اکسپریان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اکسپرین
نوعشرکت سهامی عام
ISINGB00B19NLV48 ویرایش در ویکی‌داده
بنا نهاده۱۹۹۶
دفتر مرکزیدوبلین، ایرلند
محدودهٔ فعالیتجهانی
مدیر عامل اجراییبریان کاسین[۱]
رئیس هیئت مدیرهدون رابرت
محصولاتخدمات فناوری اطلاعات
خدمات امتیاز اعتباری
مدیریت اطلاعات
درآمدافزایش ۴٫۸ $ میلیارد دلار (۲۰۱۸)[۲]
سود خالصافزایش ۷۰۴ $ میلیون دلار (۲۰۱۸)[۲]
تعداد کارکنان۱۶٫۰۰۰ نفر (۲۰۱۸)[۳]
وبگاه

اکسپریان یا اکسپرین، (به انگلیسی: Experian) شرکت خدمات اطلاعات و فناوری اطلاعات ایرلندی است، که در زمینه ارائه امتیاز اعتباری، مدیریت ارتباط با مشتری و بازاریابی مستقیم، مدیریت ریسک و مدیریت اطلاعات فعالیت می‌کند. پیشینه شکل‌گیری این شرکت به سال ۱۹۶۸ بازمی‌گردد، که به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از گروه تی‌آردابلیو فعالیت خود را در ایالات متحده آغاز نمود و فرم کنونی آن در سال ۱۹۹۶ تاسیس شد و هم‌اکنون به‌همراه شرکت‌های اکوئیفاکس و ترنس‌یونیون به‌عنوان یکی از ۳ شرکت بزرگ خدمات اعتباری در جهان شناخته می‌شود.

دفتر مرکزی شرکت اکسپرین در شهر دوبلین، ایرلند قرار دارد و دفاتر عملیاتی آن نیز در ناتینگهام بریتانیا، کوستا مسا، کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا، هامبورگ آلمان و سائوپائولو برزیل مستقر می‌باشند. شمار کارکنان این شرکت بیش از ۱۷ هزار نفر بوده و بخشی از سهام آن در بازار بورس لندن دادوستد می‌شود.

تاریخچه[ویرایش]

پیشینه شکل‌گیری اکسپریان به سال ۱۹۶۸ بازمی‌گردد، که به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از گروه تی‌آردابلیو، فعالیت خود را تحت عنوان شرکت خدمات و سیستم‌های اطلاعات تی‌آردابلیو، در ایالات متحده آغاز کرد. این شرکت در سال ۱۹۹۶ توسط بین کپیتال و توماس اچ. لی پارتنرز خریداری شد. در دهه ۱۹۷۰ میلادی، شرکت جی‌یو‌اس که یک شرکت چند منظوره توزیع کالا بود، یک برنامه‌نویس کامپیوتر به نام «جان پیس» را استخدام کرد، تا سفارش‌های این شرکت را از مراکز تجاری مختلف جمع‌آوری کرده و یک پایگاه داده مرکزی ایجاد نماید. این پایگاه داده در سال ۱۹۸۰ تجاری شد و نام اعتبار تجاری ناتینگهام (سی‌‌سی‌ام) را به خود گرفت. در سال ۱۹۹۶ شرکت جی‌یو‌اس اقدام به خریداری شرکت گزارش اعتباری اکسپرین (که پیش از آن با نام شرکت خدمات اطلاعاتی تی‌آردابلیو شناخته می‌شد) کرد، سپس آن را با شرکت سی‌سی‌ان ادغام نمود.

در طول ۱۰ سال بعد، اکسپرین دامنه فعالیت‌های خود را به صنایع غیر از مال گسترش داد و وارد بازارهای منطقه‌ای جدید مانند آمریکای لاتین، شرق آسیا و شرق اروپا شد. توسعه فعالیت‌های اکسپرین هم از طریق تملک شرکت‌های دیگر و هم به روش رشد طبیعی اتفاق افتاد. در اکتبر ۲۰۰۶ اکسپرین از شرکت انگلیسی جی‌یو‌اس جدا شد و به یک شرکت سهامی عام تبدیل گردید و در طول سالهای بعد، بخشی از سهام آن در بازار بورس لندن عرضه شد.

وظایف[ویرایش]

اکسپرین وظایف خود را در ۶ بخش دسته‌بندی می‌کند: خدمات اجتماعی، مصرف‌کنندگان، کارمندان، داده‌ها، محصولات و خدمات، محیط زیست.

در سال ۲۰۰۲ در پی ادغام ConsumerInfo.com در اکسپرین، قابلیت دریافت گزارش اعتباری و پایش وضعیت اعتباری مشتریان این شرکت نیز امکان‌پذیر شد.[۴] در سال ۲۰۰۴ اکسپرین شرکت چیتامیل را که در سال ۱۹۹۸ تأسیس شده بود و در حوزه نرم‌افزارها و خدمات بازاریابی الکترونیکی فعال بود را تصاحب کرد.[۵] در همان سال، اکسپرین شرکت دیگری را به نام کیوای‌اس را نیز خریداری نمود، که تخصص آن در زمینه‌های مدیریت اطلاعات تماس و راهکارهای راستی آزمایی هویتی بود.[۶] در سال ۲۰۰۵ اکسپرین PriceGrabber.com را از فردی بنام کامران پورزنجانی به مبلغ ۴۸۵ میلیون دلار خریداری نمود.[نیازمند منبع] در دسامبر ۲۰۱۱ اکسپرین شرکت گارلیک را در خود ادغام کرد. این شرکت خدمات پایش اینترنتی را برای مشتریان در انگلیس فراهم می‌کند و از آنها در مقابل ریسک دزدی هویت، حفاظت می‌نماید.[۷] در فوریه ۲۰۱۳ این شرکت به‌طور رسمی مرکز اعتبارسنجی مشتریان در استرالیا را راه اندازی کرد.[۸] در اکتبر ۲۰۱۳ اکسپرین اقدام به خریداری شرکت 41st Parameter نمود.[۹]

ایران[ویرایش]

نماینده انحصاری شرکت اکسپرین در ایران، شرکت اعتبارسنجی حافظ سامان ایرانیان (عضو گروه مالی سامان) می‌باشد.

منابع[ویرایش]

  1. "Brian Cassin". Experian. Retrieved 5 August 2015.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Preliminary Results 2014" (PDF). Experianplc.com. 21 August 2014. Archived from the original (PDF) on 12 September 2014. Retrieved 5 August 2015.
  3. "Overview". Experian. Retrieved 21 August 2014.
  4. Chief Marketer (19 March 2002). "Experian buys Consumerinfo.com". Penton media. Archived from the original on 19 January 2013. Retrieved 5 August 2015.
  5. Mickey Alam Khan (4 March 2004). "Experian buys CheetahMail". Dmnews.com. Archived from the original on 4 April 2011. Retrieved 18 April 2011.
  6. Jules Grant,, brandrepublic.com, 6 October 2004, 07:00 am (6 October 2004). "Experian buys address software firm QAS for £106m". Brand Republic. Retrieved 18 April 2011.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)
  7. "Experian Buys Garlik". Mr Web. 23 December 2011.
  8. "Experian Credit Reports to Launch in Australia". Creditgeeks.co.uk. Archived from the original on 10 May 2013. Retrieved 9 April 2013.
  9. "41st Parameter for $324M, Gets AdTruth In The Bargain". Ad exchanger. 1 October 2013. Retrieved 13 December 2013.

پیوند به بیرون[ویرایش]