خشونت علیه زنان در ونزوئلا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

خشونت علیه زنان در ونزوئلا (انگلیسی: Violence against women in Venezuela) شامل انواع خشونت علیه زنان در ونزوئلا می‌شود.[۱] به دلیل فساد و بحران در ونزوئلا، مجرمان تحت پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرند.[۲] در سال ۲۰۱۴، تنها ۰٫۷ درصد از شکایات رسمی خشونت علیه زنان به محاکمه منتهی شد.[۲] پایگاه داده‌ای متعلق به سازمان ملل در مورد خشونت علیه زنان در ونزوئلا وجود دارد.

بحران در ونزوئلا نه تنها به افزایش خشونت فیزیکی مستقیم علیه زنان در این کشور، بلکه به افزایش خشونت غیرمستقیم نیز کمک کرده‌است. این خشونت غیرمستقیم به دلایل متعدد به طرق مختلف ظاهر می‌شود. مراقبت‌های بهداشتی در ونزوئلا یک «امر لوکس و تجمل گرا» است و زنان به‌طور فزاینده ای قادر به مراقبت از کودکان بدون این حمایت نیستند - به همین دلیل، بیشتر زنان ونزوئلا عقیم شدن را انتخاب می‌کنند. اقتصاد ضعیف و بحران مهاجرت به این معنی است که زنان مجبور به تن‌فروشی جنسی می‌شوند و از این رو در برابر قاچاق جنسی آسیب‌پذیر هستند. بحران کشور، زنان ونزوئلا را بسیار آسیب‌پذیرتر از مردان، آسیب‌پذیرتر در برابر فقر و به‌ویژه در برابر خشونت کرده‌است.[۳]

تاریخچه[ویرایش]

کشته‌شدن پائولا رامیرز، در جریان اعتراضات ۲۰۱۷ ونزوئلا
لیندا لوایزا در کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر، ۲۰۱۶

لیندا لوایزا، زنی که در سال ۲۰۰۱ مورد تجاوز و شکنجه قرار گرفت، توسط ۵۹ قاضی مختلف نادیده گرفته شد و جلسات دادگاه او ۳۸ بار در طول هفده سال به تعویق افتاد. دولت همچنین کنوانسیون حقوق بشر در سال ۲۰۱۲ را نادیده گرفت و به دادگاه‌های اجازه می‌داد که صلاحیت این نهادها و نهادهای مرتبط را نادیده بگیرند. در آوریل ۲۰۲۱، پس از محکوم شدن آلخاندرو سوجو، خواننده ونزوئلایی و عضو گروه Los Colores به سوء استفاده جنسی، چندین اتهام آزار جنسی، از جمله علیه خردسالان، علیه نوازندگان و هنرمندان در ونزوئلا علنی شد. هشتگ YoSíTeCreo# (#من تو را باور دارم) در رسانه‌های اجتماعی ترند شد.[۴][۵] در ۲۸ آوریل، وزارت عمومی ونزوئلا تحقیقاتی را علیه آلخاندرو سوجو آغاز کرد.[۶]

عوامل[ویرایش]

بحران در ونزوئلا[ویرایش]

بحران کنونی در ونزوئلا نه تنها به افزایش خشونت فیزیکی مستقیم علیه زنان در این کشور، بلکه به افزایش خشونت غیرمستقیم نیز کمک کرده‌است. این خشونت غیرمستقیم به دلایل متعدد به طرق مختلف ظاهر می‌شود. مراقبت‌های بهداشتی در ونزوئلا به امری تجملی و لوکس تبدیل شده‌است و زنان به‌طور فزاینده‌ای قادر به مراقبت از کودکان بدون این حمایت نیستند. به همین دلیل، بیشتر زنان ونزوئلایی عقیم شدن را انتخاب می‌کنند. اقتصاد ضعیف و بحران مهاجرت به این معنی است که زنان مجبور به تن‌فروش جنسی می‌شوند و از این رو در برابر قاچاق جنسی آسیب‌پذیر هستند. بحران اقتصادی، زنان ونزوئلا را بسیار آسیب‌پذیرتر از مردان، آسیب‌پذیرتر در برابر فقر و بی‌توجه‌تر در برابر خشونت کرده‌است.[۷]

