گفت: «رویترز روزانه ۵۰ خبر دروغ دربارهٔ اقتصاد ایران منتشر می‌کند. این خط اخبار منفی علیه ایران، با هزینه سرسام‌آور یکی از کشورهای همسایه ما دنبال می‌شود».[۱۰][۱۱][۱۲][۱۳][۱۴]

دستگیری گزارشگران در میانمار[ویرایش]

در سال ۲۰۱۷ دو خبرنگار با نام‌های والون ۳۲ ساله و کیوا سو او ۲۸ ساله در حالی که مشغول تحقیق و تهیه گزارش برای رویترز در میانمار بودند توسط پلیس دستگیر شدند. این دو گزارشگر رویترز در حال تهیه گزارشی راجع به کشتن ۱۰ مسلمان روهینگیایی به دست دولت میانمار بودند که پس از محاکمه به ۷ سال حبس محکوم شدند. به گفته برخی منابع دولتی آمریکا و رسانه‌ها این اقدام دولت میانمار نقض آزادی بیان بوده ولی به دولت میانمار می‌گوید که موضوع پرونده این دو خبرنگاران ربطی به آزادی بیان ندارد بلکه آنها به دلیل افشای اطلاعات محرمانه رسمی بوده‌است. آنگ سان سوچی رهبر حزب حاکم میانمار در واکنش به ادعای بی گناهی این دو خبرنگار گفته بود که اگر به حاکمیت قانون اعتقاد داریم، حق مسلم این دو خبرنگار است که نسبت به حکم خود فرجام خواهی کنند و نشان دهند چرا این حکم اشتباه صادر شده‌است.[۱۵]

مجلس نمایندگان آمریکا ضمن لایحه‌ای راجع به نسل‌کشی اقلیت مسلمان روهینگیایی در میانمار، تأکید کردند که بازداشت دو خبرنگار رویترز نیز ناعادلانه بوده و باید آزاد شوند.[۱۶]مایک پومپئو وزیر امورخارجه آمریکا نیز در سال ۲۰۱۸ از دولت میانمار درخواست کرده بود فوراً این دو خبرنگار را آزاد کنند.[۱۷] آژانس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حکم زندان دو خبرنگار را به ضرر آزادی رسانه‌ها، حقوق اطلاعاتی مردم و توسعه قانون در میانمار قلمداد کرد و اتحادیه اروپا خواستار آزادی فوری و بدون شرط این دو خبرنگار شد.[۱۸] سخنگوی نخست‌وزیر انگلستان نیز به حکم دادگاه راجع به این دو خبرنگار اعتراض کرده و خواستار آزادی آن دو شد. مارک فیلد معاون وزیر امورخارجه انگلیس در امور آسیا جرم دو خبرنگار رویترز در میانمار را انجام مسئولیت خبرنگاری توصیف کرد و افزود که آنان گزارش ارزشمندی در مورد اقدامات نفرت‌انگیز و نقض صریح قوانین حقوق بشر در استان راخین میانمار منتشر کرده‌اند. فیلد تأکید نمود که در تلاش برای آزادی خبرنگاران با مقامات دولت میانمار در ارتباط بوده چرا که دادگاه میانمار شواهد ارائه شده را نادیده گرفته و بر خلاف قوانین میانمار رأی صادر کرده‌است. گفتنی است که سفیر انگلیس در میانمار در جلسه دادگاه خبرنگاران رویترز حاضر بوده‌است.[۱۹]

دوخبرنگار مذکور پس از تحمل ۵۰۰ روز حبس سرانجام در جریان اجرای عفو شش هزار و پانصد و بیست زندانی، مشمول عفو رئیس‌جمهور میانمار شدند.[۲۰]

پانویس[ویرایش]

  1. Paul Julius Reuter
  2. «Thomson Completes Acquisition of Reuters». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ اوت ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۷ آوریل ۲۰۰۸.
  3. "Fears for jailed mum after Johnson remark". BBC News. 6 November 2017.
  4. «رویترز جاسوس ایرانی استخدام می‌کند». پایگاه خبری افکارنیوز. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ اوت ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۴ اوت ۲۰۱۲.
  5. فعالیت مجدد دفتر خبرگزاری "رویترز" در تهران
  6. «ایران آمادگی برای مذاکره دربارهٔ برنامه موشکی را تکذیب کرد». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۴ مهر ۱۳۹۶.
  7. «بانک روسیه گزارش رویترز دربارهٔ شرکت ملی نفت ونزوئلا را تکذیب کرد». مهر به نقل از اسپوتنیک. ۲۱ بهمن ۱۳۹۷.
  8. «واشنگتن پست :مقام ارشد آمریکایی ارسال پیام به ایران از طریق عمان را تکذیب کرد». عصر ایران. ۳۱ خرداد ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۱۹ مرداد ۱۳۹۸.
  9. «ایران گزارش رویترز درباره پیام حمله قریب الوقوع ترامپ از طریق عمان را تکذیب کرد». ۳۱ خرداد ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۱۹ مرداد ۱۳۹۸.
  10. «روزنامه جوان: ظریف: رویترز روزی ۵۰ دروغ علیه اقتصاد ایران می‌سازد». www.pishkhaan.net. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۰۸.
  11. سیما، IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و. «دروغ‌های رویترز ضد اقتصاد ایران». IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۰۸.
  12. SNN.IR، خبرگزاری دانشجو |. «خبر عجیب و غریب رویترز و پاسخ به موقع وزیر امور خارجه/ ظریف: به هیچ وجه مباحث داخلی کشور را در مذاکرات مطرح نکرده‌ایم». خبرگزاری دانشجو | SNN.IR. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۰۸.
  13. YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان |. «رویترز روزی 50 دروغ ضد اقتصاد ایران منتشر می‌کند + فیلم». خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | YJC. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۰۸.
  14. «رویترز روزی 50 خبر دروغ علیه ایران منتشر می‌کند». روزنامه دنیای اقتصاد. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۰۸.
  15. «آنگ سان سوچی: زندانی شدن دو خبرنگار به آزادی بیان ربطی ندارد». یورونیوز. ۱۳/۹/۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۳ مرداد ۱۳۹۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  16. Safvan Allahverdi (۱۴/۱۲/۲۰۱۸). «مجلس آمریکا: ارتش میانمار مرتکب «نسل‌کشی» علیه آراکانی‌ها شده‌است». آژانس آناتولی (خبرگزاری ترکیه). دریافت‌شده در ۲۳ مرداد ۱۳۹۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  17. «صدور حکم دو خبرنگار رویترز در پرونده اسناد محرمانه میانمار به تعویق افتاد». خبرگزاری ایسنا. ۵ شهریور ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۲۳ مرداد ۱۳۹۸.
  18. «اتحادیه اروپا خواستار آزادی فوری خبرنگاران رویترز در میانمار شد». باشگاه خبرنگاران جوان. ۱۲ شهریور ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۲۳ مرداد ۱۳۹۸.
  19. «انگلیس خواستار آزادی دو خبرنگار رویترز در میانمار شد». خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا. ۱۲ شهریور ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۲۳ مرداد ۱۳۹۸.
  20. «میانمار روزنامه‌نگاران بازداشتی را آزاد کرد».

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]