نیکلاس قدیس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نیکلاس
نماد تمام قد توسط یاروسلاو سرماک که نیکلاس قدیس را با هالهٔ نور نشان می‌دهد، لباس روحانی به تن دارد و کتابی مقدس را در دست چپ خود نگه می‌دارد در حالی که با دست راست، علامت صلیب را نشان می‌دهد.
مدافع ارتدکس، معجزه‌گر، سرفرقهٔ مقدس، اسقف میرا
زادهٔبه‌طور سنتی ۱۵ مارس ۲۷۰[۱]
پاتارا، لیسیا و پامفیلیا، امپراتوری روم
درگذشتۀبه‌طور سنتی ۶ دسامبر ۳۴۳
میرا، اسقف‌نشین آسیا، امپراتوری روم
تکریم‌شده درهمهٔ فرقه‌های مسیحی که قدیسان را تکریم می‌کنند.
بارگاه اصلیبازیلیکای نیکلاس قدیس، باری، ایتالیا
بزرگداشت۵ و ۶ دسامبر در مسیحیت غربی؛ ۱۹ دسامبر در مسیحیت شرقی (روز بزرگداشت اصلی - روز نیکلاس قدیس)
۲۲ مهٔ(سبک قدیمی ۹ مه) (ترجمهٔ آثار)[۲]
قدیس حامیفرزندان، مسافران، ملوانان، ماهیگیران، بازرگانان، پخش‌کنندگان، افرادی که به‌دروغ متهم شده‌اند، دزدهای توبه‌گر، آبجوسازان، داروسازان، کمانداران، گروبرداران، افراد مجرد، فاحشه‌ها، پریلپ، ابردین، گالوی، روسیه، یونان، نیروی دریایی یونان، لیورپول، باری، سیگیوی، مسکو، آمستردام، لورن، مدرسهٔ سلطنتی موسیقی کلیسا و دوک‌نشین لورن

نیکلاس قدیس (به یونانی: Νικόλαος) یا سن نیکلاس (به انگلیسی: Saint Nicholas) در حدود سال ۲۷۰ میلادی در آناتولی (شهر دمره در جنوب غربی ترکیه امروزی) متولد شد. وی را منشأ اصلی شخصیت بابا نوئل می‌دانند. در آن سال‌ها مسیحیان زیر شکنجه‌های امپراتوری روم بودند. وی در سال ۳۴۳ م. در حالی درگذشت که اسقف شهر میر بود.

در روایات حدود بیست معجزه به نیکلاس قدیس نسبت داده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها نجات جان سه کودک از دست قصابی سنگدل، حفظ کشتی حامل گندم از توفانی سهمگین و نجات عده‌ای از بند می‌باشد.

پس از تصرف آسیای صغیر توسط ترکان سلجوقی در سال ۱۰۷۱، عده‌ای از تاجران و دریانوردان ایتالیایی در سال ۱۰۷۸ میلادی بقایای جسد وی را با کشتی به شهر باری در جنوب ایتالیا منتقل کردند.

شمایل فلزی تازه‌ای از نیکلاس مقدس، کار هنرمند بلغاری گئورگی «چاپا» چاپکونوف که در آن حامی مقدس ماهیگیران ماهی‌ای در دست دارد. این شمایل در گیلبرت‌هاوس شهر استنلی جزایر فالکلند قرار دارد.

او را حامی کودکان، دانش آموزان، معلمان، دریانوردان، تجار و کسبه نیز می‌نامند. از منطقه لورن فرانسه تا روسیه او را مقدس می‌شمارند و هر ساله مراسمی را به یاد وی برگزار می‌کنند.

از قرن ششم میلادی وی در منطقه لورن مقدس و مورد احترام بوده‌است و در سال ۱۴۷۷ میلادی به وی لقب پدر کشور و حامی لورن را می‌دهند.

تا دهه ۶۰ میلادی عید نیکلاس قدیس در لورن اهمیت بیشتری از عید نوئل داشته و هنوز نیز برخی این عید را مهم‌تر از عید نویل می‌شمارند. هر ساله در آخر هفته منتهی به ۶ دسامبر در منطقهٔ لورن به یاد این شخص مراسم با شکوهی برگزار می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. Book of Martyrs. Catholic Book Publishing. 1948.
  2. "Serbia". Saint Nicholas Center. Archived from the original on 8 December 2010. Retrieved 4 April 2012.
  • کتاب :Le grand Saint Nicolas des Lorrains - Jean Marie Gury