کندلج

مختصات: ۳۸°۲۳′۳۸″ شمالی ۴۵°۴۵′۴″ شرقی / ۳۸٫۳۹۳۸۹°شمالی ۴۵٫۷۵۱۱۱°شرقی / 38.39389; 45.75111[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کندلج
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانآذربایجان شرقی
شهرستانمرند
بخشمرکزی
دهستانمیشاب شمالی
نام محلیکوللو
کندلج بر ایران واقع شده‌است
کندلج
۳۸°۱۴′شمالی ۴۵°۲۷′شرقی / ۳۸٫۲۳°شمالی ۴۵٫۴۵°شرقی / 38.23; 45.45
مردم
جمعیت۲۰۲۵نفر
کد آماری۰۰۹۰۵۵

کُندلَج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشاب شمالی بخش مرکزی شهرستان مرند واقع شده‌است.

از روستاهای بسیار خوش آب و هوای مرند به‌شمار می‌رود و تابستان‌های معتدل و زمستان‌های نسبتاً سرد دارد. انواع درختان میوه و انواع سبزی در آن یافت می‌شود. از جمله می‌توان به زردآلو، سیب، گلابی، گردو، گیلاس، آلبالو و آلوچه اشاره کرد. در سالیان اخیر باغات سرسبز و ویلاهای این روستا تبدیل به تفرجگاه بسیاری از مردم از جمله مردم مرند و تبریز شده‌است.

سابق بر این کندلج دارای ایستگاه راه‌آهن بوده ولی سالیان متمادی است که این ایستگاه متروکه شده و از آن استفاده‌ای نمی‌شود. طبق آمار مرکز اطلاعات و آمار فرمانداری مرند روستای کندلج طبق سرشماری سال ‍۱۳۸۵ دارای بیش از ۶۰۰ خانوار می‌باشد؛ و جمعیت کل آن حدوداً ۲۰۲۵ نفر است. (در حال حاضر ۳۵۰۰نفر).

۱۰۱۰ نفر این جمعیت را مردان و ۱۰۱۵ نفر آن را زنان تشکیل می‌دهند. تعداد افراد باسواد ۱۳۹۷ نفر است.

موقعیت جغرافیایی: روستای کندلج مرکز دهستان میشاب شمالی است که از بخش مرکزی شهرستان مرند به‌شمار می‌رود. از شمال به شهرستان مرند و از جنوب به رشته‌کوه‌های میشو و از غرب به روستای گلجار و از شرق به روستای ملایوسف منتهی می‌شود. از لحاظ مساحت و وسعت باغ‌ها و زمین‌های زراعی بسیار وسیع‌تر از روستاهای اطراف خود است.

در حال حاضر دارای ۳ دستگاه مینی‌بوس و حدوداً ۱۰ دستگاه سواری است که امور ایاب و ذهاب این روستا را انجام می‌دهند. روستای کندلج از لحاظ آب‌های کشاورزی بسیار غنی است و قنات‌های قدیمی و پرآبی دارد و علاوه بر آن بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی در بسیاری از نقاط کندلج توسط موتورهای برقی و آبی به چشم می‌خورد و این به علت کوهپایه‌ای بودن این روستا است.

عمده‌ترین قنات‌های کندلج عبارتند از:

خان کهریزی، منتج، کاظم‌آباد، درنجی، محراب، حسن بیگ، بالا کهریز، حسین آقا، الصلوات، کور کهریز، ممد کهریزی و…

مناطق با نام خاص:

در کندلج بعضی نقاط به اسم وجود دارند که مردمان از قدیم به این اسم‌ها این زمین‌ها را می‌شناسند:

قاشقالی، بایلنگه، قیزیل زمین، خنیه، قولوشلار، دوردورآباپادشاهلیق، ناسیب، شجاع جم، کورپولر قاباغی، پنجه گیر، تپه دیبی و ...

مکان‌های تفریحی وگردشگری:

از جمله مکان‌های تفریحی وگردشی که در سیزده‌بدر هر سال و ایام تابستان افراد بسیاری را از شهرهای مرند و تبریز و… به این روستا می‌کشاند عبارتند از:

محراب باشی، گزین چیمنی، درنجی باشی، کاظم‌آباد کهریزی، ارباب باغی، حاج حسن یئری، حسن بی، منتش باشی، امامزاده و سد شهید کلانتری که متأسفانه به دلیل ناآگاهی مردم وبی‌کفایتی شوراهای محترم در زمان احداث، این سد در حاصل‌خیزترین زمین‌های کشاورزی کندلج ایجاد شده‌است و جالب این است که آب این سد هیچ‌کدام از زمین‌های کشاورزی کندلج را پوشش نمی‌دهد و چون جاده «انامق» از کنار آن می‌گذرد متأسفانه به جای اینکه به سد کندلج مشهور شود به سد انامق مشهور شده‌است.

از جمله رودهای سیلابی که در فصل‌های بارش باران از کوه‌های میشو و قره‌قوم سرچشمه می‌گیرند و از این روستا می‌گذرند عبارتند از: قاباق چای و دالی چای که عمدتاً سیلاب‌ها از دالی چای می‌گذرند و وارد مرند می‌شوند.

مراکز و موسسات دولتی و غیردولتی:

اسامی موسسات و مراکزی که طی سال‌های اخیر در کندلج تأسیس شده‌اند عبارتند از:

موسسات آموزشی ازجمله: مهد کودک، دبستان پسرانه و دخترانه، مدرسه راهنمایی پسرانه و دخترانه، دبیرستان شبانه‌روزی پسرانه، مرکز دهیاری، مرکز بهداشت و درمان، پایگاه مقاومت شهدای کندلج و… کندلج دارای زیارتگاه و تپه باستانی و حمام قدیمی و درخت کاج باستانی نیز می‌باشد.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.