جوینک

مختصات: ۳۶°۳۱′۳″ شمالی ۵۰°۱۹′۴″ شرقی / ۳۶٫۵۱۷۵۰°شمالی ۵۰٫۳۱۷۷۸°شرقی / 36.51750; 50.31778[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جوینک
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانقزوین
شهرستانقزوین
بخشبخش رودبار شهرستان
دهستانرودبار الموت غربی
نام محلیجوینک
مردم
جمعیت۴۰۰نفر(سرشماری سال۹۵)
اطلاعات روستایی
وبگاه رسمیhttps://instagram.com/javinak

جوینک، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین در استان قزوین ایران است. این روستا از جهت گردشگری بسیار عالی و جذاب خواهد بود. جوینک در حدود ۶۰ کیلومتری شهرستان قزوین در بخش الموت غربی دهستان رجائی درشت واقع شده‌است آب هوای کوهستانی نسبتاً خنک دارد. از روستاهای همجوار می‌توان یارودگرمکسنبل آبادشترک - صفرینهلال آباد و کلمین می‌باشد. جمعیت این روستا حدود ۲۰۰خانوار و ۴۰۰نفر است که بیش از نیمی از آنها مهاجرند که در شهرهای قزوین، کرج، تهران، تاکستان، تنکابن و قم سکونت دارند. از محسنات افراد مهاجر این است که در اکثر مناسبت‌ها بخصوص نوروز و موقع برداشت محصولات و همچنین مناسبت‌های مذهبی مثل محرم و فاطمیه به روستا برمی گردند. زبان مردم محلی دیلمی نزدیک به گیلکی یا تاتی می‌باشد. روستای جوینک با زیست‌بومی منحصر به فرد و پیشینه ای کهن و دارای اماکن تاریخی به عنوان قلب فرهنگی الموت شناخته می‌شود و مرکز مجمع خادمین حضرت زهرا سلام الله علیها در این روستا می‌باشد که هر ساله بزرگ‌ترین مراسم ایام فاطمیه استان قزوین را در این روستا برگزار می‌نماید.

آثار دیدنی روستای جوینک[ویرایش]

۱- درخت چنار کهن‌سالی که بیش از ۱۰۰۰ سال سن دارد و در قسمت جنوب روستا واقع شده و طراوت خاصی به روستا می‌دهد ۲- قبرستان روستا از اماکن تاریخی بسیار جذاب و دیدنی است که مدفن ۲ شهید بزگوار شهید امامعلی رشوند از نخبگان دانشگاهی کشور و شهید جاویدالاثر حمید زارعی و همچنین محل دفن چند تن از علمای قدیم منطقه و روحانی جلیل‌القدر حجت السلام والمسلمین شیخ محسن محمدی می‌باشد ۳- امام زاده روستا بنام بی بی سکینه یا سیده ستکا فرزند پنجم زید بن علی بن حسین است ۴- غار جوینک ویا (اسکول) وجود غاری به طول ۳۰ متر و به ارتفاع ۵متر و دارای ۲عدد ستون ۵- ساختار پلکانی روستا، چشم اندازبسیار زیبا و سر سبز باغات گیلاس، وگردو، فندق وغیره ۶- وجود چشمه‌های جوشان و طبیعی ٧- رودخانه و باغات اطراف آن ۸- آبشار ۵۰ متری کندوله ٩- باغستان هزار ساله جوینک ١٠- منطقه باستانی خدور که هرساله تعداد زیادی مسافر از روستا دیدن می‌کنند

کشاورزی[ویرایش]

از مهم‌ترین تولیدات روستا انواع گیلاس– آلبالو - فندق - گردو – شاتوت – توت سفید - انجیر – انار – خرمالو – ازگیل – انگور – و غیره می‌باشد.

جمعیت[ویرایش]

براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران سرشماری مرکز آمار در سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۴۰۰ نفر(۲۰۰ خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.