یونس بن یعقوب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

یونس بن یعقوب بجلی الدهنی الکوفی، یکی از رجال حدیثی اهل کوفه است که منصب وکالت جعفر صادق، موسی کاظم و علی بن موسی الرضا را عهده دار بود. وی اهل کوفه بود و کتابی را در حدیث به او نسبت داده‌اند.[۱][۲] برادرش نیز از اصحاب جعفر صادق بود.[۳] او پس از فوت، توسط علی بن موسی الرضا تجهیز و در بقیع دفن شد. جعفر صادق او را از اهل بیت خوانده است و منصب وکالت موسی کاظم را داشت.[۴] کنیه وی را ابوعلی گزارش کردند و در علم رجال، از ثقات است. از او کتابی به نام حج در حدیث باقی مانده است.[۵]

پانویس[ویرایش]

  1. «مسند الإمام الصادق أبي عبد الله جعفر بن محمد(ع) - العطاردي، الشيخ عزيز الله - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۱۷.
  2. «أعيان الشيعة - الأمين، السيد محسن - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۱۷.
  3. «بازشناسى منابع اصلى رجال شيعه - رحمان ستايش، محمد كاظم - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۱۷.
  4. «راویان امام صادق(علیه السلام) - (2)». مجمع جهانی شیعه شناسی. ۱۳۹۵-۰۵-۱۷\۰۵:۴۷:۴۴. دریافت‌شده در 2020-07-17. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  5. احمدی, علی (2017-03-21). "نقشِ اصحابِ ائمه (علیهم السلام) در میراثِ مکتوبِ حج و عمره". میقات حج. 25 (99): 86–105. ISSN 2538-1741.