دیگو میلیتو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دیه گو میلیتو)
دیگو میلیتو

شناسنامه
نام کامل دیگو آلبرتو میلیتو
زادروز ۱۲ ژوئن ۱۹۷۹ ‏(۴۴ سال)
زادگاه برنال، آرژانتین
قد ۱٫۸۳ متر
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی بازنشسته
پُست مهاجم
باشگاه‌های جوانان
ریورپلاته نوجوانان راسینگ کلوب
باشگاه‌های حرفه‌ای
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۱۹۹۹–۲۰۰۳
۲۰۰۳–۲۰۰۵
۲۰۰۵–۲۰۰۸
۲۰۰۸–۲۰۰۹
۲۰۰۹–۲۰۱۴
۲۰۱۴–۲۰۱۶
مجموع
راسینگ کلوب
جنوآ
ساراگوسا
جنوآ
اینتر میلان
راسینگ کلوب
۱۳۷ (۵۹)
۵۹ (۳۳)
۱۰۸ (۶۶)
۳۱ (۲۲)
۱۵۶ (۱۰۱)
۵۲ (۲۱)
۵۳۵ (۳۱۳)
تیم ملی
۲۰۰۳–۲۰۱۱  آرژانتین ۳۱ (۱۵)

دیِگو آلبرتو میلیتو (به اسپانیایی: Diego Alberto Milito) (زادهٔ ۱۲ ژوئن ۱۹۷۹) بازیکن سابق فوتبال اهل آرژانتین است.

میلیتو مهاجم تیم ملی آرژانتین بهترین گلزن اینتر در فصل رؤیایی بود. مهاجم نوک کلاسیک صاحب سبک که آمار خیره‌کننده بیش از ۱ گل در دو بازی را در ۱۰ سال دوران بازیش به‌جا گذاشته‌است. میلیتو بخاطر شباهتش با انزو فرانچسکولی، مهاجم افسانه‌ای اروگوئه، از سوی آرگاتینو آردی، تهیه‌کننده معروف ایتالیایی، لقب شاهزاده را دریافت کرد.

دیگو میلیتو در سال ۲۰۱۰ به همراه تیم اینترمیلان قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد.

دوران باشگاهی[ویرایش]

راسینگ کلوب:

دیگو میلیتو فوتبال را به صورت حرفه‌ای از سال ۱۹۹۹ در راسینگ کلوب آرژانتین آغاز کرد و در سال ۲۰۰۱ قهرمان آپرتورا شد. در آن سال‌ها برادرش گابریل در ایندیپندنته که رقیب سنتی راسینگ کلوب بود بازی می‌کرد

جنوآ ۲۰۰۵–۲۰۰۴ اولین سالها در اروپا[ویرایش]

در آغاز سال ۲۰۰۴ میلیتو به جنوآ که در سری ب بازی می‌کرد پیوست. بعد از دو فصل موفق که در ۵۹ بازی ۳۳ گل به ثمر رساند، جنوآ بعلت تبانی به سری سی سقوط کرد و دیگو به تیم برادرش گابریل میلیتو یعنی ساراگوسا پیوست.

ساراگوسا ۲۰۰۸–۲۰۰۵[ویرایش]

میلیتو باز هم استعداد گلزنیش را در پیروزی ۱–۶ ساراگوسا برابر رئال مادرید با زدن ۴ گل به رخ کشید. او در اولین فصل حضورش با ۱۶ گل بهترین گلزن تیمش شد. او در فصل ۲۰۰۷–۲۰۰۶ با دو گل کمتر از فن نیستلروی با ۲۳ گل زده لقب پی چی چی را بدست نیاورد ولی سومین گلزن اروپا شد در حالیکه تنها ۳ گل کمتر از توتی - برنده کفش طلا - به ثمر رسانده بود. فصل بعد با کاپیتانی دیه‌گو میلیتو آغاز شد و او باز هم میانگین بیش از ۱ گل در هر ۲ بازی را تکرار کرد و در ۱۰۶ بازی ۵۳ گل به ثمر رساند.

جنوآ ۲۰۰۹–۲۰۰۸[ویرایش]

در روز ۱ سپتامبر ۲۰۰۸ تنها دقایقی پیش ار پایان دوره نقل و انتقالات میلیتو درحالیکه دو پیشنهاد از تیم‌های بزرگ اروپایی داشت به تیم سابقش پیوست. اوج نمایش او در پیروزی ۲–۰ برابر میلان بود. اولین هت تریکش را در بازی برابر رجینا انجام داد. او در ۳۱ بازی ۲۴ گل انجام داد و پشت سر زلاتان ابراهیموویچ دومین گلزن برتر سری آ شد.

اینتر ۲۰۱۰–۲۰۰۹

دیگو میلیتو در حال بازی در مسابقه فوتبال ۲۰۰۹

در روز بیستم می ۲۰۰۹ دیگو میلیتو و تیاگو موتا در ازای بونوچی، بولزونی، آکوافرسکا، مگیرونی و مقداری پول به اینتر پیوستند. میلیتو زود با اینتر هماهنگ شد و در دربی تاریخی ۴–۰ برابر میلان یک گل زد و دو پاس گل داد. دو گل میلیتو در بازی برابر کالیاری او را دارای بیشترین میانگین گلزنی در تاریخ سری آ (با میانگین ۰٫۸) کرد. در مرحله ۱/۸ نهایی لیگ قهرمانان اروپا برابر چلسی اولین گل بازی را در دور رفت به ثمر رساند و از عوامل اصلی صعود اینتر بود. میلیتو همچنین گل سوم اینتر برابر بارسلونا درمرحله نیمه نهایی که در واقع گل صعود اینتر بود را به ثمر رساند. گل او برابر رم در فینال کوپا ایتالیا، تک گلش برابر سیه‌نا در هفته آخر سری آ و دو گل او در فینال جام باشگاه‌های اروپا باعث شد اینتر اولین و تنها تیم ایتالیایی باشد که در یک فصل به سه‌گانه دست می‌یافت. او در ۳۵ بازی که تاکنون برای اینتر انجام داد ۲۲ گل زده‌است.

تیم ملی[ویرایش]

او در دوران اوج مهاجمان آرژانتین بازی می‌کرد و نیمکت‌نشین بزرگانی چون ارنان کرسپو بود. در سال ۲۰۰۳ در اولین بازی ملی‌اش دو گل زد ولی ۴ سال به تیم ملی دعوت نشد. در کوپا ۲۰۰۷ عضو تیم ملی بود و در جام جهانی ۲۰۱۰ فرصت طلب‌ترین مهاجم جهان مورد غضب مارادونا بود و دقایق چندانی برای بازی به او نرسید.

زندگی شخصی[ویرایش]

همسر او سوفیا نام دارد و او دارای دو پسر است.

او برادر گابریل میلیتو بازیکن سابق آرژانتین است.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]