آقجه قشلاق

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از اقجه قشلاق)
آقجه قشلاق
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانقزوین
شهرستانقزوین
بخشبخش طارم سفلی
دهستاننیارک
نام محلیآجاشلاق
نام‌های دیگرآغجاقیشلاق
مردم
جمعیت۱۳۲ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۹۶۷ [۱]
اطلاعات روستایی
کد آماری۲۳۸۲۷۳
ره‌آوردعدس، عسل، محصولات دامی، گردو و زیتون
این روستا در نزدیکی روستای بزرگ نیارک قرار دارد

آقجه قشلاق روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین در استان قزوین ایران است.این روستا پهناورترین مرتع در بخش طارم سفلی را داراست.مناظر زیبای طبیعی از قبیل کوه صخره ای ساری قیه با ارتفاع زیاد ، آبشار زیبای گویرچینیک، حمام تاریخی و درخت چند صد ساله پسته وحشی در مزار این روستا همواره چشم نوازی می کنند.

وجه تسمیه[ویرایش]

نام این روستا از دو کلمه ترکی آقچه(آغچه که تلفظ صحیح و ترکی آن آغجاست) به معنی سکه یا پول خرد و یا احتمالاً منطقه سفید رنگ کوچک[۲] و کلمه قشلاق (قیشلاق) به معنی محل گذران سرما در زمستان گرفته شده است.[۳]همچنین آغجه (آغجا) در زبان ترکی نام زنانه است و طبق روایات محلی زنی به نام آغجه در گذشته برای گذران زمستان به این منطقه قشلاق می‌کرده است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان نیارک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۵ نفر (۲۵خانوار) بوده‌است.زبان مردم روستا مانند دیگر روستاهای دهستان نیارک زبان ترکی آذربایجانی بوده و نام خانوادگی اهالی آقاجانی، قربانی، عبدی،برزگر ، شهبازی، فلاح و ... است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.