فلوید لندیس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فلوید لندیس
فلوید لندیس در تور دو فرانس ۲۰۰۶
مشخصات فردی
نام کاملFloyd Landis
زاده۱۴ اکتبر ۱۹۷۵ ‏(۴۸ سال)
فارمرزویل، ایالات متحده آمریکا
قد۱٫۷۸ متر (۵ فوت ۱۰ اینچ)
وزن۶۸ کیلوگرم (۱۵۰ پوند؛ ۱۰٫۷ سنگ)
اطلاعات تیم
تیم فعلیبازنشسته
نوع مسابقاتجاده
نقشرکابزن
نوع راندنهمه‌فن‌حریف
تیم(های) حرفه‌ای
۱۹۹۹–۲۰۰۱مرکوری
۲۰۰۲–۲۰۰۴یو اس پوستال سرویس
۲۰۰۵–۲۰۰۶فوناک
۲۰۰۹اویوسی‌اچ-ماکسیز
۲۰۱۰باهاتی فاندیشن
قهرمانی‌های مهم
تور دوچرخه‌سواری پاریس–نیس (۲۰۰۶)

تور دوچرخه‌سواری جورجیا (۲۰۰۶)

تور کالیفرنیا (۲۰۰۶)
Infobox last updated on
۲۹ ژانویه ۲۰۱۳

فلوید لندیس (انگلیسی: Floyd Landis؛ زادهٔ ۱۴ اکتبر ۱۹۷۵) رکابزن حرفه‌ای سابق اهل ایالات متحده آمریکا است که در رشتهٔ دوچرخه‌سواری جاده فعالیت می‌کرد. در سال ۲۰۰۶ توانست قهرمان تور دو فرانس شود؛ ولی پس از مدتی قهرمانی لندیس به دلیل مثبت بودن آزمایش دوپینگ او پس گرفته و به اسکار پریرو داده شد.[۱] لندیس رکابزنی همه‌فن حریف بود که در مسیرهای کوهستانی (سربالایی و سرپایینی) و تایم تریل تخصص داشت. در سال ۲۰۱۰ یک قاضی در فرانسه او را به دلیل هک کردن اطلاعات مربوط به اتهامات دوپینگ ۲۰۰۶ تحت تعقیب قرار داد.[۲]

در سال ۲۰۱۰ تیم حقوقی لندیس تلاش کردند بی‌گناهی او را به دلیل نامناسب بودن نحوهٔ نگهداری و ارزیابی نمونه‌های ادرار ثابت کنند، ولی نتوانستند قهرمانی تور او را برگردانند. لندیس تا ۳۰ ژانویهٔ ۲۰۰۹ از شرکت در مسابقات حرفه‌ای محروم شد.[۳] در ژانویهٔ ۲۰۱۱ پس از پایان محرومیت، تیمی با او قرارداد امضا نکرد که به معنی پایان دوران حرفه‌ای لندیس بود.[۴] در مهٔ ۲۰۱۰ لندیس به دوپینگ مداوم اعتراف کرد و دوپینگ لانس آرمسترانگ و چند هم‌تیمی دیگر را نیز افشا کرد.[۵]

آغاز زندگی و تحصیلات[ویرایش]

لندیس در فارمرزویل در شهرستان لنکستر زاده شد[۶] و در سال ۱۹۹۴ از دبیرتان کونستوگا فارغ التحصیل شد.[۷] او ابتدا برای رفتن به ماهیگیری از دوچرخه بهره می‌برد؛ ولی به سرعت آموخت که از رکاب زدن لذت ببرد. پس از مدتی تصمیم گرفت در مسابقه‌ای محلی شرکت کند[۸] و به پیروزی رسید.

پدر لندیس که فعالیت در دوچرخه‌سواری را بی‌فایده می‌دانست تلاش کرد کار بیشتری به فلوید بسپارد تا فرصتی برای مسابقه دادن نداشته باشد. لندیس که در روز زمانی برای تمرین نداشت، شب‌ها غالباً در هوای سرد به تمرین می‌رفت. پس از مدتی پدرش خبردار شد[۹] و اغلب تا مسافتی به دنبال او می‌رفت تا مطمئن شود پسرش به دردسری (از جمله مواد مخدر و الکل) نیفتاده است.

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

سلطان کوهستان[ویرایش]

لندیس در نخستین مسابقهٔ دوچرخه‌سواری کوهستان که شرکت کرده‌بود، قهرمان شد. در سال ۱۹۹۳ قهرمانی مسابقات قهرمانی جوانان کشور را به دست آورد. در بیست سالگی به جنوب کالیفرنیا رفت تا به صورت تمام‌وقت تمرین کند. سپس در سال ۱۹۹۹ رشتهٔ خود را به دوچرخه‌سواری جاده تغییر داد.

