دنیس منچوف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دنیس منچوف
منچوف در تور روماندی ۲۰۱۱
مشخصات فردی
نام کاملدنیس نیکولایویچ منچوف
نام مستعارقاتل خاموش
پاپ[۱]
زاده۲۵ ژانویهٔ ۱۹۷۸ ‏(۴۶ سال)
اریول، اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی،
قد۱٫۸۰ متر (۵ فوت ۱۱ اینچ)
وزن۶۵ کیلوگرم (۱۴۳ پوند؛ ۱۰٫۲ سنگ)
اطلاعات تیم
تیم فعلیبازنشسته
نوع مسابقاتجاده
نقشرکابزن
تیم(های) حرفه‌ای
۲۰۰۰–۲۰۰۴بانستو
۲۰۰۵–۲۰۱۰رابوبانک
۲۰۱۱ژئوکس-تی‌ام‌سی
۲۰۱۲–۲۰۱۳کاتیوشا[۲]
قهرمانی‌های مهم
گرند تورها
تور دو فرانس
رده‌بندی رکابزن جوان (۲۰۰۳)
۱ مرحلهٔ انفرادی
جیرو دیتالیا
رده‌بندی اصلی (۲۰۰۹)
رده‌بندی امتیازی (۲۰۰۹)
۲ مرحلهٔ انفرادی
ووئلتا اسپانیا
رده‌بندی اصلی (۲۰۰۷)
رده‌بندی کوهستان (۲۰۰۷)
رده‌بندی ترکیبی (۲۰۰۵، ۲۰۰۷)
۵ مرحلهٔ انفرادی

مسابقات مرحله‌ای

تور دوچرخه‌سواری باسک (۲۰۰۴)

مسابقات و کلاسیک‌های یک‌روزه

مسابقات قهرمانی تایم تریل کشور (۲۰۱۲)

دنیس نیکولایویچ منچوف (روسی: Денис Николаевич Меньшов؛ زادهٔ ۲۵ ژانویهٔ ۱۹۷۸) رکابزن حرفه‌ای سابق روسی است که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ در دوچرخه‌سواری جاده فعالیت می‌کرد. او معمولاً یکی از مدعیان رده‌بندی اصلی مسابقات بود؛ همچنین متخصص مسیرهای کوهستانی و تایم تریل بود. منچوف یک بار در سال ۲۰۰۷ برندهٔ ووئلتا اسپانیا و یک بار در سال ۲۰۰۹ برندهٔ جیرو دیتالیا شد. او در سال ۲۰۱۰ نیز نایب قهرمان تور دو فرانس شد؛ ولی بعداً به دلیل مصرف مواد نیروزا از آن دورهٔ تور و نیز دوره‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ حذف شد.

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

بانستو (۲۰۰۰–۲۰۰۴)[ویرایش]

منچوف در اریول زاده شد و فعالیت حرفه‌ای خود را در سال ۲۰۰۰ در تیم بانستو آغاز کرد. نخستین موفقیت او در سال ۲۰۰۱ در تور آونیر به دست آمد که مسابقهٔ مرحله‌ای برای رکابزنان حرفه‌ای جوان بود. در سال بعد، برندهٔ یک مرحله از دوفینه لیبره شد. در تور دو فرانس ۲۰۰۳ رتبهٔ ۱۱ را به دست آورد و برندهٔ رده‌بندی رکابزن جوان شد. در سال ۲۰۰۴ نیز چند پیروزی از جمله تور باسک، یک مرحلهٔ پاریس–نیس و یک مرحلهٔ ووئلتا اسپانیا به دست آورد.

رابوبانک (۲۰۰۵–۲۰۱۰)[ویرایش]

قرارداد منچوف در سپتامبر ۲۰۰۴ به پایان رسید و او با قراردادی دوساله به تیم هلندی رابوبانک پیوست. پس از جدایی لوی لایفایمر نیز سرگروه تیم شد. منچوف، امید اصلی رابوبانک در تور دو فرانس ۲۰۰۵ بود؛ ولی به دلیل سرماخوردگی، مسابقه را با رتبهٔ ۸۵ به پایان رساند.[۳] در ووئلتای همان سال، برندهٔ تایم تریل افتتاحیه و تایم تریل مرحلهٔ نهم شد و پیراهن سرخ رهبری مسابقه را به تن کرد. در مرحلهٔ ۱۵ از روبرتو اراس عقب ماند و دوم شد. چند سال بعد، اراس به دلیل دوپینگ رد صلاحیت شد[۴] و قهرمانی رسمی ووئلتای ۲۰۰۵ به منچوف رسید؛ ولی در سال ۲۰۱۲ عنوان به اراس بازگردانده شد.

در تور دو فرانس ۲۰۰۶، منچوف برندهٔ مرحلهٔ ۱۱ شد. در هفتهٔ پایانی تور، از رتبهٔ سوم به ششم سقوط کرد؛ ولی در نهایت با اخراج فلوید لندیس که برندهٔ مسابقه بود، تور را با رتبهٔ پنجم به پایان رساند.

در تور دو فرانس ۲۰۰۷، منچوف در مرحلهٔ ۱۷ و یک روز پس از اخراج هم‌تیمی‌اش میشل راسموسن از رابوبانک، از تور کناره‌گیری کرد.[۵] در همان سال، برندهٔ ووئلتا اسپانیا شد. منچوف توانسته بود رهبری مسابقه را در هفتهٔ دوم در دست بگیرد و در یک مرحله به پیروزی برسد. افرون بر رده‌بندی اصلی، منچوف برندهٔ رده‌بندی کوهستان و رده‌بندی ترکیبی نیز شد.

