میلاد زهره‌وند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
میلاد زهره‌وند
زادهٔ۱۳۸۱
درگذشت۲ آذر ۱۴۰۲ (۲۰–۲۱ سال)
علت مرگاعدام توسط نظام جمهوری اسلامی ایران
شناخته‌شده برایخیزش ۱۴۰۱ ایران
اتهام(های) جزاییقتل یک سرگرد سپاه پاسداران
مجازات(های) جزاییاعدام

میلاد زهره‌وند (۱۳۸۱ – ۲ آذر ۱۴۰۲) شهروند ایرانی ساکن ملایر بود که در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران در ملایر بازداشت و در ۲ آذر ۱۴۰۲، اعدام شد. او کارگر آسفالت‌کاری بود و در زمانی که در بازداشت به سر می‌برد، فرزندش به دنیا آمد. بنا به گفته رسانه‌های وابسته به حکومت، او به اتهام قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران به نام «علی نظری»، در اعتراضات چهلم مهسا امینی، به اعدام محکوم شد.[۱][۲][۳][۴][۵][۶] میلاد زهره‌وند در تاریخ ۲ آذر ۱۴۰۲، بدون اطلاع قبلی اعدام شد.[۷][۸][۹]

دستگیری[ویرایش]

در ۴ آبان ۱۴۰۱، همزمان با چهلم مهسا امینی، دانشجویان دانشگاه ملایر، بر پایه فراخوانی که از پیش اعلام شده بود، دست به اعتراض زدند. به گفته نزدیکانش میلاد زهره‌وند در میان معترضان نبوده‌است اما در آن روز به دلیل دیگری در محلی که یک عضو سپاه پاسداران به نام «علی نظری» در آن‌جا کشته شد، حضور داشته‌است. او به همراه چند نفر دیگر از اعضای فامیل خود در نزدیکی محوطه کلانتری ۱۲ ملایر بوده که درگیری با نیروهای امنیتی اتفاق افتاد. به گفته یکی از نزدیکان او «دست میلاد تیر خورد و به‌شدت زخمی شد. این عضو سپاه هم آنجا کشته شد.».

سپاه انصارالحسین استان همدان، علی نظری را عضو کادر اطلاعاتی-امنیتی سپاه پاسداران در ملایر معرفی کرده‌است.[۱] اما تا کنون هیچ تصویر و سندی از سوی نهادهای حکومتی منتشر نشده‌است که نحوه کشته شدن این عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نشان دهد و تناقض‌هایی نیز دربارهٔ این پرونده وجود دارد.[۳]

میلاد زهره‌وند در تمام دوره بازداشت خود از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق ابتدایی یک متهم محروم بوده و در این مدت خانواده‌اش به شدت از سوی سازمان اطلاعات سپاه تحت فشار قرار داشتند تا دربارهٔ او اطلاع‌رسانی نکنند. همچنین در خصوص برگزاری دادگاه او اطلاعاتی در دسترس نیست اما رئیس دادگستری استان همدان از صدور حکم اعدام برای میلاد و ارسال حکم به دیوان عالی کشور خبر داده‌است.[۳] محمدرضا عدالتخواه، رئیس کل دادگستری همدان هم بدون نام بردن از او گفته‌است «پرونده متهم سال گذشته در کمتر از سه ماه بررسی و حکم قصاص او تأیید شد و پرونده برای بررسی در اختیار دیوان عالی قرار گرفت.»[۵] حکم اعدام او در آبان ۱۴۰۲ از سوی دیوان عالی جمهوری اسلامی تأیید شد.[۶]

حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر نیز اعلام کرده او در آبان ۱۴۰۱ «با سناریوی ساختگی قتل یک نیروی حکومتی» در ملایر بازداشت و به اعدام محکوم شد.[۴]

اعدام[ویرایش]

میلاد زهره‌وند در تاریخ دوم آذر ۱۴۰۲ بدون اطلاع قبلی و بدون انجام آخرین ملاقات با خانواده در زندان مرکزی همدان اعدام شد.[۱۰][۷] وزارت خارجه آلمان و عفو بین‌الملل اجرای این حکم را محکوم کردند.[۱۱][۱۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ فرزاد صیفی‌کاران (۵ تیر ۱۴۰۲). «پرونده میلاد زهره‌وند؛ حکم اعدام به اتهام «قتل» یک عضو سپاه با سه روایت متناقض از مقامات». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۱۴.
  2. «هشدار دربارهٔ احتمال اجرای اعدام میلاد زهره‌وند، معترض بازداشت‌شده در همدان». رادیو فردا. ۱۴۰۲-۰۴-۰۳. دریافت‌شده در ۲۳ آبان ۱۴۰۲.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ «میلاد زهره‌وند، معترض ۲۰ ساله ملایری بازداشت شده در روز چهار آبان، به اعدام محکوم شد». ایران اینترنشنال. ۱۴۰۲-۰۴-۰۳. دریافت‌شده در ۲۳ آبان ۱۴۰۲.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «هشدار در مورد اجرای قریب‌الوقوع اعدام میلاد زهره‌وند؛ دادگستری: حکم قصاص صادر شده‌است». صدای آمریکا. ۳ تیر ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۲۳ آبان ۱۴۰۲.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «احتمال اجرای حکم اعدام میلاد زهره‌وند، از بازداشت‌شدگان اعتراضات ملایر». ایران‌وایر. ۳ تیر ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۴.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «دادستانی همدان از تأیید حکم اعدام مظنون به قتل یک سپاهی در جریان اعتراضات ملایر خبر داد». BBC News فارسی. ۲۳ آبان ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۲۳ آبان ۱۴۰۲.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ «زندان مرکزی همدان؛ حکم اعدام میلاد زهره‌وند، معترض بازداشت‌شده به صورت مخفیانه اجرا شد». Hengaw (به کردی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۲۳.
  8. واکنش گوهر عشقی به اعدام میلاد زهره‌وند: علی خامنه‌ای خدا لعنتت کند؛ جوان‌ها را نکش, 2023-11-23, retrieved 2023-11-24
  9. «رسانه‌های حقوق بشری از اعدام میلاد زهره‌وند، از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر، خبر دادند». رادیو فردا. ۱۴۰۲-۰۹-۰۲. دریافت‌شده در ۳ آذر ۱۴۰۲.
  10. «منابع حقوق بشری: جمهوری اسلامی میلاد زهره‌وند، معترض زندانی ۲۱ ساله، را «مخفیانه» اعدام کرد». صدای آمریکا. ۲۰۲۳-۱۱-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۲۳.
  11. «واکنش عفو بین‌الملل به اعدام میلاد زهره‌وند: جمهوری اسلامی باید «اعدام‌ها» را فوراً متوقف کند». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۲۵.
  12. «وزارت خارجه آلمان و کفیل سیاسی میلاد زهره‌وند اعدام او را محکوم کردند». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۳-۱۱-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۲۵.