عملکرد لندیس به اندازه‌ای خوب بود که لانس آرمسترانگ او را تشویق کرد به تیم یو.اس. پوستال بپیوندد و لندیس را انتخاب کرد که در کنارش در سه دورهٔ تور دو فرانس در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ رکاب برند. لندیس معمولاً در مسیرهای کوهستانی سرعت را افزایش می‌داد تا گروه را تکه‌تکه کند و آرمسترانگ فرار نهایی را انجام دهد. در مرحلهٔ هفدهم تور دو فرانس ۲۰۰۴ لندیس رهبر گروه اصلی شامل آرمسترانگ و چند رقیبش بود و به گونه‌ای قدرت خود را به نمایش گذاشت که برخی او را بخت قهرمانی تور دو فرانس در سال‌های آینده می‌دانستند. لندیس در پایان سال تیم یو.اس. پوستال را ترک کرد تا با قراردادی بهتر به تیم فوناک بپیوندد.

در تور دو فرانس ۲۰۰۵ لندیس در رتبهٔ نهم قرار گرفت. او فصل ۲۰۰۶ را قدرتمندانه آغاز کرد و قهرمان تور کالیفرنیا شد. سپس پاریس–نیس و تور جورجیا را فتح کرد.

ناراحتی ران[ویرایش]

عملکرد قدرتمندانهٔ لندیس تا مرحلهٔ ۱۶ تور دو فرانس و بازگشت او در مرحلهٔ ۱۷ با توجه به ناراحتی ران او که ناشی از بافت‌مردگی بی‌خونی بود، قابل توجه بود. این بیماری او حین برگزاری تور دو فرانس ۲۰۰۶ در مقاله‌ای در نیویورک تایمز آشکار شد.[۱۰] عامل آن، عدم خون‌رسانی به دلیل بافت اسکار در ران راست او بود. این زخم پس از شکستگی گردن فمور او در یک تصادف هنگام دوچرخه‌سواری در نزدیکی خانه‌اش در جنوب کالیفرنیا در اکتبر ۲۰۰۲ ایجاد شد و لندیس تا تور ۲۰۰۶، آن را از هم‌تیمی‌ها، رقیبان و رسانه‌ها مخفی نگه داشته‌بود.

درد ناشی از مصدومیت همواره با لندیس در تور ۲۰۰۶ همراه بود. پزشکان به او اجازه داده‌بودند کورتیزون مصرف کند. نسخه‌ای که در سایر موارد در دوچرخه‌سواری حرفه‌ای ممنوع بود و مصداق سوء استفاده دانسته می‌شد. لندیس قهرمانی خود در تور را «پیروزی استقامت» می‌دانست.[۱۱] مفصل ران لندیس در ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۶ با موفقیت تعویض شد.

پرونده دوپینگ[ویرایش]

در ۲۷ ژوئیه ۲۰۰۶ تیم فوناک اعلام کرد نمونهٔ ادرار فلوید لندیس پس از مرحلهٔ ۱۷ تور دو فرانس ۲۰۰۶ به دلیل بالا بودن غیرعادی نسبت هورمون تستوسترون به هورمون اپیتستوسترون (T/E) مثبت شده‌است.[۱۲] لندیس دوپینگ خود را رد کرد و درخواست نمونهٔ دوم کرد.[۱۳] فوناک اظهار کرد اگر نمونهٔ دوم لندیس نیز مثبت باشد، او از تیم اخراج می‌شود. با مثبت شدن نمونهٔ دوم، لندیس از دوچرخه‌سواری حرفه‌ای محروم شد و از تیمش اخراج شد.[۱۴] پزشک شخصی لندیس بعداً گفت نسبت T/E لندیس ۱۱:۱ بوده‌است؛ در حالی که بیشینهٔ نسبت مجاز آن ۴:۱ است.[۱۵]

نمونهٔ لندیس در مرحلهٔ ۱۷ در آزمایشگاه کلینیک ضد دوپینگ دولتی فرانسه آزمایش شد. در اوایل اوت، لندیس مجرم شناخته شد و رد صلاحیت شد. نفر دوم تور، اسکار پریرو، قهرمان آن دورهٔ تور اعلام شد. تصمیم بازپس‌گیری عنوان لندیس توسط اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری اتخاذ شد.[۱۶] بر پایهٔ قوانین اتحادیه جهانی، تصمیم‌گیری برای برخورد با رکابزنی که قوانین را نقض کرده‌است، بر عهدهٔ فدراسیون کشوری است. بنابراین تصمیم‌گیری در زمینهٔ محرومیت لندیس به فدراسیون دوچرخه‌سواری آمریکا واگذار شد.[۱۶]

در ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۷ لندیس در زمینهٔ دوپینگ مجرم شناخته شد و به مدت دو سال محروم شد.[۱۷] لندیس به دادگاه حکمیت ورزش فرجام‌خواهی کرد. در ۳۰ ژوئن ۲۰۰۸ نتیجهٔ فرجام‌خواهی مبنی بر تأیید محرومیت اعلام شد.[۱۸]

