خرزان

مختصات: ۳۶°۳۰′۴۰″ شمالی ۴۹°۳۷′۲۴″ شرقی / ۳۶٫۵۱۱۱۱°شمالی ۴۹٫۶۲۳۳۳°شرقی / 36.51111; 49.62333
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روستای تاریخی خرزان
خرزان
village
روستای تاریخی خرزان در ایران واقع شده
روستای تاریخی خرزان
روستای تاریخی خرزان
مختصات: ۳۶°۳۰′۴۰″ شمالی ۴۹°۳۷′۲۴″ شرقی / ۳۶٫۵۱۱۱۱°شمالی ۴۹٫۶۲۳۳۳°شرقی / 36.51111; 49.62333
کشور ایران
استان‌های ایراناستان قزوین
شهرستان‌های ایرانشهرستان قزوین
بخش (تقسیمات کشوری)بخش کوهین
تقسیمات کشوری در ایراندهستان ایلات قاقازان غربی
جمعیت
 (۲۰۰۶)
 • کل۵۰
منطقه زمانییوتی‌سی +۳:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +۴:۳۰ (ساعت رسمی ایران)

خرزان روستایی مرتفع واقع در منطقه کوهین استان قزوین است. در این روستا یک کاروانسرا مربوط به دوره قاجار قرار دارد که در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. خرزان بنا به فرهنگ دهخدا به معنی اولین روز بهار است . یکی از وجوه تسمیه خرزان نیز برمی‌گردد به طبیعت آن و به معنای راه صعب العبور است که در روزگاران قدیم به علت قرار گیری این روستا در سلسله جبال البرز، دسترسی به آن در فصول سرد سال با مشکل همراه بوده است.

زبان مردم روستا[ویرایش]

روستای تاریخی خرزان متشکل از دو قوم ترک و لک است که ترک زبانان این روستا بعنوان ساکنان اصلی آن قلمداد می‌شوند و لک زبانان آن پس از کوچ اجباری در اوایل دوران قاجار (دوره آغا محمد خان قاجار) به هدف کنترل اقوام، در این روستا ساکن شدند.

اقتصاد روستا[ویرایش]

ساکنان روستای تاریخی خرزان از دیرباز دهقان و دامدار بوده‌اند که مراتع حاصلخیز آن باعث رونق کشاورزی در آن شده است. محصول اصلی این روستا گندم است و محصولات زراعی عدس، نخود و یونجه از دیگر محصولات کشاورزی آن بحساب می‌آیند. همچنین بعلت شرایط آب و هوایی ییلاقی آن اکثر میوه‌های سردسیری نظیر گردو، گیلاس، آلبالو و سیب از باغ های آن برداشت می‌شود.