شیءانگاری جنسی[ویرایش]

با توجه به ظهور صنعت مسابقات زیبایی، زنان ونزوئلا به عنوان اشیاء زیبایی و جنسی مورد توجه قرار گرفته‌اند. استر پیندا، کارشناس مطالعات زنان ونزوئلا، بیان کرد که محبوبیت دوشیزه ونزوئلا و سایر مسابقات در ونزوئلا نشان می‌دهد که چگونه این کشور «عمقاً جنسیت گرا» است.[۸] با وجود جنجال‌هایی که ملکه زیبایی ونزوئلا با آن مواجه است، جنبش من هم در ونزوئلا اهمیتی نداشته‌است.[۸] به گفته پیندا، در ونزوئلا «زیبایی جسمانی به عنوان یک ارزش تلقی می‌شود. . . . و بیش از هر صفت دیگری به آن اهمیت داده شده‌است.»[۸]

شرکت کنندگان ملکه زیبایی ونزوئلا ممکن است در معرض فحشا و استثمار جنسی قرار گیرند. شرکت کنندگان جوان برای جلب رضایت جنسی به افراد قدرتمند جامعه ونزوئلا منتقل می‌شوند. در کشوری مملو از فقر، زنان آسیب‌پذیر برای دریافت پول به افراد ثروتمند مراجعه می‌کنند. با مشارکت اغلب ده‌ها هزار دلار آمریکا، این شرکت‌کنندگان برای کمد لباس، جراحی‌های زیبایی، عکاسی و حمایت‌های مالی به منظور ایجاد توهم زیبایی «کامل» که در فرهنگ ونزوئلا مورد احترام است، تن به روابط جنسی می‌دهند.[۹][۱۰][۱۱][۱۲][۱۳][۱۴] با بدتر شدن بحران در ونزوئلا بولیواری، زنان ونزوئلایی برای یافتن راهی برای خروج از این کشور فقیر بر این مسابقه تکیه کرده‌اند.[۱۵]

آمار[ویرایش]

دولت ونزوئلا آمار موثقی در مورد خشونت علیه زنان در این کشور ارائه نمی‌کند.[۱۶] با این حال، کمیته رفع تبعیض علیه زنان در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که خشونت علیه زنان در ونزوئلا «گسترده و در حال افزایش» است.[۱۶] شبکه‌های قاچاق جنسی بین ونزوئلا و ترینیداد و توباگو در دهه ۲۰۱۰ افزایش یافت و زنان ونزوئلایی با حمایت مقامات ونزوئلا به قیمت صدها دلار به خریداران مستقر در ترینیداد و توباگو فروخته شدند.[۱۷] زنان ونزوئلایی اخراج شده از ترینیداد و توباگو گهگاه گفته‌اند که از روی اراده آزاد در آنجا نبوده و قربانی قاچاق جنسی بوده‌اند.[۱۷]

قانون[ویرایش]

در سال ۲۰۰۷، این کشور قانونی در مورد حق زنان برای زندگی عاری از خشونت را تصویب کرد.[۱۸] گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۴ با نگرانی اشاره کرد که اگرچه تأسیس کمیسیون ملی عدالت جنسیتی وجود داشته‌است، بسیاری از زنان دسترسی مؤثری به عدالت ندارند. سازمان ملل متحد به شدت نگران تداوم نگرش‌های مردسالارانه و کلیشه‌های ریشه دار در جامعه و فرهنگ ونزوئلا بود. علیرغم قوانینی که برای حمایت از زنان اجرا شده‌است، خشونت علیه زنان و دختران گسترده و در حال افزایش است.[۱۹]

توصیه‌های بین‌المللی[ویرایش]

در سال ۲۰۱۱ کانادا، میانمار، کامبوج، آنگولا و سریلانکا توصیه کردند که ونزوئلا به پیگیری گسترش حقوق و حمایت از زنان ادامه دهد. اندونزی به‌طور خاص از این کشور خواست تا تلاش‌ها را برای ترویج و حمایت از حقوق زنان به‌ویژه در رابطه با خشونت مبتنی بر جنسیت تشدید کند و اسلوونی درخواست کرد که آنها باید «تمام اقدامات لازم را برای از بین بردن خشونت علیه زنان انجام دهند. همچنین با حصول اطمینان از تعقیب و مجازات مرتکبین چنین خشونتی، و همچنین با از بین بردن نگرش‌های کلیشه ای و الگوهای رفتاری مردسالارانه که حقوق زنان را تضعیف می‌کند».[۲۰]