بازگشت به دوچرخه‌سواری[ویرایش]

لندیس پس از پایان محرومیتش در آغاز ۲۰۰۹ به دوچرخه‌سواری بازگشت و به تیم آمریکایی اویوسی‌اچ-ماکسیز پیوست.[۱۹] نخستین مسابقهٔ او تور کالیفرنیای ۲۰۰۹ بود که در آن رتبهٔ ۲۳ را به دست آورد. در پایان فصل از تیم جدا شد تا به تیمی بپیوندد که در رقابت‌های طولانی‌تر و سخت‌تر در اروپا شرکت کند.[۱۹] او مدتی در نیوزیلند بود و در یک مسابقه در نوامبر شرکت کرد.[۲۰] سپس برای فصل ۲۰۱۰ به تیم بنیاد باهاتی پیوست. هرچند پس از اعتراف لندیس به دوپینگ و متهم کردن چند رکابزن نامدار آمریکایی دیگر، تیم باهاتی از هم پاشید. در نتیجه لندیس در مسابقهٔ کلاسیک کسکید در بند اورگن به صورت انفرادی و بدون تیم شرکت کرد.[۲۱] در چند ماه بعد، لندیس نتوانست تیم جدیدی پیدا کند و در ژانویهٔ ۲۰۱۱ تصمیم گرفت به فعالیت حرفه‌ای خود پایان دهد.[۴]

نتایج در گرند تورها[ویرایش]

گرند تور ۲۰۰۲ ۲۰۰۳ ۲۰۰۴ ۲۰۰۵ ۲۰۰۶
جیرو دیتالیا
تور دو فرانس ۶۱ ۷۷ ۲۳ ۹ ۱
ووئلتا اسپانیا ۷۶ ناتمام ناتمام

منابع[ویرایش]

  1. "Phonak Cycling Team to clarify consequences". Phonak Cycling Team. 2006-08-05. Archived from the original on 27 August 2006. Retrieved 2006-08-05.
  2. Jolly, David. (2010-02-19) New York Times, 2010-02-15, Arrest Warrant For Floyd Landis. Nytimes.com. Retrieved on 2011-05-30.
  3. "BBC Cycling News, June 8th 2008, Landis ban appeal is turned down". BBC News. 2008-06-30. Retrieved 2010-07-17.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ "Landis retires from cycling, effective immediately". Cyclingnews.com. Future Publishing Limited. 2011-01-18. Retrieved 2011-01-18.
  5. Albergotti, Reed (2010-05-20). "Cyclist Floyd Landis Admits Doping, Alleges Use by Armstrong and Others". The Wall Street Journal. Retrieved 2010-05-20.
  6. Everson, Darren (2006, July 30). Landis lived in the Conestoga Valley School District. World Descends on Farmersville. New York Daily News, p. 62-63.
  7. "Positively False: The Real Story of How I Won the Tour de France: Floyd Landis, Loren Mooney: 9781416950233: Amazon.com: Books". amazon.com.
  8. Zarembo, Alan (2010-05-22). "Floyd Landis has nothing left to lose – Los Angeles Times". Articles.latimes.com. Retrieved 2010-07-17.
  9. Floyd Landis – Mennonite in tights. The Religion Report 26 July 2006
  10. "What He's Been Pedaling", The New York Times, July 16, 2006.
  11. Fotheringham, Alasdair (2006-07-24). "Cycling: Landis the Tour king celebrates a triumph of survival". The Independent. London. Archived from the original on 6 August 2006. Retrieved 2006-07-28. (subscription required)
  12. "Landis gives positive drugs test". BBC Sport. 2006-07-27. Retrieved 2006-08-01.
  13. Toman, Mar (2006-07-31). "Landis requests backup sample to clear doping allegations". {{cite news}}: |access-date= requires |url= (help)
  14. "Landis gives positive drugs test". BBC News. 2006-07-27.
  15. Macur, Juliet (2006-07-31). "Testosterone in Landis's Body Said Not to Be Natural". New York Times. Retrieved 2006-08-01.
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ "Backup Test Confirms Adverse Findings in Tour de France Champ Landis' Urine". FoxNews.com. 2006-08-05. Retrieved 2006-08-05.
  17. "Arbitrators Find Landis Guilty Of Doping, Must Forfeit Tour Title". New York Sun via AP. September 21, 2007. Archived from the original on 28 August 2017. Retrieved July 23, 2012.
  18. "CAS News". Tas-cas.org. Archived from the original on 25 March 2010. Retrieved 2010-07-17.
  19. ۱۹٫۰ ۱۹٫۱ UnitedHealthcare announces title sponsorship Cycling News, Dec 17, 2009
  20. Landis admits tour dream return is over Cycling News, Nov 1, 2009
  21. AFP (2010-07-21). "It's me and my shadow for lone wolf Landis in Oregon". Retrieved 2010-07-21.

پیوند به بیرون[ویرایش]