گوستاف دلور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گوستاف دلور
مشخصات فردی
نام کاملGustaaf Deloor
زاده۲۴ ژوئن ۱۹۱۳
De Klinge، بلژیک، بلژیک
درگذشت۲۸ ژانویهٔ ۲۰۰۲ (۸۸ سال)
مشلان، بلژیک
اطلاعات تیم
نوع مسابقاتجاده
نقشرکابزن
تیم(های) حرفه‌ای
۱۹۳۳دیلکتا–وولبر
۱۹۳۴د دیون–بوتون
۱۹۳۴کاتالونیا سیکلس
۱۹۳۵—۱۹۳۷کولین–وولبر
۱۹۳۸د دیون–بوتون
۱۹۳۹کولین
قهرمانی‌های مهم
گرند تورها
تور دو فرانس
۱ مرحله انفرادی (۱۹۳۷)
ووئلتا اسپانیا
رده‌بندی اصلی (۱۹۳۵، ۱۹۳۶)
۶ مرحله انفرادی (۱۹۳۵، ۱۹۳۶)
Infobox last updated on
۲۰ ژوئن ۲۰۰۸

گوستاف دلور (۲۴ ژوئن ۱۹۱۳، د کلینگه – ۲۸ ژانویه ۲۰۰۲، مشلان) رکابزن حرفه‌ای اهل بلژیک بود که در رشتهٔ دوچرخه‌سواری جاده فعالیت می‌کرد. او در سال ۱۹۳۵ برندهٔ نخستین دورهٔ تور دوچرخه‌سواری ووئلتا اسپانیا شد و توانست در سال بعد، دومین قهرمانی خود را در این تور به دست آورد. در ووئلتای ۱۹۳۶ برادرش آلفونس نیز بر سکوی دوم ایستاد.

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

دلور در سال ۱۹۳۲ نخستین پیروزی مهم خود را در تور فلاندر برای رکابزنان مستقل (نیمه‌حرفه‌ای) به دست آورد و در همان سال، حرفه‌ای شد. در سال ۱۹۳۵ در نخستین دورهٔ ووئلتا اسپانیا شرکت کرد و با پیروزی در مرحلهٔ سوم، رهبر مسابقه شد. او توانست برتری خود را تا پایان حفظ کند و نخستین قهرمان ووئلتا اسپانیا شود. همچنین در دو مرحلهٔ دیگر پیروز شد. در ووئلتای ۱۹۳۶ نیز در سه مرحله به پیروزی رسید و دومین قهرمانی خود در ووئلتا را به دست‌آورد. در سال ۱۹۳۷ در تور دو فرانس حضور یافت و فاتح مرحلهٔ ششم شد؛ ولی در پایان تور، شانزدهم شد. دلور آخرین پیروزی‌های حرفه‌ای خود را در مسابقاتی در بلژیک به دست آورد و با آغاز جنگ جهانی دوم، فعالیت حرفه‌ای او به پایان‌رسید.

در آغاز جنگ جهانی، دلور در ارتش بلژیک در قلعه‌ای در نزدیکی ماستریخت خدمت می‌کرد؛ ولی پس از هجوم ارتش آلمان به قلعه در ۱۰ مهٔ ۱۹۴۰ دلور و حدود ۱۲۰۰ بلژیکی دیگر، اسیرشدند. در زمان اسارت، دلور به واسطهٔ علاقه‌مندی یکی از افسران آلمانی به ورزش، در آشپزخانه مشغول به کار شد. پس از جنگ، دلور تصمیم گرفت زندگی تازه‌ای را آغازکند و در سال ۱۹۴۹ به آمریکا مهاجرت کرد. ابتدا در نیویورک زندگی می‌کرد؛ ولی پس از ۱۰ سال به لس آنجلس نقل مکان کرد. نخستین همسرش را در سال ۱۹۶۶ از دست داد؛ ولی دوباره ازدواج کرد. دلور در سال ۱۹۸۰ به بلژیک بازگشت.[۱]

نتایج در گرند تورها[ویرایش]

گرند تور ۱۹۳۵ ۱۹۳۶ ۱۹۳۷
پیراهن طلایی ووئلتا ۱ ۱ ناموجود
پیراهن صورتی جیرو
پیراهن طلایی تور ۱۶

منابع[ویرایش]

  1. "Gustaaf Deloor". de wielersite. Archived from the original on 27 July 2011. Retrieved 2007-12-15.

پیوند به بیرون[ویرایش]