کاروانسرای ینگه امام

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کاروانسرای ینگی امام
نمایی از حیاط مرکزی کاروانسرا
Map
نامکاروانسرای ینگی امام
کشورایران
استاناستان البرز
شهرستانشهرستان ساوجبلاغ
اطلاعات اثر
نوع بناکاروانسرا
کاربریکاروان‌سرا
کاربری کنونیدر حال تبدیل به یک سایت موزه
دیرینگیدوره ایلخانی
دورهٔ ساخت اثردوره ایلخانی، دوره صفوی
مالک فعلی اثروزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۲۱۷۵
تاریخ ثبت ملی۱۷ آذر ۱۳۷۷
اطلاعات بازدید
امکان بازدیددارد
کاروانسراهای ایرانی
میراث جهانی یونسکو
مکانآسیا و اقیانوسیه، ایران
معیار ثبتفرهنگی: (ii), (iii)
شمارهٔ ثبت۱۶۶۸
تاریخ ثبت۲۰۲۳ (طی نشست ۴۵)

کاروانسرای ینگه امام، بنایی بازمانده از دوره صفوی است که پیشینهٔ اصلی آن، به دوره ایلخانی بازمی‌گردد و در استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، محله ینگه امام و در فاصلهٔ ۱۰۰ متری از جاده واقع شده و این اثر درتاریخ ۱۷ آذر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۱]روز ۱۶ آذر که تاریخ ثبت ملی این کاروانسرا در فهرست آثار ملی ایران می‌باشد، با پیشنهاد دست‌اندرکاران شهری هشتگرد، به‌عنوان روز هشتگرد انتخاب شده تا ارزش تاریخی و فرهنگی این کاروانسرا برای شهرستان ساوجبلاغ و ایران بر همگان مشخص شود.[۲]

ثبت در فهرست میراث جهانی[ویرایش]

در ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ در جریان چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض، کاروانسرای ینگه امام به‌همراه ۵۳ کاروانسرای تاریخی دیگر (جمعاً ۵۴ کاروانسرا در ۲۴ استان ایران) تحت عنوان کاروانسراهای ایرانی در فهرست میراث جهانی قرار گرفتند. این مجموعه جهانی به عنوان بیستمین و هفتمین اثر جهانی کشور ایران شناخته می‌شود.[۳][۴]

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. «https://www.isna.ir/news/1401091610635/درخشش-نام-کاروانسرای-ینگی-امام-در-روز-فرهنگی-هشتگرد». ایسنا. ۱۶ آذر ۱۴۰۱. پیوند خارجی در |title= وجود دارد (کمک)
  3. «یونسکو کاروان‌سراهای ایران را به فهرست میراث جهانی اضافه کرد». رادیو فردا. ۲۷ شهریور ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۳.
  4. «ویدیو/ «کاروانسراهای ایرانی» رای آوردند، «دیزمار» رد شد». ایسنا. ۲۶ شهریور ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۳.