فریده مرادخانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فریده مرادخانی
پیشهفعال حقوق بشر
شناخته‌شده برایبنیان‌گذاری «کمپین حمایت از زندانیان»
والدینشیخ علی تهرانی (پدر)
بدری سادات خامنه‌ای (مادر)
خویشاوندانسید علی خامنه‌ای (دایی)
خانوادهخامنه‌ای

فریده مرادخانی فعال حقوق بشر اهل ایران و مؤسس و مدیر کمپین حمایت از زندانیان است.[۱] او یکی از فرزندان علی تهرانی، از روحانیون مخالف جمهوری اسلامی، و خواهرزاده سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، است.[۲]

او که کارزاری را در حمایت از زندانیان راه‌اندازی کرده بود[۳] در خرداد ۱۳۹۷ پس از سفر به سنندج و دیدار با خانواده رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی کرد که به اتهام فعالیت علیه جمهوری اسلامی اعدام شد، بازداشت شد.[۴] ۲۳ دی ۱۴۰۰ نیز در مسیر بازگشت به خانه خود در تهران توسط وزارت اطلاعات ایران بازداشت شد.[۳] همچنین در بحبوحه خیزش ۱۴۰۱ ایران، روز چهارشنبه ۲ آذر دوباره بازداشت شد.[۲] او در آخرین ویدئویی که ضبط کرد، جامعه جهانی را به قطع ارتباط با حکومت ایران فرا خواند که بازتابی گسترده در رسانه‌های جهان داشت.[۵] او در ۱۸ آذر از سوی دادگاه ویژه روحانیت به سه سال حبس محکوم شد. وکالت مرادخانی به‌دلیل روحانی نبودن از سوی دادگاه پذیرفته نشد.[۶]

او ۲۲ مهر ۱۴۰۰ با حضور آنلاین در مراسم بزرگداشت هشتاد و سومین زادروز فرح پهلوی که از سوی حزب مشروطه ایران برگزار شد، شعری دربارهٔ او و ایران خواند.[۷][۳] مرادخانی در آن جلسه با ابراز غم و اندوه در مورد شرایط فعلی ایران خطاب به فرح پهلوی گفته بود «تو خواهی آمد و نور را خواهی آورد برای شکستن ظلمت شب.»[۸]

وی در انتقاد از نحوه برخورد حکومت با معترضان بازداشت و در ۱۸ آذر ۱۴۰۱ از سوی دادگاه ویژه روحانیت به سه سال حبس محکوم شده‌است.[۹][۱۰]

منابع[ویرایش]

  1. «فریده مرادخانی فعال حقوق بشر بازداشت و به زندان اوین منتقل شد». کیهان لندن. ۲۶ دی ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «فریده مرادخانی، فعال مدنی و خواهرزاده علی خامنه‌ای، بازداشت شد». رادیو فردا. ۲ آذر ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ «بازداشت فریده مرادخانی، فعال مدنی و خواهرزاده رهبر جمهوری اسلامی». رادیو فردا. ۳ آذر ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۷ دی ۱۴۰۰.
  4. «محمد نوری زاد، فریده مراد خانی و تعدادی از فعالان حقوق بشر بازداشت شدند». رادیو فردا. ۸ خرداد ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲.
  5. «بازتاب گسترده پیام خواهرزاده علی خامنه‌ای برای قطع ارتباط جامعه جهانی با جمهوری اسلامی». رادیو فردا. ۷ آذر ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲.
  6. «فریده مرادخانی، خواهرزاده خامنه‌ای، به حبس محکوم شد». رادیو فردا. ۹ دسامبر ۲۰۲۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ دسامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۹ دسامبر ۲۰۲۲.
  7. ساقی لقایی (۱۵ بهمن ۱۴۰۰). «اختصاصی: خواهرزاده خامنه‌ای می‌گوید حکومت نگران افشاگری مادر او دربارهٔ «رژیم» است». صدای آمریکا. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲.
  8. «فریده مرادخانی، خواهرزاده علی خامنه‌ای "بازداشت شد"». دویچه‌وله فارسی. ۲۶ دی ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲.
  9. «فریده مرادخانی، خواهرزاده خامنه‌ای، به حبس محکوم شد». رادیو فردا. ۹ دسامبر ۲۰۲۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ دسامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۹ دسامبر ۲۰۲۲.
  10. «فریده مرادخانی، فعال مدنی و خواهرزاده علی خامنه‌ای، بازداشت شد». حقوق بشر در ایران. ۲ آذر ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۳ آذر ۱۴۰۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]