گال‌ها (فرانسه): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{تاریخ فرانسه}}
{{تاریخ فرانسه}}


'''گُل‌ها''' ''Gaul'' مردمانی بودند که در [[سرزمین گل]] در غرب [[اروپا]] ([[فرانسه]] کنونی، [[بلژیک]]، [[سویس]] غربی، بخش‌هایی از [[هلند]] و کرانه غربی رود [[راین]] در [[آلمان]]) می‌زیستند. گلها مردمانی از نژاد [[سلتی]] بودند که در سرزمین یاد شده می‌زیستند ولی در روزگار [[روم|رومیان]] در همه جای اروپا پراکنده شدند. ایشان به [[زبان گالیک]] سخن می‌گفتند. کانون گرد آمدن ایشان در فرانسه و پس از آن در بخشی از شمال [[ایتالیا]] و آنگاه شمال کوهای [[آلپ]] بود.
'''گُل‌ها''' ''Gaul'' مردمانی بودند که در [[سرزمین گل]] در باختر [[اروپا]] ([[فرانسه]] کنونی، [[بلژیک]]، [[سویس]] باختری، بخش‌هایی از [[هلند]] و کرانه باختری رود [[راین]] در [[آلمان]]) می‌زیستند. گلها مردمانی از نژاد [[سلتی]] به شمار میرفتند که در آغاز در سرزمین یاد شده بسر میبردند اما در روزگار روی کار آمدن [[روم|رومیان]] در همه جای اروپا پراکنده شدند. گل ها به [[زبان گالیک]] سخن می‌گفتند. کانون گرد آمدنشان در فرانسه و پس از آن در بخشی از شمال [[ایتالیا]] و آنگاه شمال کوهای [[آلپ]] بود.


گلها نزدیک به سال ۳۹۰ پیش از زایش مسیح به [[رم]] تاختند. در ۲۸۱ پیش از زایش مسیح شمار بسیاری از گلهای شرقی به [[تراس]] در شمال [[یونان]] رفتند.
گلها نزدیک به سال ۳۹۰ پیش از زایش مسیح به [[رم]] تاختند. در ۲۸۱ پیش از زایش مسیح شمار بسیاری از گلهای خاوری به [[تراس]] در شمال [[یونان]] کوچ کردند.


یکی از سردسته‌های بزرگ گل به نام [[برنوس]] که ارتشی بزرگ را رهبری می‌نمود خواست تا به معبد [[آپولون]] در [[دلفی]] دست درازی کند ولی گفته می‌شود که [[تندر]]ی را که همان زمان رخ داد نشانی از یک هشدار آپولون دانسته و از این کار خودداری کرده است. در همین زمان ۱۰هزار تن از سلتی‌ها با برده‌هایشان به [[تراس]] کوچیدند. سه قبیله از ایشان به خواهش [[نیکومدس یکم]] شاه [[بیتونیه]] از تراس گذشتند و به [[آسیای صغیر|آسیای کوچک]] رفتند. نیکومدس برای جنگ قدرت با برادرش به نیروهای ایشان نیاز داشت. اینان سرانجام در [[کاپادوکیه]] و [[فریجیه]] در [[آناتولی]] مرکزی ساکن شدند، از این پس سرزمینی را که اینان در آنجا ماندند [[گالاتیا]] می‌شناختند.
یکی از سردسته‌های بزرگ گل به نام [[برنوس]] که ارتشی بزرگ را رهبری می‌نمود خواست تا به زیگورات(معبد) [[آپولون]] در [[دلفی]] دست درازی کند ولی گفته می‌شود که [[تندر]]ی را که همان زمان رخ داد نشانی از یک هشدار آپولون دانسته و از این کار خودداری کرده است. در همین زمان ۱۰هزار تن از سلتی‌ها با برده‌هایشان به [[تراس]] کوچیدند. سه دسته از ایشان به خواهش [[نیکومدس یکم]] شاه [[بیتونیه]] از تراس گذشتند و به [[آسیای صغیر|آسیای کوچک]] رفتند. نیکومدس برای نبرد با برادرش به نیروهای ایشان نیاز داشت. اینان سرانجام در [[کاپادوکیه]] و [[فریجیه]] در [[آناتولی]] میانی جای گرفتند که سبب شد از آن پس این سرزمین به [[گالاتیا]] نامور شود.


