تور دو فرانس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تور دو فرانس
اطلاعات مسابقه
تاریخژوئیه
منطقهفرانسه و کشورهای نزدیک
نام محلیLe Tour de France (فرانسوی)
مسابقهجاده
رقابتتور جهانی دوچرخه‌سواری
نوعمسابقهٔ چند مرحله‌ای (گرند تور)
موسسسازمان ورزشی آموری
مدیر مسابقهکریستین پرودوم
تاریخچه
اولین دوره۱ ژوئیه ۱۹۰۳؛ ۱۲۰ سال پیش (۱۹۰۳-0۱}})
تعداد دوره‌ها۱۰۳ (تا ۲۰۱۶)
اولین قهرمان موریس گارین (FRA)
بیشترین قهرمانی
قهرمان کنونی Tadej Pogačar ([[|]])

تور دو فرانس (به فرانسوی: Tour de France) یا تور فرانسه معتبرترین مسابقه دوچرخه‌سواری جاده دنیاست که در سال ۱۹۰۳ تأسیس شده‌است و اکنون هر ساله به مدت سه هفته در جاده‌های فرانسه و کشورهای پیرامون آن، در فصل تابستان برگزار می‌گردد. این مسابقه معمولاً از مرکز شهر پاریس شروع شده و در همان‌جا به پایان می‌رسد.

توصیف مسابقه[ویرایش]

این تور اصولاً شامل ۲۱ روز مسابقه‌ای و ۲ روز استراحت است که مسافت ۳۴۸۰ کیلومتر (۲۱۶۲ مایل) را پوشش می‌دهد.

رده‌بندی[ویرایش]

لباس مربوط به یکی از بازیکنان یکی از تیم های دوچرخه سواری تور فرانسه

شرکت کنندگان خواهان برنده شدن در رده‌بندی کلی هستند؛ ولی ۳ جایزه ویژه دیگر در این مسابقه وجود دارد: رده‌بندی امتیازی، سلطان کوهستان و بهترین دوچرخه سوار جوان. پیشگام هر کدام یک پیراهن متفاوت می‌پوشد. پیراهن کنار گذاشته شده (مربوط به رکابزنی که برندهٔ بیش از یک پیراهن شده‌است) به نفر دوم داده می‌شود. رنگ‌های تورهای مختلف معنی خاص خودشان را دارند. به عنوان مثال تور بریتانیا لباس‌های زرد، سبز و خال‌خالی با معانی همان تور را دارد؛ ولی در جیرو دیتالیا به برندگان لباس صورتی رنگ را اهدا می‌کند، به دلیل اینکه از طریق روزنامه گازتا دلو اسپورت تأمین مالی می‌شود که دارای صفحات صورتی رنگ است.

رده‌بندی اصلی[ویرایش]

پیراهن زرد یا پیراهن طلایی (maillot jaune) را برندهٔ رده‌بندی اصلی می‌پوشد. این رده‌بندی با جمع‌بندی رکوردهای روزانه هر دوچرخه سوار تنظیم می‌شود. دوچرخه سواری که کمترین زمان کلی را در پایان هر دوره کسب کرده باشد، پیراهن زرد (طلایی) تشریفاتی دوچرخه سواری را به همراه حق شروع دور بعدی تور تصاحب می‌کند. پیراهن طلایی مهم‌ترین عنوان در این رویداد است.

رده‌بندی امتیازی[ویرایش]

پیراهن سبز (maillot vert) به برندهٔ رده‌بندی امتیازی اهدا می‌شود. به این ترتیب که در انتهای هر مرحله مسابقه بر اساس زمان اتمام مسابقه، امتیاز داده می‌شود. در زمین‌های هموار نسبت به زمین‌های کوهستانی امتیاز بیشتری داده می‌شود. مسابقه امتیازی از سال ۱۹۵۳، برای جشن گرفتن سالگرد ۵۰ سالگی، آغاز شد.

رده‌بندی کوهستان[ویرایش]

پیراهن سفید با نقاط قرمز (maillot à pois rouges) به برندهٔ رده‌بندی کوهستان داده می‌شود. امتیاز کوهستان به برنده‌های هر خط کوهستانی داده می‌شود. تعداد کسانی که امتیاز می‌گیرند و امتیاز هر کدام، بر پایهٔ درجهٔ سختی کوهستان تعیین می‌شود.

رده‌بندی تیمی[ویرایش]

اعضای تیمی که برندهٔ رده‌بندی تیمی است، می‌توانند شماره‌های سیاه روی زمینهٔ زرد روی پیراهن خود بچسبانند و از کلاه ایمنی زرد استفاده کنند. زمان سه نفر اول هر تیم در هر مرحله، برای محاسبهٔ رده‌بندی تیمی به کار می‌رود.

رده‌بندی رکابزنان جوان[ویرایش]

برندهٔ رده‌بندی جوانان پیراهن سفید را به تن می‌کند. نحوهٔ محاسبهٔ این رده‌بندی مشابه رده‌بندی اصلی است و رکابزنان کمتر از ۲۶ سال در آن قرار می‌گیرند.

جایزه جنگندگی[ویرایش]

جایزه جنگندگی در هر مرحله به رکابزنی که بیش از بقیه تحرک داشته باشد و در فرارها شرکت کند، داده می‌شود. شمارهٔ سفید در زمینهٔ قرمز به جای شمارهٔ سیاه در زمینهٔ سفید معرف جنگنده‌ترین رکابزن است. همچنین جایزه‌ای به تهاجمی‌ترین رکابزن تور داده می‌شود.

منابع[ویرایش]

  • ویکی‌پدیای انگلیسی
  • مجله دوچرخه و طبیعت (تابستان ۱۳۹۶)