منابع[ویرایش]

  1. "Inequality - Violence against women - OECD Data". theOECD (به انگلیسی). Retrieved 2019-07-02.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Zuñiga, Mariana (2018-02-06). "American court opens historic hearing into Venezuela rape and torture case". The Guardian (به انگلیسی). Retrieved 2018-08-15.
  3. [منبع نامعتبر؟]"Women in Venezuela suffer greater human rights violations". Humanosphere. 28 June 2017. Retrieved 2018-08-21.
  4. "#YoSíTeCreo: Denuncias de abusos sexuales a menores sacuden a Venezuela". France 24 (به اسپانیایی). 2021-04-29. Retrieved 2021-04-30.
  5. AFP. "Avalancha de denuncias sobre abusos sexuales a menores sacuden a Venezuela". La Nación, Grupo Nación (به اسپانیایی). Retrieved 2021-04-30.
  6. "MP investigará a Willy Mckey, Alejandro Sojo y Tony Maestracci por denuncias de abuso sexual". Noticiero Digital (به اسپانیایی). 2021-04-29. Retrieved 2021-04-30.
  7. [منبع نامعتبر؟]"Women in Venezuela suffer greater human rights violations". Humanosphere. 28 June 2017. Retrieved 2018-08-21.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ ۸٫۲ "In beleaguered Venezuela, young women use beauty pageants to escape poverty". NBC News (به انگلیسی). Retrieved 2018-07-07.
  9. "Patricia Velásquez confiesa que se prostituyó para ingresar al Miss Venezuela". Diario La Prensa (به اسپانیایی). Retrieved 2018-03-17.
  10. "¿Cuánto vale una Miss Venezuela?". Climax (به انگلیسی). 2015-10-14. Retrieved 2018-03-17.
  11. Lozano, Daniel (15 March 2018). "Miss Venezuela, envuelto en una trama de prostitución que involucra al chavismo". La Nación (به اسپانیایی). Archived from the original on 28 June 2018. Retrieved 2018-03-17.
  12. Mozo, Ana Carolina Griffin, Reynaldo (12 November 2017). "Miss Venezuela Pageant: Saints and Beauty Make Toxic Mix". Organized Crime and Corruption Reporting Project (به انگلیسی). Retrieved 2018-03-17.
  13. "Cisneros Suspends Miss Venezuela Pageant After Corruption Scandal" (به انگلیسی). 2019-07-01. Retrieved 2019-07-02.
  14. "Scandal temporarily halts Miss Venezuela" (به انگلیسی). 2018-03-22. Retrieved 2019-07-02.
  15. "In beleaguered Venezuela, young women use beauty pageants to escape poverty". NBC News (به انگلیسی). Retrieved 2018-07-07.
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ Zuñiga, Mariana (2018-02-06). "American court opens historic hearing into Venezuela rape and torture case". The Guardian (به انگلیسی). Retrieved 2018-08-15.
  17. ۱۷٫۰ ۱۷٫۱ Herrera, Isayen (2 June 2019). "Mujeres como mercancía, un viejo secreto entre Venezuela y Trinidad". armando.info. Archived from the original on 29 December 2019. Retrieved 2019-06-02.
  18. "Ley Organica Sobre el Derecho de las Mujeres a una Vida Libre de Violencia" (PDF). venezuela.unfpa.org. Caracas. Archived from the original (PDF) on 3 March 2016.
  19. "Concluding observations on the combined seventh and eighth periodic reports of the Bolivarian Republic of Venezuela" (PDF). Retrieved 2018-08-22. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)
  20. "Report of the Working Group on the Universal Periodic Review: Venezuela (Bolivarian Republic of)" (PDF). Retrieved 2018-08-22. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)

پیوند به بیرون[ویرایش]