در سال ۲۰۰۸ تمرکز منچوف بر تور دو فرانس بود، بنابراین از قهرمانی خود در ووئلتا دفاع نکرد.[۶] پس از حذف برنارد کول از تور، منچوف بر سکوی سوم قرار گرفت. همچنین در جیرو حضور یافت و آن را در مکان پنجم به پایان رساند. در سال ۲۰۰۹ منچوف برندهٔ جیرو دیتالیا شد و در مرحله‌های ۵ و ۱۲ نیز به پیروزی رسید. او در کیلومتر پایانی تایم تریل مرحلهٔ آخر زمین‌خورد؛ ولی پیراهن صورتی را حفظ کرد و با اختلاف ۴۱ ثانیه با دانیلو دی لوکا قهرمان شد.[۷] منچوف برندهٔ پیراهن امتیازی نیز شد.

در تور دو فرانس ۲۰۱۰ منچوف پس از جا گذاشتن ساموئل سانچز در آخرین تایم تریل، رتبهٔ دوم را به دست آورد. البته او مسابقه را در رتبهٔ سوم به پایان برده‌بود؛ ولی پس از پس گرفته شدن قهرمانی آلبرتو کونتادور در ۶ فوریهٔ ۲۰۱۲ به مکان دوم صعود کرد.

ژئوکس-تی‌ام‌سی (۲۰۱۱)[ویرایش]

در اواخر سال ۲۰۱۰ منچوف به تیم ژئوکس-تی‌ام‌سی منتقل شد و رهبری تیم را به همراه کارلوس ساستره به دست گرفت. او در جیروی ۲۰۱۱ هشتم شد. تیم به تور دو فرانس دعوت نشد و منچوف که یکی از بخت‌های قهرمانی بود، از حضور در تور بازماند. او در ووئلتا پنجم شد و به هم‌تیمی خود خوان خوزه کوبو کمک کرد که قهرمانی را به دست آورد.

کاتیوشا (۲۰۱۲–۲۰۱۳)[ویرایش]

در پایان سال ۲۰۱۱ منچوف به تیم روسی کاتیوشا ملحق شد. او برندهٔ مسابقهٔ تایم تریل کشوری روسیه شد. در تور نیز مسابقه را با کسب رتبهٔ هشتم در پرولوگ آغاز کرد؛ ولی به دلیل مشکلات جسمانی در پایان تور در رتبهٔ ۱۵ قرار گرفت.[۸] منچوف در المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز به همراه تیم ملی روسیه حضور یافت و در دو مسابقهٔ استقامت جاده و تایم تریل شرکت کرد.[۹] پس از آن در ووئلتا شرکت کرد و در مرحلهٔ ماقبل آخر پیروز شد. پیش از جیروی ۲۰۱۳ و پس از متحمل شدن مصدومیت زانو، بازنشستگی خود از دوچرخه‌سواری را اعلام کرد.

دوپینگ[ویرایش]

در ۱۰ ژوئیهٔ ۲۰۱۴ در کنفرانس مطبوعاتی اتحادیهٔ جهانی، جزئیات محرومیت چند ورزشکار منتشر شد که از جملهٔ آنها منچوف به مدت دو سال تا ۹ آوریل ۲۰۱۵ محروم شد. به همین دلیل، نتایج او از مسابقات تور دو فرانس ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ خارج شد.[۱۰]

دستاوردها[ویرایش]

نتایج در گرند تورها[ویرایش]

گرند تور ۲۰۰۱ ۲۰۰۲ ۲۰۰۳ ۲۰۰۴ ۲۰۰۵ ۲۰۰۶ ۲۰۰۷ ۲۰۰۸ ۲۰۰۹ ۲۰۱۰ ۲۰۱۱ ۲۰۱۲
پیراهن صورتی جیرو دیتالیا ۵ ۱ ۷
پیراهن زرد تور دو فرانس ۴۷ ۹۳ ۱۱ انصراف ۸۵ ۵ انصراف ۳ ۵۱ ۲ ۱۵
پیراهن طلایی ووئلتا اسپانیا انصراف ۲ انصراف ۱ ۴۱ ۵ ۵۴

منابع[ویرایش]

  1. "Giro d'Italia feature". cyclingnews.com. 19 مه 2009. Retrieved 10 July 2009.
  2. "Russian Menchov joins Katusha". یاهو! Eurosport. TF1 Group. رویترز. 12 دسامبر 2011. Retrieved 3 January 2012.
  3. "2005 Tour de France final overall standings". cyclingnews.com.
  4. Hernan Alvarez (9 فوریه 2006). "Heras banned for two years". www.cyclingnews.com. Retrieved 26 March 2008.
  5. "Tour de France – Menchov quits as Rasmussen hits back". Eurosport. 26 ژوئیه 2007. Retrieved 26 March 2008.
  6. Simon Baskett (19 فوریه 2008). "Menchov targets Tour rather than Vuelta defense". Reuters. Retrieved 26 March 2008.
  7. REUTERS 31 May 2009.
  8. «Velonews.com 17 July 2012». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۹ مارس ۲۰۱۷.
  9. KatushaTeam Official Site 26 July 2012.
  10. 10 July 2014.

پیوند به بیرون[ویرایش]