روبرت اکهارت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روبرت اکهارت
زادهٔ۱۳۱۴
تبریز
درگذشتبهار ۱۳۷۳
۱۹۹۴ (۵۹ سال)
لس آنجلس، کالیفرنیا
ملیتایرانی
پیشهکارگردان سینما
والدینمادر ارمنی
پدر آلمانی

روبرت اکهارت (ارمنی: Րոբերտ Էքհարթ؛ آلمانی: Robert Ekhart؛ زاده ۱۳۱۴ در تبریز – در گذشته ۱۳۷۳ در لس آنجلس) کارگردان فیلم ارمنی-آلمانی‌تبار اهل ایران بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

در سال ۱۳۱۴ از پدری آلمانی و مادری ارمنی در تبریز زاده شد. پدرش در تبریز کارخانه داشت و در جریان اشغال ایران در شهریور ۱۳۲۰ و تعقیب آلمانی‌ها توسط قوای متفقین ابتدا ناپدید و سپس کشته شد.

در جوانی همراه مادرش به تهران مهاجرت کرد در ۱۳۳۱ هنگامی که هفده سال داشت نامش در میان خوانندگان نشریه جهان سینما دیده شد و از همان زمان خواننده نشریات سینمایی و پی گیر انتشارشان بود. چندی بعد به جرگه نویسندگان نشریه ستاره سینما پیوست و در سردبیری این نشریه را به عهده گرفت با مرگ مادرش این نشریه را ترک کرد و در ۱۳۳۷ به آلمان رفت.

پس از آن که در رشته کارگردانی تحصیل کرد و در استودیوهای باواریا فیلم تجربیاتی اندوخت در به تهران بازگشت و استودیوی ویلا فیلم را تأسیس کرد نخستین فیلم اش را با نام شهر بزرگ در ۱۳۴۱ کارگردانی کرد که تهیه‌کننده‌اش بابکن آویدیسیان بود. وی فیلم‌های بازو طلایی، قدرت عشق، وحشی جنگل، شیربها و تعقیب تا جهنم را نیز کارگردانی کرد. او سپس به کار واردات فیلم‌های خارجی و توزیع فیلم در شهرستان‌ها متمرکز شد.

اکهارت در سال ۱۳۵۶ به ایالات متحده مهاجرت کرد و در ۱۳۷۳ درگذشت.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • هواساپیان، زاون. «ردپای ارمنیان در روند سینمای ایران (۲۶)». جوانان (۱۰۷۲): ۶۴.
  • امید، جمال (۱۳۷۷). فرهنگ سینمای ایران. تهران: انتشارات نگاه. صص. ۴۴. شابک ۹۶۴-۶۱۷۴-۸۹-۲.
  • گروه تحقیق و پژوهش موزه سینما (تابستان ۱۳۸۳). «چهره‌های ارمنی در سینمای ایران». ارامنه و سینمای ایران. طهران. باغ فردوس: موزه سینمای ایران. شابک ۹۶۴-۶۷۲۸-۴۴-۸.
  • سیدمحمدی، سیدمرتضی (۱۳۷۸). فرهنگ کارگردان‌های سینمای ایران ۱۳۷۷–۱۳۰۹. تهران: نشر سیمرو. ص. ص ۴۰. شابک ۹۶۴-۵۶۸۵-۳۵-۴.
  • لازاریان، ژانت د (۱۳۸۲). «سینما». دانشنامه ایرانیان ارمنی. تهران: انتشارات هیرمند. ص. ۴۰۶. شابک ۹۶۴-۶۹۷۴-۵۰-۳.
  • [۱] at Avproduction.am بایگانی‌شده در ۶ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine
  • Այվազյան, Հ. Մ. (2005 (2007)). Ով ով է. հայեր (կենսագրական հանրագիտարան: Երկու հատորով). Vol. առաջին / երկրորդ. Երևան: Հայկական հանրագիտարան հրատ. {{cite book}}: Check date values in: |date= (help)