ایینه‌ده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آیینه‌ده
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانگیلان
شهرستانرودبار
بخشبخش عمارلو
دهستانجیرنده
نام محلیآیینه دیه
مردم
جمعیت۱۵۵ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۰۹۵۴۲

آینه‌ده (به زبان تاتی: آیینه‌دیه) روستایی از توابع بخش عمارلو شهرستان رودبار در استان گیلان ایران است.

روستای آینه‌ده دو کیلومتر بعد از شهر جیرنده و در کیلومتر ۷ روستای داماش جای دارد.

نام‌شناسی[ویرایش]

از آن جا که در این روستا و پیرامون گورستان جنگاوران به فراوانی یافت می‌شود و نشانه‌های مهرپرستی نیز فراوان است، گمان برده می‌شود که ایینه‌ده در واقع آناهیتادیه (اناهیدیه) بوده باشد. آناهیتا ایزد بانوی جنگاوران و نیز آب شناخته می‌شود. بودن سَل (به معنی استخر) در نام‌های پیرامونی مانند دوسلان، دوسالدیه، بره سل و نیز سل‌های دست ساز خلشکوه و بره سر نیز نشانه‌های دیگر این نام‌گذاری است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان جیرنده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۰ نفر (۵۴خانوار) بوده‌است.

زبان گفتاری[ویرایش]

مردم این روستا به زبان تاتی سخن می‌گویند.[۱][۲]

کشاورزی[ویرایش]

سازه ها و خانه های پلکانی روستا در زلزله‌ سال ۶۹ رودبار به کلی از بین رفت.محصول اصلی روستا گردو است و پس از آن فندوق، زردآلو،آلو، گیلاس، آلبالو، به، گلابی،سیب،شاتوت و انواع میوه ها می باشد.میوه‌های جنگلی روستا گلابی نیز وحشی،ازگیل،زرشک،داغ داغان و زالزالک قرمز میباشد.

منابع[ویرایش]

  1. «رزم آرا، فرهنگ جغرافیایی ایران( آبادیها) ، جلد 2، ص 31». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۷ فوریه ۲۰۱۷.
  2. دکتر جهاندوست سبزعلیپور، مقاله «گویش تاتی رودبار» (تاتی رودبار: مرکز بخش عمارلو، جیرنده است و علاوه بر آن روستاهای انبوه، کلیشم، یکنم، نوده فاراب، لایه، ناوه، ویه، خرمکوه، پارودبار، بیورزین، داماش، پاکده، آینه ده به تاتی تکلم می‌کنند.)، فصلنامه گیلان ما- شماره ۳۷، ۱۳۸۹