بان‌گنجآب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بان‌گنجآب
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکرمانشاه
شهرستانکرمانشاه
بخشبخش ماهیدشت
مردم
جمعیت۲۳۶ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۴۹۷۴۶

بان‌گنجاب، روستایی از توابع بخش ماهیدشت شهرستان کرمانشاه در استان کرمانشاه ایران است.

این روستا در فاصله ۱۳ کیلومتری جاده ماهیدشت به سمت اسلام‌آباد غرب و در ۷ کیلومتری جاده منتهی به جوانرود واقع شده‌است و بالغ بر ۶۰ خانوار و نزدیک به ۳۰۰ نفر جمعیت دارد. زبان رسمی این منطقه کردی کلهری می‌باشد و وابستگی قومیتی و فرهنگی زیادی با شهرهای گیلانغرب، قصرشیرین و اسلام‌آباد غرب و همچنین خانقین در کشور عراق را دارند. این روستا به دلیل موقعت خاص جغرافیایی، مرکزیت روستاهای اطراف بوده و دارای بانک و خانه بهداشت می‌باشد.[۱]

این روستا همچنین دبیرستان دخترانه و پسرانه، مسجد امیرالمؤمنین و مزار شهدای روستای بانگنجاب که یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین گلزار شهدای منطقه است، می‌باشد. شغل غالب مردم این روستا کشاورزی، دامداری و خدمات است. این روستا دروازه‌ای به سمت جاذبه‌های توریستی و تفریحی منطقه از جمله سراب کاشنبه، سراب مها و کوه‌های باگوله، باریکه و کورکور می‌باشد. همه ساله مسابقات فوتبال به مرکزیت این روستا و روستاهای مجاور برگزار می‌گردد.

این روستا زادگاه قهرمانانی همچون پوپک بسامی، اولین وزنه‌بردار زن ایران که در مسابقات قهرمانی آسیا رتبهٔ چهارم را کسب کرد و ایوب بسامی، قهرمان مسابقات پرورش اندام می‌باشد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان چقانرگس قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹۰ نفر (۶۲خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. کرمانشاه، دانشگاه علوم پزشکی. «خانه بهداشت بانگنجاب». دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۱۳.