اسواران (سواره نظام)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اسواران
بازسازی تاریخی یک نیروی سواره نظام زره پوش
کشورایران ساسانی
وفاداریشاهنشاه، ایران سپاهبد
رستهارتش ساسانی
گونهسواره نظام زره‌پوش
اندازهنفرات ۵۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ [نیازمند منبع]
تجهیزاتنیزه، تیروکمان، شمشیر، گرز، تبرزین ، زوبین (کمتر معمول)
نبردهانبرد ادسا، نبرد کالینیکوم، نبرد انطاکیه،نبرد حران
فرماندهان
فرماندهان برجسته

اسواران (مفرد: اسوار) نام یک نیروی اشرافی سوارکار است که ستون فقرات ارتش شاهنشاهی ساسانی را تشکیل می‌داد.[۱] در فارسی امروز (شهسوار) را معادل شوالیه‌های اروپایی می‌دانند[نیازمند منبع]. به لحاظ تاریخی نیز کاربرد واژه‌ای نو صحیح‌تر است. فرمانده اسواران، اسواران سردار نام داشت و در زمان پادشاهی یزدگرد سوم سیاه اسواری نجیب‌زاده بلوچ به نام سیاهسوار فرماندهی اسواران را بر عهده داشت.

شهسواران ساسانی و اشکانی[ویرایش]

اغلب شهسوار از مناطق پارس و پارت گرد آوردی می‌شدند.[نیازمند منبع] جنگجویان پارتی بدنه اصلی شهسواران را تشکیل می‌دادند.پلوتارک تاریخ‌دان رومی دربارهٔ شهسواران اینگونه سخن می‌گوید:آنان مانند کوه‌های استوار بر اسب‌ها نشسته و گوهی چون کوه‌هایی آهنین هستند لباس‌های براق و درخشان آنها چشمان سربازان رومی را کور می‌کرد و با حمله‌های رعدآسا سربازان رومی را به سیخ می‌کشیدند[نیازمند منبع].

پارتیان از سواران بیشترین استفاده را می‌کردند ولی در زمان ساسانیان شهسواران به اوج خود رسیدند.

بازسازی سواره‌نظام سبک اسلحه و سنگین اسلحه اواخر دوره ساسانی
یک خود ساسانی

شیوه نبرد و تجهیزات جنگی[ویرایش]

آنها جوشن می‌پوشیدند و از کماندار تا سوار زره‌پوش محدودهٔ این نیرو بود. تصور می‌شود که آنها از نظر شجاعت، تاکتیک و روحیه از برترین نیروهایی بوده‌اند که ساسانیان در اختیار داشتند. در جنگ استاد مرد و مرد (شیوهٔ مردانهٔ مبارزه ایرانی) و سواری بر اسب یا فیل شهرت داشتند. لقب‌های مثل هزار مرد (قدرت هزار مرد)، زیه اسوار (سوار برتر)، پهلوان می‌گرفتند.

آنها توانستند با قلمی از جنس پیکان سرنوشت ساسانی‌ها را به فالی نیک تبدیل کنند. آنها طوری حرفه‌ای کمانگیر بودند که می‌شد گفت خود مخترع این حرفه هستند. آنها برتر و بی نظیر بودند و این به اعتراف دشمنانشان است[۲]

گزینش[ویرایش]

اسواران اغلب به عنوان مثالی برای وجود نظام ارباب‌رعیتی در ایران معرفی می‌شوند که بعدها تبدیل به شوالیه‌های اروپایی شدند. به گفته مورخان مانند آرتور کریستنسن و گئو ویدن‌گرن این اسوار معادل شوالیه اروپایی است. هرچند که الگویی برای شوالیه‌های اروپایی بودند و شباهت زیادی با آنها دارند اما با دیدگاه تاریخی این فرض غلط است. اسواران از بین اشراف‌زادگان و نیروهای جنگجو و ورزیده انتخاب می‌شدند که سالها در مرزها مشغول جنگ و کسب تجربه می‌شدند و به بدنه اصلی ارتش ملحق و انواع آموزش هارا تجربه می‌کردند. [۳]

بشقاب نقره ساسانی که نبرد میان دو سوار اشراف‌زاده زره پوش را نشان می‌دهد .

پس از حملهٔ اعراب[ویرایش]

بعد از فتح مسلمانان این نیرو منحل شد اما چند جناح آنها به علت حفظ ثروت تحت سلطهٔ اعراب درآمده و توسط آنان اداره شدند. از آنان می‌توان به اساوره‌ها (عربی شده اسواران) تحت رهبری نجیب زادهٔ ایرانی بلوچ به اسم سیاه اسواری که به بصره فرستاده شدند اشاره کرد.

خسروی دوم (از ۵۹۵ تا ۶۲۸ میلادی) نیز لباس و زره اسواران را پوشیده‌است.
تصویر اسوار با درفش هما

منابع[ویرایش]

  1. Daryaee 2009, p. 45.
  2. Zakeri 1995, p. 66.
  3. Zakeri 1995, p. 59.