جوزف کاتن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جوزف کاتن
جوزف کاتن در سال ۱۹۴۲
نام هنگام تولدجوزف چشایر کاتن
زادهٔ۱۵ مه ۱۹۰۵
پترزبورگ، ایالت ویرجینیا
درگذشت۶ فوریهٔ ۱۹۹۴ (۸۸ سال)
وست وود، ایالت کالیفرنیا
ملیتآمریکایی

جوزف چشایر کاتن (به انگلیسی: Joseph Cheshire Cotten) هنرپیشه آمریکایی متولد ۱۵ مه ۱۹۰۵ در پترزبورگ ویرجینیا و مرگ در اثر سینه پهلو[۱] ۶ فوریه ۱۹۹۴ در وست وود کالیفرنیا.[۲]

زندگی‌نامه[ویرایش]

در یک خانواده کشاورز بدنیاآمد برای ادامه تحصیل به واشینگتن رفت و در کنار تحصیل فوتبال بازی می‌کرد و بر نمایش‌های تئاتر نقد می‌نوشت و آرزو داشت هنرپیشه شود. بالاخره به صحنه تئاتر راه یافت و در سال ۱۹۳۵ به نیویورک رفت و به عنوان دستیار گروه تکنسین‌ها در برادوی استخدام شد.

در سال ۱۹۳۶ با اورسن ولز آشنا شد و با او کار در رادیو را آغاز کرد و در برنامه رادیویی مشهور اورسن ولز با نام جنگ دنیاها همکاری داشت.

کار در سینما[ویرایش]

زمانی که اورسن ولز در جستجو یافتن بازیگران اولین فیلمش همشهری کین بود نقش‌های اصلی فیلم را به منتقد تئاتر جد للاند(Jed Leland) و دوستش جوزف کاتن پیشنهاد کرد و این اولین تجربه سینمایی درهای هنرهفتم را بر او گشود. دو فیلم دیگر با اورسن ولز کار کرد امبرسون‌های باشکوه و سفر به سرزمین ترس. پس از آن نقش یک قاتل زیبا و جذاب سایه یک شک آلفرد هیچکاک را بازی کرد ویکی از بیاد ماندنی‌ترین نقش‌هایش را به نمایش گذاشت. در نقش نجات دهنده اینگرید برگمن در چراغ گاز (فیلم) جرج کیوکر ظاهر شد و بار دیگر در کنار اینگرید برگمن در فیلم در برج جدی هیچکاک بازی کرد؛ و دوباره در کنار اورسن ولز در فیلم مرد سوم کارول رید همبازی شد. پس از این فیلم کمتر در فیلم درخشانی بازی کرد. کار بازیگری را تا اوایل دهه ۸۰ ادامه داد.

سایر فعالیت‌ها[ویرایش]

  • در بسیاری از فیلم‌های تلویزیونی نقش آفرینی کرد.
  • بین سال‌های ۵۷−۱۹۵۰ برنامه تلویزیونی با نام جوزف کاتن شو را اجرا کرد.
  • در تئاتر در نمایش داستان فیلادلفیا ظاهرشد که کری گرانت آن را برپرده سینما بازی کرد.
  • در سال ۱۹۸۷ زندگینامه‌اش را منتشر کرد.[۳]

گزیده فیلمشناسی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Biographie de Joseph Cotten (naissance, décès, infos)
  2. «Joseph Cotten Biography». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ فوریه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۳ آوریل ۲۰۱۲.
  3. Joseph Cotten - Cinémathèque française