سمانه اصغری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سمانه اصغری
زادهٔ۱۳۷۲
تحصیلاتمهندسی صنایع
محل تحصیلدانشگاه خوارزمی
پیشهفعال حقوق کودکان
اتهام(های) جزایی«تبلیغ علیه نظام»
مجازات(های) جزایی۱۸ سال و ۳ ماه حبس

سمانه اصغری (زادهٔ ۱۳۷۲) فعال حقوق کودکان، فعال حقوق زنان و زندانی سیاسی اهل ایران است.

فعالیت‌ها[ویرایش]

سمانه اصغری دانش‌آموختهٔ مهندسی صنایع در دانشگاه خوارزمی است. او فعال حقوق زنان و کودکان کار، و عضو سابق هیئت‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان بود. او همچنین سابقهٔ همکاری با جمعیت امام علی را نیز دارد.[۱][۲]

بازداشت[ویرایش]

سمانه اصغری در تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۱، در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران، با یورش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به خانه‌اش و توقیف وسایل شخصی، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.[۳][۴] وی در تاریخ ۱۳ آبان در اعتراض به عدم دسترسی به خدمات درمانی در زندان دست به اعتصاب غذا زد و پس از مدتی به آن پایان داد. او پس از ۳۵ روز به زندان زنان قرچک منتقل شد.[۵] در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱، اصغری توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به‌ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، به اتهاماتی همچون «اخلال در نظم و آسایش عمومی»، «اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یک‌دیگر»، «تبلیغ علیه نظام»، «حضور زنان در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی»، «عضویت در دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» و «نشر اکاذیب» و بدون دسترسی به وکیل، به ۱۸ سال و سه ماه زندان محکوم شد؛ که ۶ سال و ۳ ماه از این حکم قابل اجرا خواهد بود.[۱][۶] همچنین گفته می‌شود به سمانه اصغری اعلام کرده‌بودند که آزاد خواهد شد ولی چنین نشد.[۲] وی در نهایت در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ از زندان آزاد شد.[۷][۸][۹] در بهمن‌ماه همان سال، حکم یک‌سال حبس او در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.[۱۰]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «محکومیت سمانه اصغری به ۱۸ سال و سه ماه زندان». ایران‌وایر. ۱۸ اسفند ۱۴۰۱.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «۱۸ سال و سه ماه حبس برای سمانه اصغری؛ برخورد دوگانه با «عفو»». www.radiozamaneh.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۰.
  3. ایران، حقوق بشر در (۲۰۲۳-۰۳-۰۹). «محکومیت سمانه اصغری، فعال حقوق کودک به بیش از ۱۸ سال حبس تعزیری». حقوق بشر در ایران. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۰.
  4. «سمانه اصغری، فعال حقوق کودک، به مجموعاً ۱۸ سال و سه ماه زندان محکوم شد». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۰.
  5. «حکم ۱۸ سال حبس برای یک فعال حقوق کودک؛ قاضی مانع صدور قرار وثیقه برای سمانه اصغری شد». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۰.
  6. «۱۸ سال حبس برای سمانه اصغری، نقض حکم اعدام مهدی بهمن». ایندیپندنت فارسی. ۲۰۲۳-۰۳-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۰.
  7. سمانه اصغری در تهران بازداشت شد, هرانا ۱۴۰۲/۰۶/۲۴.
  8. سمانه اصغری آزاد شد, دنیای اقتصاد ۱۴۰۲/۰۲/۴.
  9. «سمانه اصغری، فعال حقوق کودکان و زنان از زندان آزاد شد». www.radiozamaneh.com. ۲۰۲۳-۰۴-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۱.
  10. «تایید حکم حبس سمانه اصغری در دادگاه تجدیدنظر». شرق. ۲۰۲۴-۰۲-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۱.