کوشکدر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کوشکدر
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانقزوین
شهرستانقزوین
بخشالموت غربی
دهستانرودبار شهرستان
نام‌های دیگرکشکدر
کوشکدر بر ایران واقع شده‌است
کوشکدر
۳۶°۳۲′شمالی ۵۰°۱۴′شرقی / ۳۶٫۵۳°شمالی ۵۰٫۲۴°شرقی / 36.53; 50.24
مردم
جمعیت۷۳ نفر (سرشماری ۹۵)
رشد جمعیتمثبت باتوجه به مهاجرت شهر به روستا
تراکم جمعیت5.5 نفر در هر هکتار
نفر بر کیلومتر مربع
جغرافیای طبیعی
مساحت402هکتار
ارتفاع از سطح دریا1149
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۱۶ درجه سلسیوس
بارش سالانه۵۰۰ میلی متر
روزهای یخبندان سالانه۱۳۰
کد آماری۲۳۸۰۱۹

کوشکدر، (به معنی در قصر)روستایی از توابع بخش الموت غربی شهرستان قزوین در استان قزوین ایران است. زبان اصلی روستا فارسی است. روستای کوشکدر دارای دو طایفه بابائی و خادمی است. اقتصاد روستای کوشکدر کشاورزی و دامداری است و آب کشاورزی این روستا از طریق پمپاژ از رودخانه شاهرود تامین میشود. مقبره امامزاده موسی(دارای شجره نامه) در این روستا واقع شده است و هر ساله در سالروز واقعه عاشورا و رحلت پیامبر و اربعین میزبان میهمانان زیادی می باشد این روستا در گذشته دارای هفت برج دیدبانی،دارای قلعه در بالای بلند ترین صخره واقع در روستا،وجود یک غار ،از داخل یک دره در مجاورت روستا به داخل قلعه بوده است، این غار جهت حفظ راه ارتباط با قلعه در زمان های که دشمنان قلعه را محاصره میکردند طراحی شده است. این روستا در گذشته محل ارتباط بین الموت غربی و شرقی بوده است که دارای محوطه وسیع که در گذشته به آن بارانداز (گمرک امروزی)میگفتند،که محل کنترل ورود و خروج کالا ها بوده هست. احتمالا با توجه به وجود قلعه،برج های دیده بانی و سه حمام عمومی، بارانداز و ... در گذشته شهر بوده است. این روستا در همجواری قلعه تاریخی لمبسر واقع شده است. [۱].

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۷ نفر (۳۱خانوار) بوده‌است.

پانویس[ویرایش]

  1. گونه‌های زبانی تاتی، دونالد استیلو، ۱۹۸۱

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.