== درباره نام ==
== ریشه واژه گُل ==

واژه گُل (در انگلیسی gaul) برابر Gallia و Gallus، Gallicus در زبان [[لاتین]] است. این همانندی شاید یک پیشامد باشد. به هر روی [[زبان انگلیسی|انگلیسی]] زبانان واژه‌های Gaule و Gaulois را از زبان فرانسه وام گرفتند. ریشه این وازگان از *walha- در زبان آلمانی می‌باشد که یک واژه است به معنای ''ناژرمن''(کسی که [[ژرمن]] نیست مانند سلتیها و رومیان).این نام در واژگانی مانند [[ویلز]](wales) نمود پیدا کرده است.w در زبان آلمانی بر پایه قاعده زبانی در فرانسه به gu / g دگرش می‌یابد مانند guerre = war, garde = ward.بر پایه قاعده‌های زبانی آمیزش au پیش از al را نیز داریم برای نمونه cheval ~ chevaux.سخت می‌شود پذیرفت که Gaulle از لاتین Gallia به زبان انگلیسی درآمده باشد چه که واج g در انگلیسی j خواهد شد(مانند gamba > jambe) و آمیزش au ناشدنی.
واژه گُل (در انگلیسی gaul) برابر Gallia و Gallus، Gallicus در زبان [[لاتین]] است. این همانندی شاید یک پیشامد باشد. به هر روی [[زبان انگلیسی|انگلیسی]] زبانان واژه‌های Gaule و Gaulois را از زبان فرانسه وام گرفتند. ریشه این واژگان از *walha- در زبان آلمانی می‌باشد که یک واژه است به چم(معنای) ''ناژرمن''(کسی که [[ژرمن]] نیست مانند سلتیها و رومیان).این نام در واژگانی مانند [[ویلز]](wales) نمود پیدا کرده است. W در زبان آلمانی بر پایه بنیان دستوریی که از زبان فرانسه بجای مانده به gu / g دگرش می‌یابد مانند guerre = war, garde = ward. آمیزش au پیش از al نیز در این زبان نمودار است. برای نمونه cheval ~ chevaux از این رو سخت می‌توان پذیرفت که Gaulle از واژه لاتینی Gallia به زبان انگلیسی راه یافته باشد چرا که واج g در انگلیسی j خواهد شد(مانند gamba > jambe) و آمیزش au ناشدنی است.


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==
خط ۱۹: خط ۲۰:
</gallery>
</gallery>


== منبع ==
== بنمایه ==
Wikipedia contributors, "Gaul," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Gaul&oldid=193889997 (accessed February 27, 2008).
Wikipedia contributors, "Gaul," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Gaul&oldid=193889997 (accessed February 27, 2008).



نسخهٔ ‏۷ ژوئن ۲۰۱۰، ساعت ۱۳:۰۷

گُل‌ها Gaul مردمانی بودند که در سرزمین گل در باختر اروپا (فرانسه کنونی، بلژیک، سویس باختری، بخش‌هایی از هلند و کرانه باختری رود راین در آلمان) می‌زیستند. گلها مردمانی از نژاد سلتی به شمار میرفتند که در آغاز در سرزمین یاد شده بسر میبردند اما در روزگار روی کار آمدن رومیان در همه جای اروپا پراکنده شدند. گل ها به زبان گالیک سخن می‌گفتند. کانون گرد آمدنشان در فرانسه و پس از آن در بخشی از شمال ایتالیا و آنگاه شمال کوهای آلپ بود.

گلها نزدیک به سال ۳۹۰ پیش از زایش مسیح به رم تاختند. در ۲۸۱ پیش از زایش مسیح شمار بسیاری از گلهای خاوری به تراس در شمال یونان کوچ کردند.

یکی از سردسته‌های بزرگ گل به نام برنوس که ارتشی بزرگ را رهبری می‌نمود خواست تا به زیگورات(معبد) آپولون در دلفی دست درازی کند ولی گفته می‌شود که تندری را که همان زمان رخ داد نشانی از یک هشدار آپولون دانسته و از این کار خودداری کرده است. در همین زمان ۱۰هزار تن از سلتی‌ها با برده‌هایشان به تراس کوچیدند. سه دسته از ایشان به خواهش نیکومدس یکم شاه بیتونیه از تراس گذشتند و به آسیای کوچک رفتند. نیکومدس برای نبرد با برادرش به نیروهای ایشان نیاز داشت. اینان سرانجام در کاپادوکیه و فریجیه در آناتولی میانی جای گرفتند که سبب شد از آن پس این سرزمین به گالاتیا نامور شود.

ریشه واژه گُل

واژه گُل (در انگلیسی gaul) برابر Gallia و Gallus، Gallicus در زبان لاتین است. این همانندی شاید یک پیشامد باشد. به هر روی انگلیسی زبانان واژه‌های Gaule و Gaulois را از زبان فرانسه وام گرفتند. ریشه این واژگان از *walha- در زبان آلمانی می‌باشد که یک واژه است به چم(معنای) ناژرمن(کسی که ژرمن نیست مانند سلتیها و رومیان).این نام در واژگانی مانند ویلز(wales) نمود پیدا کرده است. W در زبان آلمانی بر پایه بنیان دستوریی که از زبان فرانسه بجای مانده به gu / g دگرش می‌یابد مانند guerre = war, garde = ward. آمیزش au پیش از al نیز در این زبان نمودار است. برای نمونه cheval ~ chevaux از این رو سخت می‌توان پذیرفت که Gaulle از واژه لاتینی Gallia به زبان انگلیسی راه یافته باشد چرا که واج g در انگلیسی j خواهد شد(مانند gamba > jambe) و آمیزش au ناشدنی است.

جستارهای وابسته


بنمایه

Wikipedia contributors, "Gaul," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Gaul&oldid=193889997 (accessed February 27, 2008).